metaMORfose Skrevet 25. august 2008 #1 Skrevet 25. august 2008 http://www.tv2.no/gmn/article2135066.ece Jeg må bare si meg fullstendig enig med Egil Launes. Gleder meg til programmet i kveld.
metaMORfose Skrevet 25. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 25. august 2008 (Kopierer inn artikkelen, fordi jeg jo egentlig hater linker selv også )) - FORELDRE ER FOR VEIKE! Usikre foreldre gir frekke og krevende tenåringer, hevder tv-psykolog Egil Launes. -Mange tenåringer får for stort spillerom. Og mange foreldre er for naive og ettergivende. Det hevder psykolog Egil Launes, som er tv-aktuell med programmet "I de beste familier" på TV 2. Han mener at barn ikke skal få koble seg fri fra familien når de er 14 år, som mange gjør idag. Foreldre skal være ledere Launes er psykolog og har i flere år jobbet med å lære opp foreldre i en amerikansk oppdragelsesmetode kalt Parent Management Training (PMT). Metoden skal lære foreldrene å være positive og tydelige ledere overfor barna sine. PMT er egentlig utviklet for barn mellom 4 og 12 år som er i ferd med å utvikle adferdsvansker, men i følge Launes virker den også på vanlige familier med vanlige problemer. Småbarn gis for stor slakk En god tommelfingelregel er i følge Launes at barna skal gjøre som foreldrene sier i 70% av tilfellene. Launes inntrykk er at vanlige norske tenåringsfamilier strever med å få dette til uten mas. Når barn ikke lærer seg å samarbeide når de er små, får uheldig adferd utvikle seg over tid. -Barna nyter, men yter ikke, klager mange foreldre. Man må begynne mens de er små med å lage gode rutiner for lekser, rydding av rom og husarbeid. Da reduserer man risikoen for at det søte, lille barnet blir en krevende og frekk tenåring, sier Launes. Masete og stressede foreldre Launes vil på ingen måte tilbake til etterkigstidas oppdragelse da barn skulle ses, men ikke høres. Han mener vi trengte motbølgen som kom på 70- og 80-tallet, fordi foreldrene ble mer opptatt av hva barna følte og mente. -Men nå har pendelen svingt for langt. Foreldre og lærere har mistet myndighet, mener Launes. Mange ender opp med en masende og sarkastisk oppdragerstil som bare gjør vondt verre og som gjør at mange foreldre fremstår som veike.
piano♫ Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 Flott artikkel. Som ungdomsskolelærer ser jeg dette hver eneste dag. Ungdommene ønsker jo å bli satt grenser for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå