happy hippo... Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Det gjelder ei gruppe jeg har ansvar for i en barnehage....vi skal ha temaet høst/undring... Har noen tips til barnebøker/formingsaktivitet, sanger....??? Er tom i hodet for tiden...eh....det vil si....har for mye å tenke på for tiden.....klarer ikke samle tankene.. Kan du hjelpe....? Trenger også tips til vinduspynt....som vi kan henge opp med bilde av hvert barn men fødselsdato på. Tusen takk for tips:)
melkekua™ Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Her har du høstsanger (samlet de selv til høstbruk i bhg der jeg jobber): OKTOBER (Mel.: Å, jeg vet en seter) Samme hva du heter spiser du poteter Og nå kan du bukke ryggen din og plukke Vi skal være flinke siden kan vi vinke Nå har jeg poteter hele året rundt HØSTSANG (mel: torskevise) Nå er det høsten kan du se Og bladene de faller ned Blader faller ned, blader faller ned, Blader faller, faller ned Og ut i skogen alle går og plukker siste blomst i år. Siste blomst i år, siste blomst i år, ja siste blomst i år. Og liten ekorn hopper fram nå har den skiftet pels igjen Skiftet pels igjen, skiftet pels igjen, ja skiftet pels igjen. Og nesten alle fugler drar men noen få igjen vi har Få igjen vi har, få igjen vi har, ja få igjen vi har. EPLER OG PÆRER Epler og pærer, de vokser på trærne, når de blir modne så faller de ned. 1-2-3 (Faller sammen på golvet) Poteter og gulrøtter, vokser i jorda, når de blir modne så tar vi de opp. 1-2-3 (Spretter opp igjen) OG NEDE I VÅR HAGE (mel: Napoleon med sin hær) Og nede i vår hage det står et epletre og nede i vår hage det står et epletre og nede i vår hage og nede i vår hage Og nede i vår hage det står et epletre Og vi skal plukke epler i to røde spann og vi skal plukke epler i to røde spann og vi skal plukke epler og vi skal plukke epler Og vi skal plukke epler i to røde spann HØST (mel: Fader Jakob) Høsten kommer, adjø da sommer takk for sol, takk for lys Hør nå tuter vinden stryker deg om kinnen det er høst, det er høst JEG HAR ET LITE EPLE (mel: jeg vet en deilig have) Jeg har et lite eple som jeg har fått av mor. Der inne er et frøhus hvor ti små frøbarn bor. I hvert et rom i huset to frøbarn hvile får. Der ligger de og drømmer om sol og lys og vår. SEPTEMBER (Mel.: Nisser og dverge) Jeg gir deg gaver, bugnende haver, epler og pærer og plommer i fleng, plukk kantareller, rips og moreller gaver og grøde fra åker og eng. GRØNNSAKSPISERSANG FRA HAKKEBAKKESKOGEN Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, Han blir så doven og så lat og veldig tjukk i magen Men - den som spiser gulerøtter, knekkebrød og peppernøtter, Tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille. Han blir sånn passe mett i magen, glad og lystig hele dagen og så lett i bena at han ikke kan stå stille Den som vil ha bare kjøtt og spiser sine venner. Han blir så doven og så trøtt og får så stygge tenner Men - den som spiser gulerøtter, knekkebrød og peppernøtter tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille Han er så snill mot dem han kjenner og han får så gode venner og får like fine tenner som en krokodille. GRØNNSAKSSANG (mel.: Når nettene blir lange..) Her kommer trillebåren så lastet full den er med grønnsaker, poteter og mange sorter bær Hvis du gir meg hånden, så skal du noe få og hva det er, det skal du nå få gjette på! REGN En er en, og to er to vi hopper i vann, vi triller i sand. Zik zak, det drypper på tak, tikk takk, det regner idag. Regn, regn, regn, regn, øsende regn, pøsende regn, regn, regn, regn, regn, deilig og vått deilig og rått! En er en, og to er to vi hopper i vann, vi triller i sand. Zik zak, det drypper på tak, tikk takk, det regner i dag AUGUST (Mel.: Refr. ”Nøtterøvalsen”) Og i august kan du få litt bær å leske deg på, det skinner rødt i rødt, det blinker blått i blått, ja hele heia er blå! Ja, ta med bøtter og spann og kom igjen alle mann. Gå tur i skog og li, og du vil sikkert si: ”August har mye å gi!” NOVEMBER (Mel.: I Østen stiger solen opp) November er så trist og grå, men nyttig likevel, for nå må barna tenke på å lage moro selv.
Mersa og gutta <3 Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 En formingsoppgave kan iallefall være å lage høsttre, hvor du har laget malt stammen og barna får maling på hendene sine og lager blader i høstfarger. Har lest et eventyr om årstidene, men husker hverken hvor eller hvordan det var. Kanskje i Den store eventyrboka? Ellers så må de jo ut i naturen og se hvordan den forandrer seg når høsten kommer da...
Gjest Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Samle blader ute, lime på ark som ramme rundt bildet...øh...går det? Så kan dere leke vind. Med lyd og bevegelse. begynne som en liten bris for så å ende opp som en skikkelig høststorm med masse regn og kraftige vindkast før vinden (dvs ungene) stilner av.
melkekua™ Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Øyvind Berg har skrevet bøker om alle årstidene. Et tjukt hefte som heter Idemix - metodisk idebok til bruk i bhg. Formingsaktivitet: tyttebær og blåbærbilde. grønn maling til å lage stilkene, blåse de ut med sugerør, passe på at malingen er litt bløt. Så dypper de pekefingeren ned i rød maling og trykker på de grønne stilkene. Så kan de gjøre det samme med blåmaling.
Anna Nym :o) Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Har dere lamineringsmaskin? Plukk fine høstblad som dere tørker og laminerer. Heng snor i, og heng i vinduet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå