Gå til innhold

Bekkenløsning (samme som 1. tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har bekkenløsning. Har hatt mistanke helt siden 8. uke. Nå er jeg i 11. Har noen "vondter" fra før i hoftene, så jeg kjenner at disse er nye. Sitter i setebeina, halebeinet og har lettere vondt i ryggen og kan stråle ned i beina, og det veksler mellom venstre og høyre side. Blir verre når jeg er i aktivitet (jobb, husarbeid etc), og blir nesten helt borte i løpet av natten.

Nå er det selvfølgelig en sjanse for at jeg tar feil, og at dette faktisk er bare er de rare hoftene mine som spiller meg et puss (udiagnostiserte smerter som stort sett bare kommer ved større påkjenninger, som f.eks lang skitur i enda lengre oppoverbakke. Muskulært betinget da MR og røntgen er foretatt uten funn). Alikevel kan det hende at jeg har rett, og hva bør jeg gjør for å holde meg så frisk som mulig da? Hva er anbefalingene nå om dagen? 11. uke er jo fryktelig tidlig, og om jeg har rett så ser det muligens ganske stusselig ut om noen måneder. Min mann reiser på utenlandstjeneste i 3 måneder og min største skrekk har nettopp vært å få bekkenløsning (er bekkenløsning i familien) fordi jeg må kunne gjøre alt jeg skal selv. Har bl.a. en konkurransehund som krever sitt (drit nå i husarbeidet *hehe*).

Jeg skal på første svangerskapskontroll på fredag. Da er jeg 11+2. Tviler vel på at noen leger i verden vil diagnostisere meg så tidlig, men hva bør jeg spørre om? Hele poenget mitt er å holde meg så frisk som mulig (dersom jeg har rett), og hva bør jeg i så fall gjøre?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de smertene du beskriver kan ofte stamme fra låsninger i ryggen. og dessuten så gjør låsninger i ryggen bekkenløsning værre om man har det. så jeg ville ha gått en tur til kiropraktor for å sjekke det. det er jo unødvendig å ha mere vondt enn man trenger, hvis det lett lar seg fikse.

jeg er avhengig av kiropraktor for å kunne fungere nå mens jeg er gravid, har hatt det mye værre uten.

Skrevet

Jeg hadde også de samme symptomene som deg når jeg var så tidlig i svangerskapet. Mine smerter kom og gikk, men svært ubehagelig. Nå er jeg 31 uker, ble 50% sykmeldt i mai og 100% fra 1august av. Det har hjulpet meg veldig mye, nå kan jeg slappe av når det er behov for det:-) Men har du vondt, å det blir verre av at du er på jobb/i aktivitet, så tror jeg nok det beste ville ha vært i allefall å gått på delsykmelding. En venninne av meg ble sykmeldt 50% når hun var like langt på vei som deg, pga de samme smertene. Du skal jo ikke gå rundt å plages!

Lykke til:-)

Skrevet

Fysioterapi hjalp meg veldig også:-) Der får du trent opp musklene rundt bekkenet, å d hjalp meg i allefall. Spør om en henvendelse når du er til legen, du skal få det dekt når du er gravid, eller du kan velge å gå til en privat fysioterapaut:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...