Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Jeg er 33 uker gravid, og har bestemt meg for å prøve en fødsel uten smertestillende. Dette er mitt første barn og jeg er 35 år. Jeg er ikke tilhenger av smertestillende eller tabletter i daglig livet, derfor vil jeg prøve dette. Er det noen som har erfaringer fra fødeloftet på Sus, det virker som det er midt i blinken for meg.

Det jeg lurer på er hvis det skulle vise seg at jeg ikke er så sta som jeg tror og må krype til korset og evn bruke lystgass, kan jeg da bli flyttet ned? Siden jeg er førstegangs så har jeg ingen peiling på hvordan jeg takler dette. Noen som har født som førstegangs på fødeloftet?

Hvordan virker dette når jeg er med i mor/barn undersøkelsen?

Takk for tips eller opplysninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! jeg har ikke født på fødeloftet og kommer aldri til ¨å gjøre det, men har absolutt forstått det sånn at om du ombestemmer deg i løpet av fødselen, får du komme ned på føden, og så kjørt opp igjen etter fødselen. Lykke til!

Skrevet

Min plan er å føde på fødeloftet. Da jeg var til journalskrivning der, så fikk jeg beskjed om at det var fullt mulig å "angre" seg, viss en kjente at man trengte andre ting enn det de hadde å tilby.

Det virker som et kjempe flott tilbud på fødeloftet, så jeg satser på det og ser hvordan ting går :)

Men ta deg en telefon inn dit og hør med dem. Så får du nok svar på spørsmålene dine. De var veldig imøtekommende der :)

Skrevet

Jeg hadde egentlig ikke tenkt på Fødeloftet i det hele tatt, men etter å snakket med jordmor på Mamastork ble jeg litt mer interessert... Så jeg ringte rett og slett ned i dag (er 39+0), og får komme på omvisning torsdag morgen. Så bestemmer jeg med etterpå.

Men det stemmer at du får ombestemme deg hvis du skulle trenge det. Lystgass lurer jeg faktisk på om de tilbyr der også, for på hjemmesiden deres står det at dersom du trenger epidural blir du kjørt ned. Men sjekk www.sus.no/fodeloftet - der står også tlf nr dit... :-)

De var veldig hyggelige når jeg ringte dem! Selv var jeg litt usikker pga at det står kortere liggetid på hjemmesiden, men de sa at førstegangsfødende får to døgn som på vanlig fødeavdeling... I tillegg får du familierom etterpå... :-) Så jeg ble veldig positiv, ser det ok ut på torsdag så tror jeg at jeg også går for Fødeloftet.

Skrevet

Hei. Eg født på fødeloftet me nr 1 å har tenkt å gjøre d me nr 2 også. Du blir trillet ned hvis du ikke klarer deg uten smertelindring. På fødeloftet er d kun akupunktur og badekar du får som smertelindring. Ikke lystgass lr epidural lr andre smertelindrene. Syns de ansatte på fødelofet er kosligere enn de på vanlig føde avd.

Lykke til me valget ditt. Fra mg anbefales fødelofet.

Skrevet

Dytter litt, for å se om flere har noen erfaringer...? :-)

Skrevet

Kan nok ikke svare akkurat på det du spør om siden jeg ikke er førstegangsfødende. Men jeg har valgt fødeloftet denne gangen. Da jeg fødte mine første 3 fantes ikke fødeloftet, iallefall hørte jeg ingenting om det. Har brukt lystgass tidligere, mest som hjelp til å puste godt.

Ble så utrolig godt mottatt da jeg var på journalskriving, følte at de ga meg masse tro på min egen evne til å føde, og at vi vill har jordmor sammen med oss det aller meste av tiden er jo og trygt å tenke på. Samtidig har jeg veldig tro på filosofien bak konseptet, kjenner at det kan passe for meg.

At jeg velger fødeloftet etter 3 ganger på "vanlig" fødeavdeling kan jo og fortelle at selv om fødsel er vondt- så er det ikke slik at alle trenger epidural (PS jeg har stor respekt for at fødsler er svært ulike og at de som trenger epidural IKKE er mer pysete enn meg, vi er ulike i kropp ol)

Anbefaler å ta kontakt med fødeloftet og snakke med dem, få omvising. Så er det jo ingen skam å snu, om en skulle finne ut at dette var ingenting for meg enten det skulle være dagne før fødsel eller under fødsel.

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg fødeloftet men har vært på rommene der oppe og de er jo kjempefine..ser ut som ett hotelrom med fin utsikt over havet:)

Jeg tenker at for dem som absolutt vil ha naturlig fødsel så må fødeloftet være midt i blinken!!:)

Skrevet

HEI=)

Jeg er også førstegangsfødende, og har jo klart ingen erfaring med fødsel i d hele tatt. Men moren til min beste venninne, har født 3 barn , og frarådet dette med naturig fødsel uten smertestillende osv. Det mente hun bare var å utsette seg for mer smerter enn nødvendig. Hvorfor prøve å bevise at man er superhuman, man har lov til å bruke smerteestillende om man trenger d.

Hvem vet, kanskje får du en kjempe vanskelig og hard fødsel, kanksje får du det kjempe-enkelt... Alle fødsler er jo forskjellige, og selv om du har høy smerteterskel til vanlig, er d noe helt aent med en fødsel..dette er jo noe vi aldri har opplevd før..d er helt nytt, og vi vet jo ikke hvordan vi vil reagere...

Jeg selv har bestemt meg for å bruke fødeavdelingen, slik at jeg har muligheten til å få tilgang til sterkeste smertestillende om jeg har behov for d.. Så kan jeg også la vær hvis ikke...Men mest sannsynlig tror jeg at jeg jallefall får brukt for lystgass, i d minste.

Lykke til med avgjørelsen da... :)

Skrevet

jeg er førstegangsfødende,og har ingen erfaring sånn sett. men står ovenfor samme spm som deg.. Jeg skal prate litt med jordmor først, men jeg må si at jeg ser fordeler meg fødeloftet. særlig siden man kan bli kjørt ned til vanlig føde avd. hvis man har behov for epidural o.l.

Jeg har også et ønske om å klare fødselen uten smertestillende.håper på en fødsel i vann gjerne.. kommer sikkert til å ta en telefon til fødeloftet og be om en omvisning. litt deilig å vite hva man går til;)

lykke til uansett hva du velger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...