Gå til innhold

Svigermor gnåler om amming!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg drittlei! Snakka med svigermor igjen i går, og irriterer meg grønn hver gang jeg er så dum å ikke sjekke nummeret når hun ringer. jeg vet jo hva som skjer hver gang.

Jeg har ca. ti uker igjen til fødsel, og bor på andre sida av landet fra der hu bor. Mora mi skal komme til oss rundt tida jeg skal føde, men vi orker ikke ha svigermor der så tidlig siden hu er så glad i å blande seg og er så negativ til alt. Men i går begynte hu på'n igjen: Så heldig mora mi er som får komme (Ja, det er fordi hu tar hensyn til oss.) Svigermor MÅ få vite det med en gang fødselen er i gang (dream on!), hu MÅ få masse bilder fra sykehuset (yeah right), og jeg MÅ amme! Jeg sa at jeg gjerne vil det om det går, men mange får det jo ikke til eller har for lite melk osv.., men svigermor sa at jeg MÅ jo amme siden det er best for ungen. Jeg blir så lei!

Er det flere som har det sånn? Jeg prøver å være hyggelig med svigermor, men det er ikke så lett alltid. Hva skal jeg si når hu begynner sånn? Blir helt deppa og skulle ønske hu ville slutte å bry seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du virker litt utakknemlig, jeg... Klart en kommende bestemor vil vite når fødselen er i gang.. Klart hun vil ha mange bilder fra sykehuset.

HUn virker som en som oppriktig bryr seg om deg og det kommende barnet..

At hun henger seg opp i amming får nå være så. Det er sikkert fordi hun vet at det er til barnets beste.. De fleste får det til, men slett ikke alle.. Selv tilhører eg siste kategori...

Forklar henne at det kan bli litt mye av og til... At du gleder deg til barnet og at du vil ta det som det kommer.. St du er usikker og blir mer lei deg av at hun maser.

En åpen dialog er viktig. Dere er da voksne...

Skrevet

Jeg har det ikke slik, heldigvis, men vil sende over en trøsteklem. Høres ikke noe gøyt ut det der med så mye mas. Du får se det positive da, hun bryr seg i det minste, er mange kommende besteforeldre som ikke bryr seg og det er nok enda værre.

Har dere (din mann) prøvd å forklare henne grunnen til at hun ikke får komme? Er jo ikke sikkert hun er klar over selv hvor innpåsliten hun er og hvor ubehagelig situasjonen blir for spesielt deg. Akkurat når det gjelder bilder så synes jeg forøverig at dere bør sende en masse bilder av babyen til henne, plagsom eller ei, hun fortjener å se det etterlengtede barnebarnet sitt :-) Eller er jeg helt enig med deg i å ikke føle deg presset til å si når fødselen starter, vis hun er så masete som hun virker kan det bli plagsomt om hun prøver å ringe eller sende meldinger under fødselen også.

Du får bare prøve å være litt overbærende med henne og tenke på hvordan det blir den dagen du kanskje har en sønn som skal bli pappa og du bestemor, man blir kanskje litt småtullerusk av slikt? :-)

Skrevet

Hmm...tror jeg som bestemor blir som din...ehh svigermor. Hehe

Skrevet

Send dama en mld om at fødselen er i gang, så slår du av mobilen etterpå. Og hvilken bestemor ville ikke hatt mange bilder fra sykehuset?

Hun er sikkert kjempeskuffet over å ikke få komme når din mor får komme, og du er sikkert kjempehormonell som er gravid. Storm i vannglass høres dette ut som.

Ammingen kan ikke avgjøres på forånd, si fra at du skal prøve og gjøre ditt beste, og at du ikke vil prate mer om det.

Skrevet

Takk for svar! Jeg er nok litt ekstra hormonell ja, men svigermor har alltid vært lite hyggelig mot meg. Hun er snill når samboeren min er der, men ruller med øynene og stønner over alt jeg sier ellers. Hun kritiserer absolutt alle valg jeg tar etc. og derfor tenker jeg at det ville ha blirr skikkelig vanskelig å ha henne på besøk rett etter fødselen siden alle sier at de fleste er superfølsomme da. Hun bestemmer alt når hun er på besøk her og begynner å grine hvis sambo sier henne mot. Dessuten baksnakker hun meg til resten av familien, og derfor snakker jeg ikke så mye med henne lengre for hun finner noe feil med alt jeg gjør.

HI

Skrevet

Alvorlig talt,du mener virkelig ikke at farmoren til barnet ditt og moren til typen din, IKKE skal få bilder fra sykehuset?

Det sier mye om deg det.

Om du vil gi beskjed at fødselen er i gang det trenger ikke du gjøre, det kan sønnen hennes gjøre. Hun har vell på lik linje som din egen mor et behov for å vite når fødselen er i gang?

Ut i fra det du skriver, virker det som om svigermoren din er akkurat som en kommende farmor/mormor/bestemor skal være, jeg tror din egen mor også spør om hvordan det går med deg?

Jeg tipper vi kommer til å se mye av deg her inne om ca 10 uker, da er spørsmålene slik:

"Nå må svigerm drite og dra til hæ...."

"Nå har den hæ... hurpa kjøpt klær"

"Nå ringer den kjæ...igjen for å mase om amming"

"Nå vil den hæ... svigerm. komme på besøk og hun skal være her i 3 HELE dager, hvordan skal jeg overleve"

Osv,osv,osv

Ikke mye sympati fra meg,nei.

Skrevet

Hva i alle dager har poenget med å varsle om at fødselen er i gang?

Det gjorde ikke vi, og det gjorde vi rett i. Vi var jo på sykehuset i 14 timer før det ble noe, i tillegg til at jeg hadde gått hjemme med rier i 12 timer før vi reiste.

Å gi familien min søvnløse netter fordi de er bekymret er ikke noe for meg.

Gjør som du selv vil du HI. Og min svigermor var like ille kan jeg love deg. Men så begynte jeg å si ordentlig i fra, og da ble forholdene litt bedre.

Skrevet

Svigermødre gnåler om så mangt og meget. Du bør jo utnytte situasjonen til å si i fra til henne med det du er misfornøyd nå når du er hormonell (god unnskyldning).

Ammingen kan hun og alle andre holde seg langt unna. Det er din sak, og ingen andres.

Når det er sagt, synes jeg ikke det er pent at du allerede nå begynner å gjøre forskjell på bestemødrene til barnet ditt. Du er stygg hvis du ikke sier fra til henne når fødselen begynner, og jeg synes det er helt soleklart at hun skal få bilder fra sykehuset. Dette er bestemoren til ditt barnebarn, og selv om du og hun ikke liker hverandre kommer hun til å elske barnet ditt uforbeholdent.

Skrevet

Må nesten le litt av noen av svarene du har fått her. Det er selvsagt opp til deg og samboeren din hvem dere vil gi beskjed om at fødselen er i gang til, og hvis hun er så masete som du sier så ville ikke jeg gjort det heller. Dette bestemmer dere. Hun kan ikke si at dere må noe som helst! Det er jo blitt sånn fordi hun ikke tar hensyn til deg, så da kan hun skylde seg sjøl. Ikke noe morsomt å ha sånne folk rundt seg når du trenger ro. Det hun sier om at du må amme viser jo hvor lite respekt hun har for at dette er dine eller deres valg, så bare drit i henne og gjør som du vil. Hun kan ikke tvinge deg til noe.

Et annet tips jeg vil gi deg er å la det meste gå gjennom samboeren din, for da kan hun ikke "ta" deg på noe du sier, i hvertfall. Min ekssvigermor var også utrolig kritisk og sur ovenfor meg, og samme hva jeg gjorde så ble det feil. Jeg ble jo sammen med favoritt-sønnen hennes, og derfor hata hun meg. Syk dame, men nå er jeg kvitt henne.

Håper samboeren sin forstår hvor dårlig hun oppfører seg mot deg, for uten hans støtte er det vanskelig.

Klem!

Skrevet

Takk for råd og svar. Vi kommer selvsagt til å sende hu bilder av babyen, men jeg liker ikke at hu sier til meg at jeg MÅ det og det for det har hu ikke rett til. Når jeg ikke med en gang sier ja til noe så hever hu stemmen og sier at jeg MÅ det. Samboeren min har heller ikke så godt forhold til henne fordi hu krever så innmari mye. Han har fått kjeft på jobben fordi hu ofte ringer fem ganger om dagen feks og det passer ikke når han jobber i butikk. Hvis han sier det til hu så begynner hu å grine og sier at hu vil han skal flytte tilbake til vestlandet, og han er snart 30! Samboeren min liker heller ikke at hu kritiserer meg hele tida, men får nesten aldri sangt fra om det siden hu for det meste sier sånt når han ikke er der.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...