Gå til innhold

ang.valg av fadder

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis du skulle døpe barnet ditt,hadde du da valgt en som hadde drept noen til fadder? evnt burde ikke denne personen som ble spurt om dette takket fint nei?det er snakk om fengselstraff i ca 8-10år.altså denne "fadderen" får ikke startet sin fadder oppgave før barnet er 8år.

hvor lang tid etter en sånn tragedie har skjedd,bør en tilgi,prøve og glemme,når drapsmannen dreper et uskyldig offer.å hva i alledager skal man fortelle til barnet når det blir større?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok ikke valgt en slik person nei. Og hvorfor spørre noen hvis du egentlig ønsker at de skal si nei??? Eller er det slik at dere allerede har spurt, så har ugjerningen skjedd og så har ikke dåpen vært enda? Isåfall tror jeg at jeg ville ringt vedkommende og sagt at vi har bestemt oss for noen andre faddere, ønsker ikke å ha deg likevel...

Skrevet

nei jeg ville aldri valgt denne personen,dette er noen bekjenta av oss. virker som de syns det er litt kult da.jeg fryser av å tenke på det.

Skrevet

Det er kun et krav til en fadder og det er at den personen skal være kristen og være medlem av statskirka. Dette fordi at en fadders oppgave er å hjelpe til å oppdra barnet til å bli en kristen person.

Føler du at denne personen kan gjøre dette er det ikke noe i veien for å velge han.

Skrevet

de siste du sier der har jeg faktisk lurt på om blir sjekket???har ei veninne der samboeren er utmeldt av kirka og han er fadder.dette er jo bare et spørsmål presten spør om..hmm men uansett,synest jeg ikke det sømmer seg å velge hvem som helst til fadder,er faktisk en viktig oppgave.gi barnet litt ekstra oppmerksomhet gjennom livet.

Skrevet

I reglemanget til kirka så står det at en fadder skal være medlem av enten statskirka eller et annet trosamfunn som ikke forkaster barnedåpen.

Men det er riktig som du sier at de fleste nok ikke sjekker det, men hvorfor være fadder om man ikke er kristen. Det forstår ikke jeg, men det er en annen debatt.

Skrevet

det er vel noe nytt og moderne som har kommet.snart er vel hele kirka ut. nei historien og bibelen går bare en vei...:/

Skrevet

Hvorfor man vil være fadder om man ikke er kristen: fordi man ønsker å ta vare på barnet, stille opp for dette, fordi foreldrene ønsker en som fadder selv om man ikke er kristen, fordi man kan hjelpe med å gi barnet en god tro og et godt menneskesyn selv om man ikke er kristen, fordi man kanskje lever etter mange kristne verdier selv om man ikke er kristen, osv. Er vanlig i min omgangskrets.

Skrevet

Ville ikke valgt en drapsmann som fadder, med unntak av dersom drapet ble begått i selvforsvar i forbindelse med overfall, eller for å forsvare et barn. Om straffen er sonet eller ikke, betyr ikke noe for meg, drap er utilgivelig uansett. Det samme gjelder forøvrig alle former for overgrep.

Skrevet

Ehm,NEI...ville ikke valgt en drapsmann til å være fadder til mitt barn! The End!

Skrevet

bra skrevet 12:37 signerer den.

Skrevet

En dåp handler kun om det kristne, alt det andre kan man gi på mange andre måter.

Skrevet

Må man være fadder for å være et godt forbilde og gi ekstra oppmerksomhet og hva det nå er dere legger i dette?

Jeg har selv aldri hatt noen faddere siden jeg ikke er døpt og det er kanskje derfor det er vanskelig å forstå. Min sambo hadde det, men det var tante og onkelene hans og han merket ikke forskjell på de av dem som var faddere og de som ikke var det så han heller forstår ikke poenget med dette.

Hva folk legger i det å være kristen for være hver enkelt sin sak, men hvis folk sier at de ikke tror syns jeg det er merkelig å ta på seg en oppgave som en kristen oppdrager.

Skrevet

Mulig det, men det er foreldrene og ikke fadderene som bestemmer om barnet skal døpes, og hvem de ønsker som faddere. Jeg svarte som fadder.

Skrevet

men man må ikke svare ja til å være fadder selv om man blir spurt. Jeg er ikke kristen, og har flere venner som likevel har spurt meg om jeg vil være fadder. Noe jeg egentlig har stusset på siden de kjenner meg, men de respekterer det at jeg ikke føler jeg kan være fadder når jeg ikke er kristen.

Skrevet

det er her poenget mitt kommer inn,derfor må en se ann sine folk hvem enn velger til faddere,de skal være de som gir den ekstra oppmerksomheten.her i gården for å ta et eks.er fadderen til eldstemann ikke super kristelig,men har etter årrekke på skolebenken et bredt innsyn i mange religioner.hun går på skole langt fra oss,men kommer alikevell ekstra hjem når gutten vår har bursdag,sender kort.og er veldig klar på sin oppgave.de andre fadderene er barna på overnatting hos avog til,de blir tatt med på koselige handleturer.kristendommen handler jo mye om å ta vare på hverandre.det trenger ikke nødvendigvis være å lære seg bibelen før enn er 5år liksom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...