Topprisen Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Siden min termin er veldig usikker ( ul termin er 11 oktober, mens termin 27 september og 3d termin 25 september ), kan jeg da be om vekstkontroll for å få vite litt mer om mulig termin? Jeg liker ikke tanken på å gå på overtid av overtiden..
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Vekstestimering blir mer og mer unøyaktig desto nærmere en kommer termin, så det er slett ikke sikkert at du vil bli noe klokere av den. Om det var forhold hos deg som tilsa at det var nødvendig med vekstestimering, ville du blitt henvist til en slik undersøkelse. Det er ikke noe man bare ber om, selv om du kanskje kan være heldig. Vanligvis er det forhold som risiko knyttet til tidligere sv.skap, sykdom hos mor, avvikende forhold i forhold til SF-mål og morkakefunksjon (blant annet), som utløser indikasjon for vekstestimering. Når det er sagt: Det er ikke uvanlig at gravide henvises til en ekstraordinær UL og sjekk rundt termindato, når det er stort sprik på mens og UL termin. 3D -termin er ikke et begrep de opererer med på sykehusene, ettersom de ofte er av oppfatning av at de som utfører 3D ikke er kompetente nok. Men det er en annen diskusjon. Poenget er at det er da mest aktuelt å sjekke morkakefunskjonen for å se om barnet får tilstrekkelig med næring på slutten, slik at de får en idikasjon om det er trygt at du f.eks går 2-3 uker over termin, eller om du bør igangsettes rundt termin. Det beste du kan gjøre er å høre med legen/jordmoren din og ta opp bekymringene dine der. Håper du får oppfølgingen du har behov for,slik at du kan føle deg trygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå