Gå til innhold

godt tips for å forebygge kolikk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare dele dette tipset med dere, fikk det av kiropraktoren min som ahr 3 barn og aldri slitt med kolikkbarn

Fra babyen er ca 2 uker kan man smøre noe som heter "probiotika" ( et virkestoff som finnes i f.eks immodium og kan kjøpes rent) på brystvorten når man ammer. Dette er en type bakterie som herder magen til den lille og som man også tar før man f.eks skal ut og reise til fjerne himmelstrøk.

Ta bare tuppen av en kniv og stikk nedi glasset og smør på puppen en gang om dagen.

Spurte fastlegen om dette og han hadde aldri hørt om det, men var helt enig i at det ikke skader iallefall! Og med kiropraktorens argumenter skulle han prøve det selv:-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips !! Det er herved lagret på tlf :-)

Skrevet

NEI NEI NEI! Probiotika kan godt brukes på barn men det er IKKE det stoffet IMODIUM inneholder.

Imodium inneholder Loperamid, et legemiddel som stimulerer til nedsatt tarmaktivitet og som ikke har noe på kroppen til bebiser å gjøre. Idoform derimot inneholder probiotika, det samme gjør Nycoplus probiotika, Biola, etc etc.

IMODIUM FOR EN LITEN UNGE PÅ 2 UKER KAN VÆRE LIVSFARLIG!!!

Kanskje moderator burde redigere eller fjerne det første innlegget, for det er direkte farlig hvis man bare leser 1. innlegg. "legen sa det er ok" osv.

Skrevet

Mente da IKKE at man skulle gi immodium heller!!!???

Mente bare at Stoffet fungerer på nogenlunde samme måte,men må ha tatt feil og mente idoform, men mente ikke at man skulle gi det. det kommer da frem i innlegget at jeg mener PROBIOTIKA!!??

Skrevet

på helsekosten selger de nemmlig Probiotika i ren form for barn. Altså ikke biola, Idiform eller lignende, men Probiotika:-) Og det var det legen sa var ok, har aldri ment noe annet, uttrykte meg kansje galt.

Håper det ikke blir noen missforståelser:-))

Skrevet

Jeg forstår utmerket. Tipset er herved skrevet ned og lagret, tusen takk!

Skrevet

Bare folk ikke bruker imodium er jeg fornøyd :-D Ja, man burde vel ikke skrive at probiotika er bra og feks virkestoffet i imodium når det ikke er det, men derimot virkestoffet i imodium er lisfarlig for bebiser.

Og de virker overhodet ikke på samme måten, men de virker begge mot diare. Dere stoppere enhver likhet. Probiotika er jo etterligninger av bakterer alle mennesker har i tarmsystemet, og disse kan forebygge/hjelpe kolikk i teorien ved å optimalisere forholdene i tarmsystemet. Imodium "bedøver" tarmen sånn at den ikke skal ha kramper. Grunnen til at jeg hylte og bar meg var at dettte er den verste feilinformasjonen jeg noengang har lest på Bim, iaf med de potensielt alvorligste konsekvensene. Flott at LillePersille skjønte det av seg selv, men likevel skal man IKKE legge ut sånne ting når man ikke aner hva man snakker om.

Skrevet

Syntes ikke at den kunne misforståes på noen måte jeg. Det står da klart og tydelig at det er probiotike man skal smøre på brystvorten. At dette kan finnes i f.eks immodium, får nok ikke noen til å tre en tablett utenpå brystvorta ;) Mulig det finnes i annet enn tablettform også, men det står da tydelig at det hun mener er probiotika som kan kjøpes på helsekost (immodium kjøpes på apotek). Så syntes ikke det var noe å gå av hengslene for. De som leser tipset, får vel med seg at det her gjelder probiotika, og glemmer andre navn, de er jo uviktige når det er probiotika man skal huske å kjøpe ;)

Skrevet

det var da veldig da:-) Dette er et supert råd som mange burde vite om, og jeg er fullt klar over det du skriver. Det jeg imidlertidig oppfordrer til er å ta kontakt med jordmor eller lege hvis man er usikker på om det er farlig eller ikke.

De som svarer her forsto jo budskapet mitt- selv om de ikke hadde hele vitenskapen bak seg som du tydeligvis har:-)) Men takk for at du rettet meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...