Gå til innhold

Hva gjør deres 6-7 åringer av husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de faste plikter? Får de ukepenger? Ønsker å høre hva andre gjør....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som gjør noe kanskje?? He he.

Skrevet

Jeg kan svare for meg, han er straks 5 år.

Han får ukepenger om han går med søpla (når jeg ber om det) og holder orden på skoene i gangen.

Han må ikke, og taper ikke noe om han ikke gjør det.

MEN om han gjør det så får han fire femkroninger på fredag. Da velger han ofte å spare to eller tre femere og kjøper tyggis eller kjærlighet for resten på lørdag.

Er han veldig gira på noe han ønsker seg så sparer han alt. Lørdagsgodt blir satt på bordet her uansett.

Når han blir 6-7 så ville jeg nok stillt litt høyere krav. Kanskje jobben kan være å dekke middagsbordet hver dag. Holde orden på skoene i gangen, og gå med søpla?

støvsuge badet?

Skrevet

Mine skolebarn har ikke plikter i huset! Deres jobb er å gjøre leksene sine!

Barnehagebarn hjelper til med å dekke bordet, men alle tar sin tallerken etc av bordet etterpå og setter det på kjøkkenbenken.

Alle barna rydder sine rom, men det er ikke en plikt.

Ingen får lommepenger for å gjøre de voksnes arbeid.

Barna får det de trenger av oss foreldre, og trenger de noen kroner får de det =)

Skrevet

Snart 6 år her. Fast og fast da og vil kanskje ikke kalle det husarbeid, men han skal pakke skolesekk og gym/badetøy, sette skoene og yttertøy på plass, rydde av etter seg og sette i oppvaskemaskinen, hjelpe å rydde, se etter minstebroren noen minutter når vi ber ham om det, legge frem klær til dagen etter ol. Så hjelper han til med andre ting som å lage mat, dekke bordet, støvsuge litt osv innimellom når han har lyst eller vi spør. Han skal i utgangspunktet få 25 kr i uken, men vi har en tedens til å glemme å gi ham pengene og han glemmer å spørre, så blir fort at han hellerfår en hundrelapp en gang i mnd i stede, men han er såre fornøyd med det da ;-)

Skrevet

Ukelønnen er forøverig mer for å gi ham en følelse av penger og økonomi, lære ham til å spare til ting han ønsker seg og da også få frihet til å kjøpe (nesten) akkurat det han vil for sine egne penger. Alt han trenger får han jo selvsagt av oss.

Skrevet

Min er jo bare 4, men jeg kan kanskje få svare for det?

Hans faste plikter er å gå ut med bosset (papir, bio og rest) og rydde rommet hver kveld før barneTV. Det får han 15 kr for på lørdagen. Han sparer til radiostyrt bil. Han kan velge å gjøre hva han vil med de pengene. Noen ganger kjøper han mer godis.

I tillegg så forventer jeg at han hjelper til med å dekke bord, rydde av bord, støvsuge kjøkkenet innimellom.

Ukepenger er for meg er viktig, de skal lære å få penger i hånda som de har jobbet for, ungene skal lære at alt ikke kommer rekende på ei fjøl og jeg beklager til deg lenger oppe, men det at leksene er de eneste pliktene til skolebarn er det dummeste jeg har hørt. Curling-barn? Nei, takk...

Skrevet

Høres ut som kakemonsteret og jeg bærer samme fane gitt.....

Skrevet

Takk for innspill!Han har ikke fått noen fast sum ennå i uken, men vurderer å begynne med det hvis han gjør et par faste ting. Å gjøre lekser er en selvfølge, jeg syns han i tillegge det er viktig at han skal delta i alt som må gjøres i et hus, være endel av felleskapet og kjenne på at ting ikke blir gjort av seg selv.

Skrevet

Han vil sikkert synes det er litt stas selv også, å tjene penger.

Skrevet

Hos oss har vi et skjema på veggen hvor noen arb.oppgaver er opplistet. Slik som: gå ut med søppel, dra søppeldunker ned på vegen (før tømming), eller hente opp igjen (tomme). Dekke bord/rydde av bord, vaske rommet. De gangene han gjør en av disse oppgavene, setter vi dato på lista, og han får ukepenger etter hvor mye han har gjort. Enkelte uker blir det ingen ting, andre uker mye. I tillegg til disse oppgavene rydder han alltid sitt glass/bestikk/tallerken etter måltider, henger opp yttertøy, setter på plass sko, ransel på riktig plass, legger sammen klærne når han kler av seg om kvelden osv. Men dette er ting som ikke gir ukelønn. Unger skal ikke ha betalt for alt heller!

Skrevet

Min sønn er 6,5 år.

Mandag: Rydde rom + gå med boss

Tirsdag: Rydde hage for leger og sykler

Onsdag: Rydde rom + gå med boss

Torsdag: Papirboss

Fredag: Rydde OG støvsuge rom + gå med boss

I tillegg skal han hjelpe til om vi ber om noe annet.

For dette får han 10 kroner dagen, eller 1 pakke pokemonkort... Utbetaling skjer hver lørdag.

Skrevet

Plikter og plikter. Han bidrar til å holde Familien AS ryddig. Hjelper meg å ta ut av oppvaskmaskinen, går med søppel, rydder bordet etter seg, legger i skittentøyskurven, setter på plass sko osv.. Problemet er rommet, klin umulig å få han til å gjøre noe der.

Skrevet

jeg syntes faktisk ungene kan hjelpe til litt i huset uten å få "lønn" for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...