CarinaBallerina Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 er det farlig å male mens man er gravid? hvilke skader kan barnet eventuelt ta av det?
Håperpåønskebaby Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Vannbasert maling er helt greit, men man skal holde seg borte fra oljebasert maling
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Og sørg for god utlufting selv om det er vannbasert maling. Ingen malingstyper er vel forsåvidt "anbefalt"; jeg holdt meg borte fra å male hele rom forrige gang jeg var gravid, men holdt meg til å male et par skapdører med god utlufting. Akkurat hvilke skader det evt kan gi vet jeg ikek noe om.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Jeg har malt det ene etter det andre. Tror det er litt med hvor "hysterisk" man velger å være i grunnen. Har malt barnerommet med vannbasert maling + utsiden av leiligheten med skikkelig oljemaling + beisa terasse, og ikke noen skade skjedd her i gården. men har ikke brydd meg særlig om det der med å være så forsiktig akkurat med det der. Er jo måte på hvor mye den stakkers samboeren min skal gjøre alene, hehe. Eneste er at du bør lufte godt slik at du ikke blir svimmel;)
Utrolig fornøyd frue. Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Jeg ville ikke gjort det!! Jeg fikk streng beskjed av legen om å holde meg unna maling... Så samboer har gjort all maling alene, han var nesten strengere enn legen... he he! Er enig i at man ikke skal være hysterisk, men jeg valgte å følge de rådene jeg fikk... Men vet også om ei som får utredning på gutten sin som er 4 år, hvor de har mistanker om at det kan ha noe med at mammaen malte mye med oljebasert maling i huset når hun gikk gravid. Ikke ment for å skremme! Men hvorfor utsette seg for det når man kan la være....
scoobydo Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 står i et svar på lommelegen.no at man kan male med vannbasert maling med beskyttelsesmaske og hansker (helst)... men at man skal holde seg unna oljebasert maling og beis ... uansett om man bruker maske eller ikke.
morinovember Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Har malt med luktfri vannbasert maling, og det går greit. Lufter ut etterhvert. Litt dyrere maling, men verdt det:)
Mrs. Bouquet Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Nå blir det litt feil å si at ingen skade er skjedd slik som Oktober-spira* Høygravid;) hevder. Barnet er jo ikke født enda, og det er helst langsiktige skader man er redd for.
Gjest H to the Izzo Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Legen min sa at de fleste leger anbefaler å ikke male med noen type maling fordi det er forsket alt for lite på både de kortvarige og langvarige virkningene for babyen. Å ta hensyn til det ufødte barnet er ikke det samme som å være hysterisk, men å ta ansvar for babyen på samme måte som man ikke drikker alkohol og røyker. Jeg ville ikke tatt sjansen når man ikke vet hva slags skader det evt. kan føre til for babyen. Ni måneder går ganske fort, så jeg vil heller vente med å male til senere, men folk er tydeligvis forskjellige.
**Marge Simpson** Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Jeg hadde lyst til å male noen møbler, men legen sa at det ikke var anbefalt når man er gravid selv om man lufter godt. Selv med maske på kan man få løsemidlene i seg, og det er ikke bra for babyen. Jeg fant et innlegget på lommelegen om det, og der står det bl.a. at "Når det gjelder maling under svangerskapet, er det løsemidlene i maling/lakk som kan være farlig. Disse er de du merker som ubehagelig lukt. Løsemidler har den egenskapen at de lett løser opp eller kan blande seg med fett. Disse kan passere både morkake-barrieren, og blod-hjernebarrieren hos fosteret. De skadene man en sjelden gang kan se, er blant annet forskjellige typer hjerneskade og økt abortrisiko. Gravide anbefales derfor å unngå løsemidler der man kan." (http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=373309)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå