Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Har et lite dilemma. Jeg har avbrutt 2 påstartede utdannelser tidligere (høyskole), pga sykdom. Dette er 6 og 7 år siden, var litt over 20 og forstod ikke helt konsekvensene av det da. Har siden fullført 3 semester på NA (medisinsk sekretær + fordypning i helse og sosialfag), med støtte fra lånekassen i 2 av semestrene. Så fikk jeg ikke mer lån. Nå har jeg blitt 27 år, og går med en drøm om å bli sykepleier.. men det er jo ikke så lett uten studielån. Er helt frisk i dag. Har 2 små barn og er gift, og vil gjerne "bli noe" jeg også. Har alltid vært ganske skoleflink, det var andre ting som ødela for meg før. Det er helt umulig for meg å ta sykepleien uten studielån, da jeg bl.a må bruke dette til å betale 2 barnehageplasser, bøker osv.. Noen innspill?
ScaryMama Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Hvis du har avbrutt studier tidligere, så høre det ut som du er får støtte fordi du er forsinket i utdannelsen din, stemmer det? Da trenger du sannsynligvis å få noen flere studiepoeng før du kan igjen få støtte. Det kan hende at du kun må ta f.eks. 1 semester uten støtte, så kan du få igjen? Hvis du har avbrutt pga sykdom, så har du faktisk krav på å få videre støtte selv om du ikke har fullført utdannelsen din. Har du sendt inn legemelding? Hør om det er mulig å sende inn legemelding nå, og se om de har mulighet til å behandle på nytt ut i fra de nye opplysningene. En annen mulighet er å ta opp banklån. Det finnes flere banker som tilby lån til å ta utdannelse, og de er heller ikke så altfor dyre.
ScaryMama Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Herregud hvordan jeg skriver. Jeg mener "så høres det ut som du ikke får støtte".
Gjest -<<- Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Dersom det er helt umulig for deg å få tatt sykepleien uten studielån, så er det vel umulig da? Du får neppe studielån fra lånekassen om du først har brukt opp rettighetene dine der. Alternativet er f.eks å ta sykepleien på deltid over fire år og å legge opp et løp hvor du forbruker mindre denne perioden (fryse lån, kutte utgifter, selge bilen osv).
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Ja, jeg sendte inn legemelding når dette skjedde. Lånekassen sier at en ikke automatisk har krav på mer studielån selv om en har avbrutt pga sykdom. Har tidligere fått avslag på søknad om nytt lån. Det er ikke mulig å ta sykepleien på deltid her hvor jeg bor, kun på fulltid. Dette med banklån som studielån har jeg ikke hørt om før, men det kan jo kanskje undersøkes.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 flere banker tilbyr studielån, bl.a. fokus bank
Gjest -<<- Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Du behøver da vel ikke bo der studiet er for å ta det på deltid? Det er svært vanlig på samlingsbaserte studier at folk kommer fra hele landet, og reiser til undervisningsstedet for samlingene. Resten foregår per nett og telefon, og praksis får man selvsagt ta der man bor. Jeg har studert i Oslo med folk fra både Tana og Stockholm, liksom. Det er forresten ledig plass på flere av deltidssykepleierutdanningene ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå