Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 Hva mener dere? Selv syns jeg at min sønn skal legge seg halv 9. Både fordi han trenger nok søvn, og fordi jeg ønsker voksentid. Selv sier han at "alle andre får lov til å være oppe til halv 10", menn år jeg spør han hvem alle er, så klarer han ikke komme med så mange navn.. Vil heller ikke være for streng, så jeg blir usikker.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #2 Skrevet 25. august 2008 Synes halv ni høres passe ut i ukedagene. Han bør iallefall ikke være lengre oppe enn til kl ni. I helgene kan han jo få være litt lengre oppe da, kanskje en time ekstra Det der "alle andre" argumentet er vel ganske typisk for barn på den alderen, har en stedatter som bruker det hele tiden, uten at vi legger så mye i det....
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Det kommer helt an på når barnet må stå opp. Datteren min er 9 år og vi står som regel ikke opp før 7.15 - 7.30 en gang. Hun legger seg mellom 21 og 21.30, men har satt endelig tidspunkt til 21.30. Jeg har ingen vanskeligheter med å se for meg at hun ikke legger seg før klokka halv ti når hun er ti år.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 Halv ni er helt passelig for en 10 åring. Når de skal på skole så har de behov for den søvnen de kan få. Min 13 åring skal vere i seng til halv ti, og får ligge å lese til ti. Han måtte legge seg halv ni da han var 10 år.. Vi voksne trenger voksen tid og ungene har ingenting å gjere oppe så seint i vekedagene.. Er lærer og merker godt på ungene når de ikke får nok søvn.. Synes 20.30 for ein 9 åring er alt for seint...
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Min datter er 9, og hun skal være i seng til kvart over 8, så får hun lese i en bok til halv 9. Jeg syns det er kjempe viktig med voksentid!! Etter halv 9 er det voksentid. Punktum. Det er kjempe viktig for forholdet! I helgene får hun ikke være oppe så mye lenger da heller. I seng senest 9. Jeg vet mange av venninnene hennes får være oppe lengre, og jeg får ofte sure miner om at jeg er den strengeste moren i klassen osv. Det syns jeg er helt ålreit å være på noen ting. Søvn er viktig, og den beste tiden har jeg og min samboer om kvelden. Da kan vi virkelig slappe av og kose oss med hverandre. Jeg tror mange foreldre er usikre, og dette resulterer i at man føyer ungene. Man går rundt med dårlig samvittighet og tør ikke helt sette grenser. Husk at de ungene som har rammer og klare regler og grenser og leve etter blir de mest trygge og harmoniske ungene. Så HI, vær trygg på deg selv og det du mener er riktig. "Alle andre får lov" er ikke noe å bry seg om. Datteren min sier også ofte det, men da sier jeg ofte "Ja, vel.. men da skal jeg ta meg en telefonrunde og høre", og da blir det stille. Jeg tror det er viktig at foreldre prater sammen og samarbeider mer. Jeg er streng på mye, men min datter er ei høflig og glad jente med masse venner.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Helt enig med deg over. Det er liksom tabu å sette grenser ovenfor barn nå for tiden. Nå skal det være så fritt og barn skal være selvbestemmende, eller så tar vi fra de selvfølelsen osv. Jeg syns det er helt horibelt. Det som faktisk mangler er grensesetting. Man ser bare hvordan unger nå om dagen er. Null respekt for omverden! Når det kommer til leggetider så husker jeg da selv når jeg var liten.. selvfølgelig ville jeg ikke legge meg når mamma og pappa ba meg om det. Men det var allikevel en trygghet når de sendte meg i seng, og jeg så hvem som bestemte. Jeg tror grensesetting er det beste man kan gi barna sine. Da viser man at man virkelig bryr seg og er glad i dem. Jeg husker ei jente i klassa mi. Hun fikk lov til alt. Og når vi andre måtte hjem, og foreldrene til de andre spurte når hun skulle hjem, svarte hun forvirret "Jeg vet ikke... de har ikke sagt når de vil ha meg hjem". Og dette var ikke noe hun var glad for. Hun ønsket mer grenser! Hun ønsket trygge og stabile foreldre å støtte seg på. Grensesetting bør skje oftere og mer!! Samme om man er steforelder eller bio-foreldre! Halv 9 syns jeg er passe!
vimsan Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 det er en "tommelfingelregel" som heterfør barnet er 8, skal det legges før 8. Når barnet er 8, legges det 8 og senere utvides leggetiden med et kvarter for hvert år eldre de blir. Datteren min er 8. Hun er i seng og lest for til 8. Om hun da ikke sovner, så er hun i seng i alle fall. Og der er det så kjedelig at hun sovner senest halv 9. Har en stesønn på straks 3 og han legger seg 7 og babyen på 4 mnd legger seg halv 8, så her går det slag i slag etter barnetv:-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 Min jente på 9 år legger seg kl.21, av og til litt senere. Legger hun seg tidligere er hun oppe grytidlig, lenge før vi egentlig skal stå opp. Hun er uthvilt og står opp i normal tid som passer resten av familien. Men skjønner jo at de som står opp veldig tidlig må få ungene til sengs tidligere også. Så da kan det vel ikke gjøre noe at vi som står opp en time senere kan legge ungene våre en time senere også.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 hvor trøtt de er på kvelden og ikke minst hvor trøtt de er på morningen bør spille den avgjørende rolle på når ungene skal legge seg. Å dra unger ut av sengen og mase på at de skal stå opp for å komme seg på skole/barnehage fo så la dem være opp til sent på kveld er jo ikke særlig bra. Jeg synest nok forøvrig at når det gjelder større unger så bør de llikevel gå på rommene sine senest klokka ni, slik at voksne av og til kan få være bare voksne. Vet om flere som ordner ting slik, siste årene på barneskolen og ungdomsskolen. Om de ikke legger seg til å sove med en gang så er nå det greit nok så lenge de greier å stå opp neste dag.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Vi har en 9 åring og han må vanligvis være i seng 20.30 men han får lov å være oppe å se 71 gr nord på mandagan. I helgene blir det nok litt lengere, varierer mellom kl 22 og 23, alt etter som om det skjer noe spesielt hær hjemme el på tv. Syntes det er litt kos at vi alle kan sitte og kose oss til ett bra prog. på tv men litt god mat og rolig stemmning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå