LadyJones Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Samboer og jeg planlegger å lage en felleskonto som vi begge skal ha tilgang til med bankkort. Vi har hatt lite oversikt fram til nå over hvor mye som går i "sluket";-), men begge shopper mat og andre "nødvendigheter" for hundrevis av kroner hver dag (nesten, iallefall føles det slik). Vi prøver å være nøkterne da vi bare har en inntekt. Nå lurer vi på hvor mye som er normalt å bruke på mat etc og hvor vi står i forhold til dette.... Anyone?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Vi prøver å være flinke å bruke bare 1000kr ... men det er fort gjort at det sklir ut litt og blir kanskje 12-1500 (inkl bleier, såper av alle slag, vitaminer og undertøy til ungene (sokker er forbruksvare)
Tinemoren Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Varierer veldig, men merker godt at matvarer er blitt dyrt! Tipper mellom 1000 og 1500 i uken, vi er fire i familien. Prøver å ha en fast handledag, det hjelper :-)
LadyJones Skrevet 25. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2008 Glemte å si at vi er 3 stk, to voksne + en ettåring;-)
Gjest Gul stjerne Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Vi er tre, har regnet på det noen måneder nå, vi havner mellom 6 - 7000 kr. Men da kan det hende at det blir med noen flasker vin og noen øl i regnestykket,
Gjest Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 ...i uka??? Vi bruker 6000 i mnd med alt av mat/drikke/husholdning.
Gjest -<<- Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 1500. Eller strengt tatt litt under. Vi har en husholdsningkonto hvor vi putter inn 6000 i måneden, det som eventuelt blir til overs etter noen måneder sløser vi uhemmet med på restaurant e.l.
mamma til to=) Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Vi prøver å budsjettere med 1000 i uka, tar ut 4000 når vi får lønn. Men går nok en tusenlapp ekstra tror jeg. Er flink nå og skriver handle liste og handler en gang i uken, pluss litt ekstra frukt og melk midt i uka. Før brukte vi faktisk det dobbelte, helt ille..
Gjest Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Et sted mellom 6000 og 8000 i mnd kommer litt ann på om vi skal ha middagsgjester for eks. Vanligvis bruker vi ca 1500 (litt under) i uken på matbutikken + et måltid eller to ute (lunsj, middag eller take out). Vi kunne brukt mye mindre enn hva vi gjør, kjøper mye unødvendig som blader, mat som ikke blir spist (mellom måltider) osv.
Gjest Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 vi klarer oss faktisk fint på 4000 i mnd på mat og husholding vi da( tilfeldig at det har blitt sånn).. men da har vi droppet å kjøpe masse blader og alkohol drikker vi sjeldent. men for at vi klarer dette, så må er vi flinke til å kjøpe kjøttdeig når det er salg ( ofte har de sånn 3 eller 5 for 100 på obs), også kjøper vi annet kjøtt i sverige- så vi får ordentlige middager også. spiser litt enkle middager mandag til torsdag, også gode middager, spiser ute eller take out i helgene. vi mangler ingen ting, og jeg merker at vi kaster MYE mindre mat enn før- før kastet vi nesten en pose med mat en gang i uken ( rydder alltid igjennom kjøleskapet når vi handler en gang i uken).
piano♫ Skrevet 25. august 2008 #12 Skrevet 25. august 2008 På ei helt vanlig uke, ca 1000 kr. Så kommer det gjerne et eller annet ekstra som koster i løpet av en måned. Regner 5000 i måneden, da har vi god margin. Vi er to store og to små (3 og 5 år)
Leirha Skrevet 25. august 2008 #13 Skrevet 25. august 2008 Oj, jeg ser at vi bruker mye penger ja. Bruker ca 350kr dagen*6 er 2100 det.(noen ganger 400, noen ganger 150, og gjerne 500 også) Og vi spiser ikke middag hver dag heller. Hm... Hvordan i hoppetauet klarer dere å bruke 1000 kr uka????????? Det vil jeg også klare. Ikke som om vi frotser heller, men kjøper nødvendig mat og husholdningsartikler. Blir jeg lurt av matvarebutikkene?hm.....
Leirha Skrevet 25. august 2008 #14 Skrevet 25. august 2008 Vi er 4stk da, glemte å nevne det. Tror at jeg må begynne å skrive lengre handlelister og handle sjeldnere. Herre så rart... ikke kjøper vi blader eller aviser, eller godterier heller, eller brus, eller saft.. Hm lukter svidd dette.
Mom2Two Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Men når du sier 4000 kr i mnd, "snart to midtpunt og meg:)", tar du da med maten du kjøper i Sverige, take out osv. osv.?!??!?! Og dere som greier dere på rundt 4000 kr + i mnd, blir det da mye fiskepinner, farsemat, pølser osv.? Dårlig mat er jo billigere enn sunn og ordentlig mat. Kan nesten ikke tro at man greier seg på 4000 kr i mnd (en familie på 4) om man kjøper noenlunde sunn mat med rene produkter + friske grønnsaker/frukt.
piano♫ Skrevet 25. august 2008 #16 Skrevet 25. august 2008 Vi klarer det fint. Spiser ikke ute, da. Ungene spiser lunsj og frokost i barnehagen (det har jeg ikke regna med i de 4000 jeg nevnte). Vi spiser nok pølser i ny og ne, men mest ordentlig mat, laget fra bunnen. Vi lager ukemeny, passer på at vi får utnyttet varene vi kjøper, kaster sjelden mat. Fisker en del selv, samt at vi er heldige og har en "reservebestefar" som jakter elg på høsten. Blir noen middager av det. Er alltid friske grønnsaker og godt utvalg av frukt hos oss. Vann er tørstedrikk. Beste tipset er å planlegge uka, handle det man finner på tilbud den uka (og putte i fryseren), handle stort en gang i uka, supplere med frukt og grønt, evt annet man mååå ha. Baker selv, har gjerne gjærbakst i fryseren om det kommer uventa besøk.
mamma sin kompis Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Vi prøver å holde oss på 1000 i uken - men det blir som oftest 1500. Hadde hvert strålende å kunne klart 4000 i mnd - max 6000. Men du verden det er stas med slik konto....har man hvert flink noen mnd, så kan man jo unne seg litt ekstra goder innimellom
mamma sin kompis Skrevet 25. august 2008 #18 Skrevet 25. august 2008 mOM2tWO - Jo det går akkurat, 2/3 vi kjøper er frukt og grønt. Sambo fisker en del i fritiden. Ellers går det i supper, salater, panert sei, og kyllingfilet. Passer på tilbudene, men hamstrer ikke. Av erfaring blir det straks dyrere - tull å fylle opp fryseren Nå er vi 4 i familien, men mini trenger bare bleier fortiden
mamma sin kompis Skrevet 25. august 2008 #19 Skrevet 25. august 2008 Egentli rart hvor fort penga har ben å gå på. Vil bare nevne at vi heller ikke bruker penger på blader og slikt. Blir en tur på kafe i uka, og 1-2 ganger på restaurant i mnd. Men det kommer utenom. Lager middag som oftest slik at vi har i to dager - og det blir ikke mer enn 100 kr dagen i middag. Vi handler stort en gang i uka, og handler annet ved behov. Dukekr stadig opp noe ekstra som må til. Men handle bare det. Lurt med handleliste, og ett annet tips. PASS PÅ Å VÆRE METT NÅR DU TAR HANDLETUREN Sultne folk elsker butikkene hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå