Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 For 2 uker siden fikk jeg nye arbeidsoppgaver på jobb. Følger ei jente på 7 år hele dagen. Hun kan innimellom bli veldig sint/frustrert og utagere fysisk. I dag var hun det, hun satt på en benk, jeg gikk bort til henne og satt meg på huk for å forklare/trøste. Da kom det brått ett spark i magen. Var ikke kjempehardt, så er ikke bekymret for lille i magen, men det var ett spark. Jeg er så usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette da jeg er gravid i 5.mnd. Hun sparket en annen kollega av meg i magen her om dagen. Jeg ser jo at hun er frustrert osv, men kan jo ikke la være å bryte inn i situasjonen pga fare for spark osv (er jo jeg som har ansvaret for henne). Denne jenta ble for ikke lenge siden storesøster igjen, så mor har jo levd med henne mens hun var gravid. Mulig det er derfor jeg synes det er vanskelig å si at jeg ikke vil gå med henne..... Jeg vet jo at jeg ikke burde utsette den i magen for spark, samtidig som jeg synes det er vanskelig å si ifra meg denne oppgaven. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men ville jo vært fint med noen kloke ord fra noen kloke damer....
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Vel, jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger, men bedt om andre arbeidsoppgaver tvert. Er sikker på at ledelsen og foreldrene til barnet vil forstå dette! Lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Du skal ikke som gravid ha arbeidsoppgaver som kan være skadelig for barnet du bærer. Din arbeidsgiver burde ikke satt deg til slikt arbeid når du er gravid. Du bør ta det opp med leder og be om andre arbeidsoppgaver. Om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg i svangerskapet har du rett på svangerskapspenger (istedenfor sykepenger) dersom arbeidsoppgavene dine ikke kan utføres når du er gravid og du ikke kan få andre arbeidsoppgaver. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Jeg er helt enig med de to andre over her. Dette er fullstendig uakseptabelt for deg. Ikke unnskyld det denne jenta har gjort, det er ikke din jobb. Nå har hun allerede sparket deg i magen, og selv om det ikke var hardt, er dette et grovt overtramp, spesielt fordi du er synlig gravid. Og du sier jo også at hun har sparket en annen kollega i magen. Dessuten; hun har vel ikke så veldig kontroll over hvor hardt etc hun sparker. Jeg er selv lærer, og har en del års erfaring. Jeg hadde gått til rektor med en gang og sagt at jeg ikke kunne jobbe med henne mer pga spark i magen. Det hadde vært helt utelukket for meg å risikere noe mer fra denne jenta, så jeg ville holdt meg langt unna. Dette ville en oppegående rektor, kolleger og mor til barnet skjønt med en gang. Skolen er dessuten pålagt å gi deg andre oppgaver i denne situasjonen. Når du er gravid, skal du ikke måtte utføre oppgaver som kan være til skade for deg og barnet. Hadde ikke dette ført fram, hadde jeg gått til legen med en gang. Dette er jo helseskadelig for deg! Du skal ikke gå og være redd for spark nå som du er gravid, fra en som har sparket deg nylig! Nei, tenk på hva som er best for deg selv og barnet i denne situasjonen! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Takk for svar! Fikk snakket med rektor i dag, men hun mente at det jeg burde gjøre var å gå mot jenta fra andre vinkler (som om jeg prøver å få spark/slag i magen). Fikk også (såklart) en tennisball hardt i magen i dag, så fikk kommet en tur til lege for å sjekke tilstanden i magen. Alt var heldigvis bra, men legen insisterte på å sykemelde meg en uke slik at arbeidsgiver fikk tid til å finne andre arbeidsoppgaver til meg.... Så nå er det bare å grue seg til i morgen hvor jeg må gi sm til rektor.....:S HI
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Foreslo rektor en rustning også med det samme??
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 Ville ikke sjokkert meg dersom hun hadde gjort det... HI
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Det var jeg som svarte 22.41 i går. Uff, for en rektor du har! Det går jo virkelig ikke an å si at du skal nærme deg jenta fra andre vinkler for å unngå spark! Vil jenta sparke deg, ja så klarer hun det. Og skal du liksom gå i alarmberedskap hele tiden med denne jenta? Nei, dette var det drøyeste jeg har hørt på lenge. Kanskje en "skrivebordspedagog" uten kjennskap til skolen kunne uttalt noe slikt, selv om det også er lavmål. Men en rektor, som burde kjenne skolen godt???? Nei, dette var ille. Så bra du kom deg til lege i dag, og at du fikk en sykemelding. Det er bra du har en lege som tar deg og babyen i magen på alvor, i hvert fall. , så får rektor tid på seg til å finne andre oppgaver til deg. Og gjør han /hun ikke det, nei da får du heller bli borte fra jobben resten av svangerskapet. Og blir du på skolen, bør du i hvert fall fritas fra inspeksjon. Nå skal du slippe å engste deg for enda et spark i magen / tennisball i magen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Det var jeg som skrev over. Bare et tillegg: Du har ingen grunn til å grue deg til å gi sykemeldingen til rektor i morgen, selv om jeg skjønner at du gjør det. Det er jo ikke du som har gjort noe galt, og "alle" ville jo gått til legen i en slik situasjon, for så å få sykemelding. Noe annet ville vært uforsvarlig overfor barnet i magen. Ha det i bakhodet, du! Ellers er det jo mulig å ringe også, for så å sende sykemeldingen i posten. Jeg har alltid sendt sykemeldinger i posten, jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Takk for støtte. Godt å høre at man ikke overreagerer! Legen min ville gjerne sykemelde meg enda lenger, men jeg vil så gjerne jobbe så jeg unngikk det i første omgang. Så får vi bare håpe de har funnet andre arbeidsoppgaver til meg innen neste uke! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå