Gå til innhold

Sønnen min vil ikke leke med andre barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har akkurat fylt 3, og jeg har begynt å legge merke til at han sjeldent leker med andre barn i bhg. I starten så tenkte jeg at det kanskje var pga. oppførselen hans til tider(Kan bli litt vodsom i lek) som gjorde at andre barn trakk seg unna og ikke ville leke med han.

Men ser jo når barn kommer bort til han og prøver å få kontakt, er han helt uinteressert. Når vi kommer i bhg om morningen oppmuntrer jeg han til å sette seg ned sammen av de andre barna, men han vil bare leke alene.

Har snakket med de voksene om dette, men det virker ikke som om de ser på det som noe problem..

Overreagere jeg?

Kan legge til at personlig har jeg vel et lavere sosialt behov enn de fleste, har tenkt litt på om dette kan ha en innvirkning på sønnen min...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage har de vært opptatt av hvordan ungene mine er i samlek med andre barn siden de startet i 1-2 års alderen. I starten leker ingen med andre barn, men ofte ved siden av hverandre, men dette skal jo utvikle seg etterhvert.

Mitt ene barn er 3 år nå og er svært knyttet til flere av ungene i barnehagen og har lenge lekt sammen i rollelek og slikt.

Hva du mener at du har et lavere sosial behov enn de fleste vet jeg ikke, men jeg tror det kan ha innvirkning ja. Vi mennesker er sosiale vesen og det å fungere sosialt er viktig. Men tror hvordan du er sammen med andre menneser betyr mer enn hvor ofte du springer på besøk til andre.

Unger lærer utrolig mye av hva de ser, men om du er årsak til at ungen din er slik tørr jeg ikke si.

Jeg regner med at du har foreldresamtaler i barnehagen og hva sier de om hans kontakt med andre unger? Dem sin jobb er jo å observere ungene og hvis det er så tydelig som du tror bør de jo ha sett noe. Men det kan jo også være at du overreagerer. At det kanskje ikke er slik hele dagen.

Skrevet

Det jeg mente med at jeg har et lavere sosialt behov enn andre var at jeg trives godt i eget selskap:-) Ikke det at jeg ikke har venner eller vet hvordan fungere sosialt..

Har hatt foreldresamtaler ja, og tatt opp temaet der, men som sagt de ser ingenting galt.

Det er godt mulig at det ikke er noe i veien at jeg overreagerer, men det gjør så vond i hjertet hver gang jeg henter gutten min og ser han sitte alene i sandkassa når alle de andre barna leker sammen med noen.

HI

Skrevet

Ikke for å skremme deg men ei venninne hadde en sønn som var litt "rar". Hun maste om utredninger for han slet sosialt. Han hadde ashberger syndrom. En mildere form for autisme. Noen har det jo. De kan fungere tilsynslatende godt, men når det kommer til samhandling med andre barn, svikter det.

Skrevet

Prøvde å google det, men stod veldig lite på nettet om den type autisme. Vet du noe hva slags symptomer han hadde?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...