Gå til innhold

Sukker og protein i urinen - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk med meg sånne strips til selv å måle sukker og protein i urinen av jordmor forrige gang, pga jeg har hatt for mye sukker i urinen. Nå har jeg også protein i urinen. Hva betyr dette? Jeg skal til jordmor på torsdag, kan jeg vente med å si det til da eller bør jeg ringe nå og si det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Det spørs hvor mye sukker og protein du har. Det graderes fra 1-4, 1 er ikke så farlig så lenge blodtrykket er normalt mens mer kan tyde på svangerskapsforgiftning. Jeg synes det er veldig rart at du har fått med deg strips hjem, for det første skal man ikke tolke dette selv, det skal lege eller jordmor gjøre og for det andre tåler ikke stripsene å være utenfor boksen de en ment å ligge i, så svaret kan også være misvisende (har jobbet på kjemisk lab).

Jeg ville ringt til jordmor i dag og målt det hos henne.

Lykke til!

Skrevet

Stripsene ligger i boksen, så det skal ikke være noe i veien med resultatet. Jeg bor i DK og ting fungerer litt annerledes her. Vi tar altid disse testene selv hos jordmor hvor jeg bor. Resultatet blir jo ikke akkurat forskjellig om jeg gjør det selv eller ei, så komplisert er det jo heller ikke. Men må vel heller ringe og spørre hva det kan bety.

Skrevet

Sukker i urinen er et tegn på svangerskapsdiabetes. Protein i urinen kan være tegn på svangeskapsforgiftning. Evt kan protein i urin sammen med feks leukocytter og blod være et tegn på urinveisinfeksjon. Synes definitivt du skal kontakte jordmor så raskt som mulig for å få gjort undersøkelser ift diabetes og svangerskapsforgiftning. Ikke noe å vente med...

Skrevet

Det beste er sikkert at du ringer jordmor og hører med henne, og kanskje får utført en ny test der. Sukker i urinen under svangerskap bør ikke alltid være svangerskapsdiabetes. Det er vanlig at man under svangerskap har en nedsatt glukosetoleranse i nyrene, og da vil man noen ganger skille ut sukker i urinen. Men dette bør jo følges opp ved at du får målt blodsukkeret ditt fastende noen ganger, og får du gjentatte høye blodsukker og fortsatt sukker i urinen bør du få utført en glukosebelastning. Protein i urinen kan som de andre sier være et av flere tegn på svangerskapsforgiftning, men også her er det andre ting som kan spille inn. Under svangerskapet er nyrene under stort press, og kan pga påkjenningen slippe ut litt proteiner i urinene. Men det kan også være litt forurensning, for utflod kan slå ut som proteiner i urinen. Dette vet du sikkert, men det er viktig at man vasker seg nedentil før man tar prøven og at man tisser litt først før man tisser i glasset. Også viktig å få midten av strålen, slik at man ikke kommer inntil kroppen.

Uansett lurt å sjekke med jordmor, slik at hun kan sjekke blodtrykket og blodsukkeret ditt i tillegg til ny urinprøve. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...