minlilletass Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Vi planlegger aa gi babyen et mellomnavn samt begges etternavn. (Vi er ennaa ikke gift). Hvordan blir dette i praksis med f.eks. offentlige papir o.l.? Dersom man heter Petra Marie Jensen Hansen, skriver man da fornavn: Petra, mellomnavn Marie Jensen, etternavn: Hansen? Vil offentlig post bruke fullt navn? Og i alle registreringer som paa telefon, bankkort o.l.? Har bare to navn selv, saa er litt groenn paa dette feltet... Noen som har innspill? Er det bare tungvint med to etternavn?
MrsMayer ♥ Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Offentlige papirer, banken, skatteetaten osv vil bruke hele navnet da det blir folkeregistrert, men ellers kan det brukes som h*n vil. Broren min har to navn + to etternavn, men bruker bare et navn og et etternavn, så det er ofte det er "bortkastet" å bruke fire navn, men for all del
MammaentilBastimusventerentil! Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Hei, eneste som ofte blir problemer er at det ikke er plass i offentlige papirer, så ofte heter sønnen vår kun sebastia istedet for sebastiaN. Han har navn som ser slik ut sebastian xxxxxxxx(fornavnet) xxxxx-xxxxxxxxxx(begge foreldrenes etternavn). Siden vi ikke er gift og vi ville ha begge som etternavn måtte vi ha bindestrek imellom. Husker ikke hvorfor. Han står oppført med hele navnet overalt, men når vi skal til lege, får ting fra off kontorer så står det ofte sebastia og fullt etternavn fordi det tydeligvis ikke er plass til noe mer. Er det vi får til svar når vi spør iallfall. Vi synes ikke det er tungvindt med to etternavn.
nr.4 i oktober Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Min "stakkars" niese ble utstyrt med hele 5 navn (hvorav ett "hoved" fornavn, to fornavn til mellomnavn og begge foreldrenes etternavn med bindestrek mellom (som ett etternavn.) Synes virkelig synd på jenta, for det første husker hun jo ikke selv hva hun heter fullt ut (hun er 6 år) og for det andre ser jeg for meg at hun kommer til å hate det når hun i enkelte tilfeller oppigjennom oppveksten må signere med alle navnene. Her har alle barna 3 navn, hvorav 1 fornavn, og så begge foreldrenes etternavn. Holder i fleng.
MammaentilBastimusventerentil! Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 HIhi måtte smile litt nå da, det spørs jo kanskje litt hva man får av navn og etternavn da. Lillemann her er 3 1/2 år og sier hele navnet sitt han tom etternavn. Fryktelig opptatt av navn i bhg , så da blir det slik hjemme og )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå