måken og vesla Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Er det noen av dere som har begynt med pottetrening? Vesla har begynt å si ifra om når hun skal bæsje. Og jeg lurer på om vi skal kjøpe en potte og begynne litt, selv om jeg ikke tror hun er moden for å slutte med bleier ennå. Ser at det er et hav av ulike råd på nettet, og lurer litt på hvordan vi skal gripe det an.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 vi har ikke begynt enda. men fikk et tips av et vennepar: dropp selve potta og kjøp heller sånn doring som kan settes rett på toalettskålen. Da blir ikke bytte fra potte til vanlig do så stor. Lykke til og del gjerne alle tips på veien :-)
Millapril Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Her sier hun også i fra, men gjerne mens det pågår..så hun er kanskje ikke helt klar enda. I bhg har de en bitteliten do for de som driver og trener, så det blir nok ikke potte her, men heller slik doring, for å gjøre det mest mulig likt som i bhg. Men vi venter nok litt.,
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Jøsses, sier de virkelig ifra allerede?? Mia sier ikke en ting, bare fjerter i vei som ingen ting har skjedd hehe. Hva sier de?
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Camilla sier heller ingenting hehe hun stiller seg gjerne i et hjørne og gjør sitt før hun leker videre som om ingenting har skjedd hehe
Millapril Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Erica sier "æææsj" og peker på bleierompa si! Så er det rett bort til trappen og full fart opp for å skifte! Hun liker ikke å gå med bæsjebleie på, det er helt sikkert.
Gjest Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Hei! Så koslelig å se deg en del her inne nå! Blir lenge mellom hver gang jeg har tid selv, men jeg må innrømme at jeg savner gjengen litt.. Vi har begynt med pottetrening. - dvs vi har kjøpt en doring og en potte! LilleM sier fra når han skal på do nå, og har gjort det egentlig en god stund. Men i sommer så begynte han å interessere seg for toalettet. - Spurte om å få sitte der han også.. (han peker på doen og sier: sitte der) - så vi har faste tider på dagen/kvelden som vi tar en tur på do, samt at når vi "ser" at han er i ferd med å gå på do (han setter seg ned på huk) så sier vi at nå skal vi gå på do. De fleste gangene er det for sent, han har allerede gjort fra seg, men vi tar ham uansett med opp, setter ham på doen eller potten, og blir sittende sammen med ham en liten stund, skravler og leser bok. Noen ganger hender det at han gjør resten på do. Og da roser vi masse og heier på ham! - Han blir kjempestolt og peker : der! Potten er en slik som spiller musikk når det kommer noe i den, og det er stas kan du tro. Han har skjønt trikset, så når det ikke kommer noe i den fra ham, kan han klatre opp på vasken og hente vann i springen... Liten luring! Men det er ingen tvang, og ingen sure miner om han gjør i bleien. Foreløpig er alt bare på morro-stadiet og for å gjøre ham interessert i å heller gjøre fra seg på do og i potten, enn i bleien. - Mamma og pappa brukte dette trikset på meg og mine søsken, og jeg var bleiefri før jeg var 19 mnd. Noe som var greit, for jeg var 20 mnd når jeg ble storesøster, og da slapp mamma å ha 2 bleiebarn samtidig.. he he...
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Mange gode tips her. De skal vi ta med oss til siden. Her i gården har vi ikke tenkt tanken en gang. Har nok mye å gjøre med at Mathilde ikke går enda og vi er mest fokusert på det. Må nok få det på plass før vi tenker pottetrening. Tenkter vi starter en gang etter jul og tar det frem mot neste sommer. Flott at så mange tenker tanken allerede nå. Står jo så fint i avisene at dagens små går med bleie helt opp til 4- års alderen.
Två små trollungar Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Vi har kjøpt potte, men Amanda har ikke skjønt at hun skal si fra når hun skal på do enda. Men det hender at hun sier fra etterpå, dersom hun har tid... Grunn til at jeg kjøpte potta var egentlig at hun holdt på å klatre opp på fanget mitt for å se hvor jeg tisset hen når jeg satt på do. Nå kan hun sitte på sin egen lille "do" samtidig som meg og prate om tiss og bæsj (fast det har ikke kommet noe i potta enda).
sommer2012? Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Har oppdaget at lillejenta tisser når jeg holder henne over vasken ifb med rompevask. Har gjort det samme over doen og hun gjør det der også når hun må tisse - har begynt å bæsje litt der og, men det var kanskje litt tilfellig. Syns det er kjempestas, siden hun bare er 2,5 mnd. Er det noen her som har lignende erfaring. Kom gjerne med kommentarer og synspunkter her. Er dette for tidelig, kan det være farlig - er det bra?
Tussi og Maja Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Hmmm, hadde ikke tenkt at det gikk an så tidlige jeg. Men det er jo sant, de små går jo lenge med bleie nå for tiden. Maja har kommet med ønske om å gå på do de siste par månedene, men det har ingen sammenheng med når hun har behov for det. Da sier hun " på do" og prøver å dra ned boksa mens hun peker mot do. Vi har latt henne sitte der litt noen ganger, men det skjer ingen ting. Men hun synes visst det er festlig likevel. Men når jeg leser dette, tror jeg jaggu at vi skal kjøpe en slik ring jeg også, så får vi se hvordan interessen utvikler seg. Moro disse små!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 28. august 2008 #12 Skrevet 28. august 2008 Nå begynner jeg nesten å lure på om vi skal kjøpe potte også, så en fra Fisher Price i går som spiller musikk og den kan jo være morsom? Mia vil så gjerne være med på do for tiden, men hun skal bare rulle av alt papiret fra dorullen. Kanskje en morsom potte er tingen :-)
Gjest Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Den potta fra Fisher Price er kjempefin! LilleM digger den. Hver gang jeg sier jeg skal på badet, så kommer han løpende og peker på den og sier :Sitte der! - Og så sitter vi der da, sammen og skravler om ting som jeg ikke forstår noe av.. Og når mamma er ferdig, må han reise seg og se i doen.. Så sier han æææsj, og vi skylder ned. Potta har et lokk som kan legges over, og da skyver han den bort til vasken, legger ned lokket, klatrer opp på og skal vaske hendene sine, akkurat som mamma gjør! Bruker den også når vi skal pusse tennene, ikke for at han skal spytte ut, men for at han skal skylle børsten selv når mamma er ferdig med å pusse.. - Og nå går endelig tannpussen som en lek både morgen og kveld. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe! He he he
Bellen^2 Skrevet 14. september 2008 #14 Skrevet 14. september 2008 Sebastian fikk potte i gave da han var liten baby, men jeg er mer tilhenger av dosete så jeg har kjøpt det også. Potta har stått fremme en stund, men han har aldri vist den noe interesse og å få han til å sitte stille på den har vært vanskelig, men dosetet er han nysgjerrig på. Han sier som regel fra etter at han har bæsjet og han er ikke så "regelmessig" at jeg kan time når vi skal sette oss på do, men ved hvert stell så tar vi frem dosetet og tester litt. Hvis jeg spør om han må bæsje eller tisse så gjentar han bare det jeg sier og da er det ikke så enkelt å vite om han faktisk MÅ tisse eller bæsje eller om han bare synes det er morsomt å gjenta etter meg:) Foreløpig har ikke ikke hatt noe hell, men så lenge han synes det er artig så er det nok bare et spørsmål om tid og trening:)
Två små trollungar Skrevet 14. september 2008 #15 Skrevet 14. september 2008 Hihi! Den siste uka har Amanda tisset i potta to ganger og bæsjet en gang! Hun er sååå stolt når hun får det til og, ikke minst, får lov til å bli tørket med vårt do-papir!!! Det er nok lenge til det blir noen mer systematisk tissing og bæsjing på do/potte, men det er veldig artig å se at hun skjønner litt av selve greien med potte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå