Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Vi har nettopp fått oss en jente katt. Hun er 10 uker gammel og har vært vant med å gå på kasse hjemme hos oppdretter. Hun har vært her i 4 dager og tisser OVERALT. Hele huset stinker kattetiss Hun har en do og hun vet godt hvor den er. Hun går på do i den også innimellom. Hva kan vi gjøre? Orker ikke å ha henne om hun skal tisse ned hele huset. det virker lukter her nå, uansett hvor godt jeg vasker.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Dersom du oppdager katten tisser på gulvet, ta STRSKS katten å dupp nesen dens ned i dens egen piss (men det må gjøres med en gang) I tillegg er det en fordel å vaske over med klor dersom du kan det, uten å skade gulvet, eller strø litt pepper over en stund så katten ikke gjør seg en vane å gå i samme krok å tisse, det er desuten en spray som du kan få kjøpt hos dyrebutikk/vetrinær med lukt som katten ikke liker til å spraye på de plassene katten allerede har tisset for at den ikke skal gjøre det igjen...
hit og dit Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Prøv å forfølge katta og ta den på fersken. Når den tisser lager du ein brå lyd (klapp i hendene) så bærer du den direkte oppi kassa, eller ut. Eg hadde ikkje dytta nasen oppi, katter forstår ikkje straff. Dette funka på bikkja iallefall. Katter er eg vane med har blitt pottetrente av mora si.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 NEI,IKKE putt kattens snute ned i urinen!Du ødelegger luktesansen dens,deres luktesans er mye bedre enn våre.Tenk om noen gnikket ditt ansikt ned i pisset ditt,hadde du da lært da?Hva i alle dager skal det være godt for??
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Du høres svært lite fornuftig ut, jeg kaller det på grensen til dyremishandling. Jeg tar ikke i mot råd fra deg, men takk for at du prøvde. Mvh HI
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Kjøp desinfiseringsmiddel på apoteket. De har en stor flaske til overflater som ikke er så dyr. Hver gang katten har tisset vasker du godt, og avslutter med desinfiseringsmiddelet. Ikke bruk klor, jeg syns jeg har lest en plass at katter liker klor lukt. Du må iallefall ikke dyppe nesen til katten ned i tisset. Kanksje du kan prøve det samme som vi gjorde med valpen vår. Vi tok han med ut hele tiden, hvertfall en gang i timen. Du kan jo prøve å sette kattungen i kassen med jevne mellomrom. Katter er også slik at de ikke vil tisse i kassen om den er skitten eller om du bruker en sand den ikke liker. Prøv å bytte sand til den oppdretteen hadde. Så kan du gradvis gå over til en annen type sand etterhvert. En annen ting er at du må se hvor tissekassen er plassert. Den bør være en rolig plass, langt unna maten. Katter er renslige dyr som ikke vil tisse ved siden av der de spiser. For all del ikke hør på det første rådet du fikk, tror det vil gjøre mer skade enn godt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Det har funket godt på alle våre katter, dupper heller nesen deres nedi pisse deres et par ganger enn å ligge på alle fire å gnikke kattepiss dagenlang for å si det sånn.
Underveis --> Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Dra til dyrlegen, kjøp en poste med noe som heter "katkor" (eller tilsvarende). Det er "kunstig" kattesand som gjør det mulig å suge opp urin med en sprøyte etterpå. Ta med urinprøven til dyrlegen og la de teste den for å sjekke om katten har urinveisinfeksjon. Dette er en vanlig årsak til at katter tisser litt over alt. I tilegg ville jeg begrenset katten. Særlig når du ikke har mulighet til å følge med på den (når du er på jobb, om natten). Kun i en overgangsperiode. La den har minimalt med møbler som den kan tisse i og la kattekassa stå der. Da blir vanen for med å tisse i kasse lettere etablert. Selv om den gikk i kassa hos oppdretter, så er det ikke dermed sagt den gjør det hos deg. Å dyppe katten nese i urinen og forfølge den rundt i huset er råd jeg ikke lenger trodde eksisterte. Det er i alle fall uttalelser for folk som ikke har satt seg inn i adferd på dyr de siste tjue årene. Jeg vet man rådet eiere av hundevalper til å gjøre dette i gamle dager, men nå gjelder rådet at man skal ta ut valpen hver gang den har sovet, spist og lekt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Selvfølgelig fungerer det, men det er ikke dermed sagt at det er et godt råd! man kan sammenligne det med at om man slår et dyr, så vil det blir lydig av frykt, ikke respekt. det ER dyreplageri å drive med slike fysiske metoder. Fysj, mennesker som deg burde ikke ha lov til å ha dyr. Eller noen burde puttet ansiktet ditt ned i din egen avføring, håper noen gjør det en dag.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Problemer med tissing kan også være på grunn av at kattungen er tatt for tidlig fra moren sin. Katter skal være 12 uker når de gis bort/selges; absolutt ikke 8 uker slik det er for hunder. De siste 4 ukene den er hos moren er svært viktig for bl.a den sosiale opplæringen av kattungen: bl.a. er det da den læres opp til å tisse i kasse f.eks. Katter som er tatt for tidlig kan ha problemer med å lære seg å tisse der de skal, de sutter ofte på genseren til den nye eieren når den koser (sånn den suttet for å få melk av moren) - eller den kan sutte på tepper/pledd den ligger på etc. Den kan også bli veldig klengete og sutrete på deg som eier. Jeg tror det kan være en god ide å sjekke om katten har urinveisinfeksjon, og så i tillegg spørre veterinæren hvordan du skal forholde deg til tissingen. Vi går utifra at du vasker godt der den har tisset slik at lukten ikke henger igjen (de har ofte faste steder de tisser f.eks, og hvis du ikke får lukten ordentlig bort så kommer de bare tilbake dit), og at du passer på at kattesanden er ren (rens den for klumper hver dag, og skift hele sanden 2 ganger i uken). Det kan også være, som noen har nevnt, at katten har problemer med sanden (den er ikke den samme som den har brukt tidligere). Finn ut hvilket merke den brukte hos oppdretteren, og bruk det samme. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå