ScaryMama Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 hva får de da? Jeg husker da jeg jobbet i barnehage var det mye usunn mat. Hvordan er det i disse dager?
Gjest Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Min ene stedatter går i barnehage hvor de får servert lunch og 3 mat.. Til lunch er det brød og pålegg (vanlig sunn kost) og til 3 mat får de frukt.
Anna Nym :o) Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Mye fokus på at maten skal vere sunn. Har brød og de velger mellom ulikt pålegg. Minst mulig søtt. Når vi lager mat er det mye grønnsaker. Wok, betasuppe osv. Aldri vafler og boller, men grove rundstykker.
*Timulia* Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Til lunsj er det brød og pålegg (uten sukker). Vram mat en gang i uka, da er det ofte "vanlig" middag, alt fra fiskeboller til taco pannekaker. Hender de har pølser hvis de er på tur.
Supermamma;-) Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Barnehagen til jenta mi serverer varm lunsj/middag hver dag. Det er mye fisk og grønnsaker, og litt pannekake innimellom;-)
melkekua™ Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Det har blitt mye mer sunnere i de barnehagene rundt her i alle fall! http://www.shdir.no/publikasjoner/retningslinjer/retningslinjer_for_mat_og_m_ltider_i_barnehagen_79233 Håper linken virker )
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 I snuppa sin bhg får de brødskiver til frokost, lunsj og et måltid til. Til siste måltidet får de spise så mye frukt de vil. Så får de et varmmatmåltid i uken og da varierer de veldig, syns det re greit, da lærer de å like litt forskjellig. Alt fra kylling-fisk-potetball-supper-spaghetti. Har egen kokk som lager all maten fra bunnen av.
ScaryMama Skrevet 25. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. august 2008 Uff, jeg skulle ønske at jeg heller kunne sende med maten selv! Det høres ut som det fremdeles er mye prosessert mat. Det har blitt så mye fokus på sukkeret, men heller litt sukker innimellom enn all den prosesserte maten...
Blåmandag¤ Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Det er vel mye lettvint rundt omkring, tomatsupper, posesauser og potetstappe på pose.. Barnehagen jeg jobbet i før hadde egen kjøkkenassistent, og der var man veldig bevisste på hva man serverte. Naturris, fulllkornspasta, kylling, masse grønnsaker og frukt.. Der jeg er nå er det mest Kneippbrød og tomatsuppe..
polarn & pyrene Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Frokost blir det brød, knekkebrød og noen ganger grøt. Lunch så er det varm mat hver dag og fisk 3 ganger i uken. Så det er ganske sunn mat de får i bhg der min datter går i alle fall.
ScaryMama Skrevet 25. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. august 2008 Ja, det er vel det som er enkelt. Også leste jeg på shdir.no at de ikke skulle serveres mat med tilsatt sukker, men hva med alt det tilsatte saltet? Jeg savner at det blir brukt mer ferske råvarer ol, og da vil jeg mye heller lage maten selv og sende med. Kanskje jeg er sær, men jeg forstår at barnehagene ikke har de samme mulighetene jeg har til å lage mat og ta hensyn til mitt barns behov, så da må det være bedre å la foreldrene lage maten?
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 25. august 2008 #13 Skrevet 25. august 2008 Sønnen min får servert varmmat en dag i uka til 11 måltidet og brød eller havregrøt de andre dagene. Til 14 måltidet får de matpakke og frukt. Varmmaten pleier å være alt fra kyllinggryte, fiskegryte, laks til hjemmelaget pizza. Synes de er flinke til å lage middag til barna der iallefall.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 i barnehagen til lille får de alt fra havregrøt til stekt gjedde! hehehehe! seriøst, altså de har super mat. Noen ganger får de vafler også. jeg er så glad jeg ikke er en hysterisk mor eller har en sukker-fri-hysterisk barnehage. men det er nå min mening.
