Gå til innhold

hun sprutgulper! hjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta vår er nå 2 uker gammel og er stortsett fornøyd og blid... men hun gulper så utrolig mye! ikke så ofte, men mye! hun kan ligge ved puppen og plutselig spruter det av henne... det kommer jo mengder...

nå har hun på seg sitt tredje sett med klær for i dag... det skjer vel ca 3ganger i døgnet, men er jo ganske ubehagelig...

hele henne og jeg var dekt med gulp sist...

 

hva kan dette ha seg? er det vanlig? er det noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt sprutgulpet også utrolig mye. Strålen stod en meter over skuldrene våre, ofte rett opp til værs. Det viste seg etterhvert at han har melkeallergi, og at det var derfor han gulpet så fælt. Hvordan ser det ut, er det tykt og klumpete, eller er det tynt sånn som melk?

Skrevet

det varierer litt... i dag har det vært klumpete... og nesten litt slimete... andre ganger er det som melk...

Skrevet

Jeg har lest ett eller annet sted at tykk og klumpete gulp er oppkast, men nå husker jeg selvfølgelig ikke hvor.. Tror det er noen babyer som gulper mye uten at det er noe galt, men det skader jo ikke å høre med lege eller helsesøster. :)

Skrevet

Heisann :-)

Har hun gulpet sånn helt siden hun ble født ?

 

Min eldste ble opperert for noe som heter pylorusstenose når han var ca 2 uker og tisk tegn på det er sprutgulping. Symptomene kommer som regel ved 2- 3 ukers alderen.

Ellers så har du reflux som også KAN gi slike symptomer.

Det viste seg at som hun ove her så hadde min gutt også melkeallergi, og det var derfor og ikke pga pylorus. han sprutgulpa.

 

Følg med på vekta og trivselen. Om det vedvarer og du syns det er store mengder så ville jeg ha tatt kontakt med HS.

Skrevet

Nå fant jeg det! Det er i boka til Gro Nylander "Mamma for første gang". Hun skriver:

 

"Hvis barnet har det bra og legger på seg, betyr gulping sjelden annet enn at det har fått litt for mye melk i seg til ett måltid. Prøv å holde det litt oppreist når det dier. Legg det på høyre side etter at det har spist, da tømmer magesekken seg lettest videre til tarmen. Dersom gulpingen kommer en god stund etter maten og melken tydelig skiller seg, regnes det som oppkast og bør vurderes nærmere."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...