Karomamma Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Nå står det en giganteplekake og godgjør seg i ovnen... Er litt spent, for jeg har brukt en oppskrift fra mamma og slumpet og doblet litt av ditt og datt. Vi får se hva som skjer... Hvis den blir god, skal jeg legge ut oppskriften Jeg skrev ned etterhvert for å kunne forbedre den just in case... Blir vel eplekake og kald melk til kveldsmat, tenker jeg! Og kanskje jeg må bake en kake til i morra. Småjentene har nemlig sin fulle hyre med å tømme det jæ... epletreet, som aldri ser ut til å bli tomt for frukt. Jentene plukker epler tl den store gullmedaljen og fyller i fellesskap opp sykkelkurven til den ene frøkna. Deretter blir eplene syklet til inngangsdøren vår. Det er ca 30 meter.... Dette prosjektet gjentas hver ettermiddag etter barnehagen og flere ganger i løpet av helga. Ja da....
Gjest Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 ååååh,nå fik jeg IKKE lyst på nystekt eplekake da !!! Nesten så jeg kjenner duften helt hit =) Gøy med frukttrær.Jeg håper mine en dag vokser og kommer med massevis av frukt.I år får jeg nøye meg med å plukke inn agurker...he he,første gang jeg gjør det ;o) Flinke jenter du har som jobber og står i da.Å ikke dumt å sykkle di inn.Ekspress levering på døra,det er ikke alle som har ;o)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Mmmmmmmmmmmmmmm ble kaka god eller??? Kald melk og varm eplekake er ikke å forakte:o)) Er det mulilg å sende over et stykke??? Ja, ja frukt levert på døra kunne jeg tenkt meg også. Men jeg har fått villbringebær i bøtter og spann da:o) Eller som Knerten sier, dingebær... Vi venter spent på oppskrift.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Åh så deilig!!! Fikk litt lyst på det nå ja. Men jeg har jo begynt mitt nye og særdeles sunne liv i dag. Med frukt til frokost....og en neve jern:-)
Karomamma Skrevet 26. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. august 2008 Dingebær er godt Eplekaka ble god, synes jeg. Jeg brukte litt mindre sukker (nok likevel) og det er så godt knallgodt med de syrlige eplene. Fantastisk kake i lunken tilstand med is eller krem til! Nam nam.... Og så går det veldig fort å lage den, vi har jo ikke tid til sånn røre-smør-og-sukker-hvitt-opplegg... OPPSKRIFT (langpanne) 6 egg 4 dl sukker (pisk til eggedosis) 200g smør (smeltes) 2 dl melk (bland med smøret og bland med eggedosisen) 7dl hvetemel 2 ts bakepulver (sikt sammen med melet) Rør godt og hell i smurt eller papirdekket langpanne. FYLL 7-8 epler, skrell og kutt i båter og stapp ned i røra i et kult mønster 5 ts sukker, blandes med 3 ts kanel og strøs over STEKING: 175 grader nederst / nest nederst i ca 35 minutter.
minou Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 ha, ha, ha, jeg synes jeg ser de jentene. Et fantastisk prosjekt. Eplekake er godt. Kan også anbefale bakte epler med rosiner, nøtter og honning (ta ut kjernen og stapp godsakene i midten før steking), tilslørte bondepiker (eplemos med karamelliserte brødsmuler og krem), smuldrepai med eple, epleskum (eplemos blandet i stivpiska eggehviter m/sukker)...og så går det an å levere epler til et frukt og bærpresseri (f.eks. i askim) og få super eplesaft, eplegele osv tilbake for en billig penge. Jeg har ikke epletre selv, men vokste opp med hage og overflod av epler og bringebær...så til de grader at vi hadde enten det ene eller det andre til dessert hver eneste søndag hele året. Frysen til mor og far er fremdeles full av melkepapper med bringebær:-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Denne er nå kopiert og lagret til senere bruk:-) Takk takk:-)
Reveenka Skrevet 31. august 2008 #8 Skrevet 31. august 2008 Vil bare si det at nå har jentene her plukket en kurv med epler, og jeg planlegger kveldskosen - skal kjøpe med vaniljeis på vei hjem fra kinoen senere i ettermiddag! c",) Regner med at kaka får bein å løpe på her i huset!
Karomamma Skrevet 1. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2008 Det jeg helt har glemt å si, er at den doblingen og mekkingen på oppskriften ikke ble så vellykket som jeg trodde... Jeg bakte nemlig originalkaka i springform her om dagen og den ble enda litt bedre enn langpannekaka... Ja ja, de er jo etandes begge to da... Og så ble jeg jo kvitt noen epler. Jeg har forresten fått en ny sykkelkurv full i dag
Gjest Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Jeg også har en langpanna oppskrift og det beste med kaken er at den blir bedre til lengre den står :0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå