Gå til innhold

Noen med erfaring hvor fødsel er blitt kunstig igangsatt?


lykke blomst

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 8 dager over termin. Har fått beskjed om å møte opp på sykehuset på fredag 29. da er jeg 12 dager overtermin. jeg håper fødselen da vil bli satt i gang, da jeg blir bekymret av å gå så lenge over termindato. Men så kommer spørsmålet om de setter igang med drypp eller tar de fostervannet. har hørt begge deler nemlig og lurer på om en kan velge? isåfall hva er best?

 

gode klemmer fra en som er sliten av å vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus ang metoder de velger for å bli satt igang. Etter som jeg har forstått, så må man oppfylle endel krav for å bli tatt vannet på (og ri-drypp?). Jeg var ikke moden nok til å ta vannet, så ble satt igang med gele-kur. Fikk dette i to dager, tok vannet tredje dagen etterfulgt av ri-drypp. Babyen kom den kvelden. Har en venninne som også ble satt igang, men på et annet sykehus. Hun fikk et ballongkateter (?) og fødte samme dag.

Tror mye kommer an på hvor moden du er og åpning.

Lykke til (og håper jeg ikke skremte deg). =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blitt satt igang 3 ganger nå. Siste gangen var nå den 18. aug og jeg fødde gutten 00.05 19.aug :)

 

Ble satt igang 11 dager før tiden denne gangen, med de to andre 1 dag før og 4 dager etter terminen, men alle tre gangene har ungene blitt født samme kveld eller den natta :) Kjapt og greit.

 

Men jeg har ikke blitt satt igang med drypp eller at de tar vannet.

 

jeg fikk tablkur 2 av gangene og fødsel nr 2 var med gelekur.

 

Visst du er veldig moden så tar de vannet. Jeg har ikke vært moden nok til det da. Vist du ikke så moden, så blir du satt på sånn kur som meg.

 

Men kan jo være du er moden nok at de tar vannet istedet siden du er godt over terminen. Men de vurderer deg hvor moden du er og hvordan de skal sette deg igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ut som at hos dem som får igangsatt fødsel får et kjappere fødselsforløp. Hos deg hørtes det jo veldig greit ut. Men kan jeg spørre hvorfor du ble igangsatt før termin? jeg er så fryktelig redd for å gå for lenge overe termin, er så redd det skal skje noe med den friske jenten i magen! Vi har jo alle hørt skrekk historier hos dem som har gått over termin hvor fosteret har fått varige men.... kan jeg nekte å reise hjem fredag? eller er det slik at enten er en moden eller ikke?

 

takker begge for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble satt igang med min første.da fikk jeg en modningspille.måtte ligge helt stille i 1 eller 2 timer, ( husker ikke helt) så fikk jeg falske rier. de kjennes nesten ut som ekte rier men åpner ikke. hadde de i 24 timer ca. så gikk jeg fra 4cm til å bli mamma på 1time +15 min. de tok vannet når jeg var 4 cm. da ble d fart på riene =) min fødsel var kanskje litt lang siden jeg ikke fikk en pause på over 24 timer,men ingen dramatikk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 6 over termin og jeg er faktisk livredd for å bli satt på drypp. Med forrige mann lå jeg tre dager på sykehuset hvor jeg fikk "modningstabeletter" uten at de virket som de skulle (fikk bare masse maserier på nettene, som igjen var borte på morgenen). Dag 4 la de meg i drypp og fra dryppet ble lagt og til ungen var ute 3 timer etterpå, føltes som en eviglang rie..... For min del, helt grusomt!! Jeg har gitt beskjed til sykehuset at jeg ALDRI vil ha drypp igjen. Heller ligge 13 timer som med førstemann enn å gå gjennom det en gang til.....

 

Jeg skal tl samtale på sykehuset førstkommende fredag, og skal da også ha ultralyd. Har jeg ikke født innen da, kommer jeg til å stå hart på keisersnitt.

 

Men husk; vi er alle forskjellige og har ulike smerteterskler. Noe som for meg kan virke helt uutholdelig funker kanskje bedre på andre. Så uansett hva du måtte ønske/ få så går det sikkert veldig greit. Ønsker deg masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff dette hørtes ikke så bra ut! Jeg var redd for att dette kunne være en mulighet... Jeg ønsker IKKE keisersnitt, men må en så må en. Heller timer i forkant med smerter, enn uker sengeliggende med operasjons sår. Jeg vet ikke hvordan jeg vil takle smerten, men muligheten for epidural er jo der, håper jeg. Nei vi får håpe noe vil skje i løpet av uken, kanskje jeg slepper å bli igangsatt :) Men akkurat nå virker denne graviditeten uendelig.

 

takk for alle svar så langt.Det viser hvertfall att alle har forskjellige forløp, og resultater. ÅÅÅ så jeg gleder meg til det er over nå!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har svangerskapdiabetes(alle 3 svangerskapa)

Så jeg har blitt satt igang til terminen pga de lar ikke de med svangerskapdiabetes gå over terminen. Jeg har kun hatt kostregulert.

 

Men dette svangerskapet så har han ligget 17-18% over i vekst. Men sist vekstkontroll var han 28% over og da ville legen sette meg igang så jeg slapp å føde stort barn.

 

Han var 4055g og 52 cm når han ble født, og da ble jeg satt igang 11 dager før terminen, og han ble født over midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...