ScaryMama Skrevet 25. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. august 2008 Jeg er verken hysterisk mor eller for sukkerfri bhg. Jeg ville ikke hatt ungen min i en sukkerfri bhg, bare så det er sagt. Litt sukker i blant syns jeg er helt ok, men den kosten jeg har sett i noen barnehager tidligere er ikke ok. Altfor mye salt, altfor lite grønnsaker, og altfor mye prosessert mat. Jeg har da i tilleg en unge som er ganske kresen, og da vi fikk servert innbakte pølser i åpen bhg her om dagen, så spiste Nikolai kun brøddelen, og ville ikke røre pølsene. Jeg skulle ønske at han hadde spist pølsene! Men nei, han liker svært lite kjøtt, og jeg er redd for at han bare kommer til å spise brød og pasta om han får muligheten til det i en bhg.
Anne-B. Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Brødmat med pålegg, som skinke, leverpostei og grønnsaker. Frukt får de også. Veldig fornøyd.
Stratos med 3 barn Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Varmmat = fisk (nytt av året). Brød og pålegg hvorpå prim er det mest usunne (tror kanskje den primen også forsvinner i år) Frukt Det foreldre sender med Melk og vann
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 nej, jeg skjønner hva du mener og sier ikke at du er hysterisk. mener bare at det er mye hysteri om sukkeret og jeg vil personlig mye heller at ungen min får vanlig saft med sukker i enn noe med kunstig søtning feks. lille spiser mye bedre og mye mer i barnehagen enn det hun gjør hjemme, hun er ikke spes. kresen. utrolig hva disse barna kan finne på når foreldrene ikke er i nærheten. hehe. kanskje du blir overrasket. dessuten er barenehagen til lille ganske strenge på at de skal spise opp den maten de har forsynt seg med. når de lager varmmat så lager de heldigvis lite poseting. både fårikål, grønnsakssuppe osv er laget fra bunn av. såklart blir det en og annen pølse, men det synes jeg er ok.
ScaryMama Skrevet 25. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 25. august 2008 Ja, jeg håper at han er mindre kresen i barnehagen, og at det ikke blir servert fiskepinner i pølsebrød!
hit og dit Skrevet 25. august 2008 #20 Skrevet 25. august 2008 Søskenbarnet mitt vart servert spagetti med ketchup i barnehagen sin. Takke meg til nistepakke da altså. Maten i mallo sin barnehage er relativt sunn. Er nok lite fisk, då fisk er lite utbredt her, men det er mykje frukt og grønnsaker. Dei har varm lunsj, som eg ikkje heilt er sikker på kva består av enda. Men den skulle vera tilrettelagt for 1åringer, og består hovedsaklig av kjøtt og grønnsaker.
hit og dit Skrevet 25. august 2008 #21 Skrevet 25. august 2008 Og lunsjen er garantert ikkje halvfabrikat, det finner ein nesten ikkje her i Ungarn uansett.
MintCondition Skrevet 26. august 2008 #22 Skrevet 26. august 2008 I "vår" bhg får de ofte havregrøt til frokost, eller grovt brød og knekkebrød. Pålegget varierer, kaviar, makrell i tomat, smøreoster, slike ting. Lunsjen er ofte brødmat med pålegg det også, samt oppskåret frukt til dessert, pluss lettkokte grønnsaker som gulrøtter, kålrot i staver, blomkål etc. Middag (har middag 3 dager i uka) er ofte suppe, fiskekaker, laks i folie etc. De får maten fra storkjøkkenet på St.Olavs, så jeg vet jo at maten er sunn og god
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 26. august 2008 #23 Skrevet 26. august 2008 De for frokost,lunsj og ettermiddagsmat. Til frokost og ettermiddagsmat for de skiver,frukt og kald mat. Til lunsj for de som oftest "middag" varm mat...de har egen kokk....
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 26. august 2008 #24 Skrevet 26. august 2008 Sunn mat, midddagen er ofte fisk,kylling, kjøtt eller suppe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå