Gjest Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Jeg har til nå brukt NAN, men av ulike årsaker vil jeg prøve ut collett. På NAN pakkene står det jo at man ikke skal lage flere måltider, KUN til 1 måltid av gangen, dette for å hindre bakterier... Men det er jo så utrolig mange som gjør dette, altså lager for et døgn. Det må jo være kjekt! Jeg prøvde dette, men siden jeg bruker Malt i så syntes jeg melken ble så fet når den ble stående, så jeg sluttet å lage for et døgn. + at når jeg ikke vet hvorfor han lille har så utrolig vondt i magen, så turte jeg ikke. Det samme, står jo på collett pakkene, men sorry om jeg virker dum, men er det like greit å fortsette å lage for 1 og 1 måltid eller 2-3 i slengen, eller døgnet? Hva ville dere gjort? Helsesøster sier også at det er like greit å koke opp vann, fylle det over på flasker og la vannet bare stå i flaskene ute, til jeg skal lage mat til han. Det vil jo være like fersk sa hun da. IGJEN, hva ville dere gjort? Takker for tips altså.... Det kan vel ikke være farlig å koke vann, og la det stå på tette flasker? Grunnen til at jeg spør så mye, er fordi han lille er dårlig til å si ifra i tide at han er sulten, så det går veeeeldig fort fra han våkner til det er rene operaen her:P Må ha det kjappest mulig til rette med den maten hehe
Linnea&Julie Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 jeg har alltid kokt vann og hatt det på flaskene og satt de i kjøleskapet! Når hun skal ha mme varmer jeg flaska i microen og så blander jeg i pulver og evt. malt...Kan koke vann med malt i også! )
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Vi har brukt Collett en liten stund nå, men har gått bort fra den igjen. Lukta så vanvittig surt av gulpen da hun fikk Collett! Jeg lagde mat for et døgn av gangen, aldri vært noe problem det. Jeg har også ei som plutselig skal ha mat, og da må det gå fort!
snartmammapåny Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Etter å vært flaskemamma til en tass som ble VELDIG plutselig VEDLIG sulten så fant jeg en metode som passet oss veldg bra iallefall. Jeg kokte opp hver kveld vann på flasker for et døgn og hadde disse i kjøleskapet. Når mini blir sulten, noe som skjedde plutselig. Så tok jeg en flaske med vann fra kjøleskapet og varmet denne 15-20sek i microen (kommer litt ann på effekten i microen da, men du finner fort ut hvor lenge som gir perfekt drikketemp i din micro) Hadde så ferdig oppmålt rett mengde pulver på slike urinprøvebeger som man får kjøpt på apoteket. Slo dette over på flaska og ristet. Melken var klar på rundt 30 sekunder. Om du ikke har micro kan du koke opp litt glovarmt vann på en vannkoker og blande dette i det kalde vannet til du får rett temp. Man lærer fort hvor mye som må til for å få perfekt temp slik og;) Skal du t på tur har du med varmt vann på en termos. Jeg hadde ikke laget opp ferdig melk for flere måltid per gang... Det er jo såååå lettvindt å lage et og et måltid. Mini min var og plaget med mye magevognd, men her ble det verre av colette, og veldig ille av hipp. Men er jo verdt å prøve. Bare å spørre om du lurer på noe;)
Gjest Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Linnea ) Takk for svaret... Det var som du skrev hun helsesøsteren sa til meg, sett de i kjøleskapet, og ikke på benken som jeg skrev....At jeg da kokte vann for et døgn.... Men er det fordi det er mer sikkert at de ikke skaper bakterier, om de feks hadde stått på benken? herregud, det er så mange muligheter her hehe... Trengte serisøt råd her
Gjest Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Hmm jeg har bare prøvd 1 måltid nå med collett, så jeg aner ikke hvordan gulpen lukter, for han gulper så og si ikke hehe..... Men rapen er jo så der:P Nei er som du sier, de som lager for et døgn, sier det aldri er noe problem, og det sa til og med hjemmeteamet jeg hadde fra ullevål... hun sa lag for et døgn, men så har du alle de som sa at nei ikke gjør det, det blir surt, det blir dårlig, nei nei nei hehe........ Ja herregud, skulle tro verden gikk under vettu, om han ikke fikk flaska i munnen så fort øynene er oppe hihi........
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Husk at pulveret skal blandes i vannet når det er en god del varmere enn ved drikkeklar temp, ellers blander ikke pulveret seg ordentlig bl.a. Du må bare kjøle den ned igjen litt etterpå. Dette er ganske viktig for å få med all næringen og vitaminer osv.
snartmammapåny Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Nå er det vel slik at vannet ikke skal være over 40 grader når man har i pulveret, iallefall NAN, vet ikke med de andre merkene.... Men generelt sett så er det vel slik at for mye varme dreper næringen, derav skal man også unngå micro på melken... For i micro kan enkelte deler(molekyler) av melken få for høy temp og neringsstoffer blir ødelagt.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Her blander vi for et helt døgn.. Og det funker som faen..
Gjest Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Hei klua;) Det er desverre veldig ille av NAN her da... Men jeg tror jeg gjør som du, og ei anna her skriver, lager vann for et døgn og setter flaskene inn i kjøleskapet. det du skriver om å ha pulver klart og er jo genialt... Ja termos er greit, men jeg har valgt å prøve sånn bag som holder på varmen jeg da.. Hakke testet varmen ennå da;) tusen takk for tips og svar...
Gjest Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Hmmm angående dette med om man skal riste melka på sånn og sånn varme, er jo vanskelig egentlig da,.. For INGEN flasker jeg har prøvd tåler å ristes når melka er for varm... Prøvd billig flaske, dr browns, avent osv, det spruter bare.... Så her må jeg være næye på gradene gitt.... Men det jeg vet, er at han legger veldig godt på seg, så næring får han jo masse av, og det uansett om jeg bommer en grad eller to på varmen... hehe
2hærligegutter Skrevet 25. august 2008 #12 Skrevet 25. august 2008 At man ikke skal blande ferdig mer enn denn du skal ha der og da er pga melkebakterier. Bruker ikke mme selv, men ei jeg kjenner gjør det og hun gjør det sånn: Koker vann og har på termos med malt, koker vann og har på mugge i kjøleskapet. blander ca 50-50 tror jeg. tar selvfølgelig pulveret i det varmevannet før hun tar i kaldt. På natten har hun med seg termos, en flaske med kaldt kokt vann, dispenser med ferdig oppmålt melke mengde, og anntallet flasker babyen spiser i løpet av natten. Hun blander der og da på nattbordet
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 25. august 2008 #13 Skrevet 25. august 2008 her bruker vi metoden de brukte på sykehuset.. har kjøpt en rørebolle på europris med lokk og lager på denna.. har den i kjøleskapet og visper i den før vi heller oppi flaska og varmer den.. genialt. også slipper man tusen flasker i kjøleskapet:)
Gjest Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 Vi koker opp vann hver kveld og har i en mugge i kjøleskapet. Så koker vi opp vann i vannkoker og blander med det kalde vannet fra kjøleskapet. Lillegutt får 120 ml, så jeg blander 80 ml kaldt og 40 ml varmt. Da blir det akkurat passe temperatur når jeg har i pulveret. Går superfort og man risikerer ikke at det blir bakterier i melka! Man finner fort ut hvor mye man trenger av varmt og kaldt for å få riktig temperatur.
endelig mamma t 2 :) Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Dere skriver at barna deres får vondt i magen av de ulike mme-typene.. På hvilken måte da? Har ei tuppe her som bæsjer konstant.. Lurer på om det er mme hun reagerer på. Har barna deres smerter også da? Har prøvd nan, collett, og en flaske hipp. Har nå gått til anskaffelse av nutramigen fra apoteket, i tilfelle det er kumelkproteiner i mme hun reagerer på (kumelkallergi)...
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Ja, jeg har også opplebd dette med Avent-flaskene, men det er fordi når melka er varm, er det vanskeligere å få skrudd likket ordentlig på. Hvis det spruter, tar jeg det av og skrur det på på nytt igjen. Da funker det greit. Hender jeg må skru det på på nytt flere ganger, men det går som regel etter første forsøk.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 melk kan stå 1 døgn i kjøleskapet.. Pluss hvis det var farlig eller ikke bra ville de ikke gjort dette på Neo på sykehusene ..
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 Og bare sånn til info, så er det kun Nan som mener at man skal blande i pulveret på 40 grader. Alle de andre mener vannet skal være varmere. Og på alle de andre blir derfor pulveret ordentlig blandet ut, det er ikke igjen masse sånne små "prikker" i flaska når den er tom sånn som det blir når man blander ut Nan-pulveret ved 40 grader.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 25. august 2008 #19 Skrevet 25. august 2008 melk kan stå 1 døgn i kjøleskapet.. Pluss hvis det var farlig eller ikke bra ville de ikke gjort dette på Neo på sykehusene ..
snartmammapåny Skrevet 25. august 2008 #20 Skrevet 25. august 2008 Min gutt var et ille tilfelle med kolikk, som nok kom av etpar skiveutglidninger i nakke og bekken. Noe som selvfølgelig førte til mye uro og problemer med mage og tarm. Vi ble mest fornøyd med nan, nutramigen og den nan man får på apoteket var omtrent likt med vanlig nan. Av colett fikk han så hard mage at det som kom ut var helt tørt, helt forferdelig... lille babyen slet såååå stakaren. Av hipp så lå han å gråt og krøket seg sammen, veldig tydelig magevondt ca 5 - 10 min etter hvert måltid, Smertehelvete varte ca 1 time. Endelig mamma t 2: Bruker du malt i melken? I så fall kan du nok kutte ut det.. eventuelt prøve et annet merke.
Gjest Skrevet 25. august 2008 #21 Skrevet 25. august 2008 Lilo_Uten fostervann;) du har jo rett, de på sykehuset gjør det... Men ferskt er jo allikevel best!!! Huff, vanskelig dette;)
endelig mamma t 2 :) Skrevet 25. august 2008 #22 Skrevet 25. august 2008 Ingen malt her nei, da hadde det nok ikke vært mye igjen av jenta mi... Apotek-nan? En som ikke har melkeproteiner? Smaker den like ille som nutramigen...? Har jo bare hipp igjen egentlig, siden jeg har prøvd collett og nan.. Vel, vel. Nå får vi prøve ut nutramigen en periode, og se om det hjelper. Hun bæsjet mye med nan, har vært verre nå med collett. Men, merkelig nok, akkurat den uka vi bytta fra nan til collett gikk det bra noen dager. Bæsjet 1 gang om dagen Men etter det ble det bare verre..
Gjest Skrevet 25. august 2008 #23 Skrevet 25. august 2008 klua;) Hmm det du beskriver der om det som kommer ut, sånn er det inni mellom her og av NAN:( Huff, de har det ikke godt når det er sånn mage greier!!! Men så du brukte nan hele tiden? Brukte du malt i det?
xxxJulianexxx Skrevet 25. august 2008 #24 Skrevet 25. august 2008 Du Lilo:o) På nyfødt intensiven der vi lå laget de ikke ferdig melk som sto i kjøleskapet. De kokte opp vann og fylte på flaskene. Og blandet i pulveret like før babyene skulle ha det.
xxxJulianexxx Skrevet 25. august 2008 #25 Skrevet 25. august 2008 Vi var på nyfødtintensiven i Drammen forresten:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå