Gjest Mammamoms Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Har endelig kommet i gang med innkjøp til den kommende babyen, og det er så moro! :-) Vi har valgt og ikke vite kjønnet, så vi velger nøytrale ting i størrelse 50 og 56, men hvor mange bodyer og sånnt trenger man egentlig? Hører gjerne både fra uerfarne og erfarne, men spesielt fint å høre fra dere som har vært gjennom denne tiden.
temine Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Tja...vi hadde tilsammen i 50 og 56 kanskje 5 bodyer og 5 bukser, 3 strømpebukser og 3 gensre. Også 2 kjoler da. Tulla brukte 50 og 56 i flere mnd, men vi hadde ikke behov for så mye da hun aldri gulpa...så når jeg stort sett vasker klær en 3 ganger i uka holdt det godt. Om hun hadde vært en gulpeunge måtte vi nok hatt mye mye mer. Greit å ha noe før babyen kommer, så heller ønske seg noe og evt supplere når man ser hvor mye man trenger:)
Katsi Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Jeg har 2 fra før og fikk ikke så mye smått til noen av dem, mest 62 og 68. Mine barn bæsjet hele tiden og gjerne oppover rygg og ut på baksiden av låret... Brukte iallefall 2 om dagen og så må du se på hvor ofte du får vasket. Ville nok hatt minst 6-8 bodyer.
Gjest Mammamoms Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Synes det høres fornuftig ut. Greit med en "startpakke", så får vi heller supplere underveis. Har ikke kjøpt de store mengde, for noen sier at babyene vokser så fort ut av det, og da er det jo litt unødvendig å ha en hel masse. Som du også sier, kommer det nok an på hvordan det er med gulping.
GreitÅVæreAnonym Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Hmm.Min første var 57 cm lang da vi reiste hjem fra sykehuset 9 dager etter fødsel og målt til ca 54 cm ved fødsel. Vi startet med å bruke str.62 vi:-).. Det jeg vil fram til er at babyer vokser fort, så lurt å ikke kjøpe for mye i de minste str. Vi fikk naturlig nok aldri brukt det vi hadde kjøpt inn i str. 50 og 56....
Babyønske �� Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Jeg er førstegangs, så er vel egentlig uerfaren. Jeg har ikke tenkt å bruke første tiden på å vaske klær, så kjøper heller litt ekstra, enn å risikere å ha for lite. Så langt har jeg: - 4-5 bodyer i hver av størrelsene 50 og 56, 50/50 ull og bomull. skal ikke ha flere i disse str tror jeg. - 2 sparkebukser i 50 og 2 i 56. Vet ikke kjønn så dette er i nøytral farge, får vi vite kjønn er det ikke utenkelig at det blir litt mer i aktuell farge. - 1 sparkedress i 50. Blir muligens et par til i 56, men liker egentlig sparkebukser bedre enn hel dress - 1, jakke i velour i str 50, 2 hjemmestrikkede jakker i ull, str 0-3 mnd. - 1 lue i velour str 50, 2 hjemmestrikkede i ull str 0-3 mnd. kommer mest trolig til å kjøpe 1 tynn ull el bomullslue til å ha under de strikkede da disse har litt hullmønster. - Et par sokker i str 0-3 mnd, to par strikkede labber. Må vel ha noen fler sokker, liker godt de i frotte så blir nok noen sånne til. - Så skal jeg ha 1 utedress i str 50 el 56 Mye av dette er bare foreløpig, og kjenner jeg meg selv riktig blir det nok kjøpt både det ene og andre. Men i 50 føler jeg at jeg ikke trenger så veldig mye mer. I 56 og 62 kommer det nok til å bli litt. Hvertfall om vi får vite kjønn.
Silje og Vaniljebollene Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Vi hadde iallefall alt for mye. 50 var for lite når vi reiste hjem fra sykehuset, så da gikk vi rett i 56. Og vi fikk så mye i gaver i tillegg til det vi selv hadde kjøpt, at det endte med at mange av klærne ikke ble brukt mer enn den ene gangen. Det er fort gjort å handle inn litt etter at man ser hva man får i gaver osv. Jeg trodde vi kom til å få bruk for 15 bodyer, men det gjorde vi altså ikke.
Gjest Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 min kar var 3.600 når han ble født, og str 50 brukte vi aldri. str 56 var vel kansje første uken, og da var vi jo på sykehuset uansett. så vi gikk egentlig rett på str 62. fikk med et nødskrik stappet han inn i 56 med en gang bare slik at klærne vi hadde fått skulle ha vært brukt en gang:-)) men det var så mange som kjøpte str 56 at vi rakk faktisk ikke bruke alt på de få dagene det var passelig.
Ella78 m/ A&M Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Min gutt er fire uker gammel nå, og bruker fremdeles størrelse 56 i det meste, selv om det begynner å nærme seg tid for å bytte til større nå... 50 brukte vi nesten ikke, utenom noen bukser i 50-56 som fremdeles passer... Og gutten min er ikke spesielt liten heller, han var 53 cm lang og 3800 da han ble født... Nå har han lagt masse på seg, tror han er over 5 kg nå... Men så enormt mye av 56 har jeg nå likevel ikke trengt. Men en ting vil jeg si, kortarmede bodyer har jeg brukt lite av, selv om jeg hadde mange. Uansett hvor varmt det er så blir han kald på armene, det er ikke noe særlig. Mye bedre med langermede!! Lykke til!!
mamma 06&09 Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Det er vanskelig å svare på siden det kommer helt ann på hvor stor babyen er når han/hun blir født. Lillegutt her var 3230 gram og 48 cm da han ble født, han brukte 50 i ca 1 1/2 mnd og så 56 frem til han var ca 4 mnd. Så vitrengte masse i de str. Mens andre igjen er større og passer aldri inn i 50/56.. Ville kjøpt noen få plagg til de første dagene, og så dratt på shopping etter babyen kommer,veldig gøy å få kjøp noen "ikke nytrale" klær også ang. hvor mye bodyer o.l. man trenger.. vi brukte sikker 4 bodyer og sparkebukser om dagen.. mye gulping... så vi hadde maaange bodyer og sparkebukser. spanderte heller litt mer klær for å slippe å vaske klær hele tiden
Gjest Mammamoms Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 De bodyene jeg har er langermede, for vi venter desemberbaby. Men jeg synes kortermede virker litt kaldt uansett når de er så bittesmå. Takk for alle råd! :-)
nr.4 i oktober Skrevet 25. august 2008 #12 Skrevet 25. august 2008 Vi kjøper ingenting i str 50... Går fint med 56 som man evt bare bretter litt opp de aller første dagene (det er snakk om 2 uker før de passer inn i 56..) SIstemann her veide 4 kilo da hun ble født og var 53 lang, heldigvis hadde vi bare 2 plagg i str 50, de passet kun såvidt i de to første dagene eller noe.. Har vel foreløpig ca 6-7 (langermede) bomullsbodyer i 56, (litt erfaring med at de bæsjer gjennom en del i starten..) 1 ullbody 3-4 par bomullsstrømpebukser flere par "frottè" og bomullssokker (disse passer jo gjerne en stund.) 4-5 sparkebukser 2 mere "tights"-aktige bukser 2-3 tynne bomulls luer 2 omslagstrøyer (bare til helt i starten.) 2-3 par med tynne ullsokker. Også har vi jo kjørepose, en tynn janusulldress og en litt tykkere strikket alpacca-ulldress, votter, tykkere lue+dunsokker etc i tillegg, men disse er mer 62 i størrelsen. Blir å brette opp litt i starten. I str 62 har jeg litt flere av hvert plagg enn i 56 (for de begynner gjerne å gulpe litt også, etter en måneds tid når de spiser bedre og melka er skikkelig på opptur og de dessuten er litt mer våkne og aktive enn når de er helt nyfødte.)
Gjest Skrevet 25. august 2008 #13 Skrevet 25. august 2008 Vel.. Til nr 1 (som veide 3680 da han ble født) hadde jeg bare 1-2 sett med strl 50, er veldig glad jeg ikke kjøpte noe mer. Han brukte 50 på sykehuset, og gikk rett opp i 56..
Chidera *tobarnsmor* Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Vanskelig å si hvor mye man trenger.. Det kommer helt an på ungen - er h*n en som gulper, bæsjer seg ut, er han slank, god og rund osv osv. Jeg synes det de fleste over her nevner høres lite ut jeg... Men vi hadde en storgulper da... Han trengte minst to skift om dagen (ble det bare to, var vi heldige) - og jeg også - for han gulpet jo utover hele seg og meg og sengetøy og sofa osv osv;-) Vasket klær hver dag, hadde ganske mange bodyer og velourdresser/sparkebukser osv i strl 56. Minst 12 bodyer - har ikke telt over, for har ikke tatt dem ut til vask ennå til nestemann. Men var ikke noe problem å få brukt alle klærne her i huset! Skulle ønske vi hadde mer i 50 jeg, for 56 var jo for stort lenge. Litt kjedelig å holde på å brette opp alt også. Han var 3405g og 51cm da han kom ut, men gikk ned til 3060 på sykehuset. Og han har alltid vært en slank type - så klærne "varer" litt lenger i og med at han ikke trekker på dem i omfang. Har kjøpt inn litt ekstra i 50 nå til lillebror som kommer i oktober. I tillegg har vi jo mye klær etter storebror. Termin er bare tre uker etter bursdagen hans, så vinterklær og sommerklær etter storebror skulle passe rimelig greit til lillebror også! Skulle han bli mye større enn storebror, så får det bare være. Denne gangen vil jeg ha klær som passer til babyen;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå