Gå til innhold

Tanker ang tette melkeganger - fryser dere lett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sliter selv mye med tettemelkeganger, har gjort det helt siden fødselen for 4 mnd siden. Jeg har tenkt og fundert på hva årsaken til dette er, og jeg ser på sidene her nå at det er mange andre som også sliter med dette.

Jeg er ekstremt følsom for trekk og kulde. Det får meg til å dra paralell mellom at jeg fryser lett til vanlig og at kroppen da "skrumper" seg sammen. Er det andre som er frysepinner og sliter med tette melkeganger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaaa!!! Jeg ser ut som en polvott når vi går tur om dagen, men tør ikke annet. Og hvis jeg ikke har på meg både to, tre og fire lag klær INNE så fryser jeg som bare pokker. Men jeg merker at jeg er mer sensitiv nå enn ellers, selv om jeg er en frysepinn da og. Men så fryser vi jo lettere både pga energitap ved amming og lite søvn - upraktisk kombi egentlig...

Skrevet

Hei. Jeg er skikkelig varmblodig. Særlig nå som jeg ammer. Føler meg konstant overopphetet nå. Bare jeg ser på en ullgenser får jeg panikk:) Jeg har i de 4 mnd jeg har ammet aldri hatt noe som helst problemer med slikt. Sånn sett kan det kansje stemme...

Skrevet

Ja har alltid vært frossen av meg, og sliter med tette melkeganger. Har ikke hatt noe i sommer, men fikk det tilbake med en gang den sure vinden kom... blæææ. Gikk heldigvis over fort.

Skrevet

Ja! Frossenpinn jeg også. Tett melkegang senest i går. Har funnet ut at jeg må passe meg for melkespreng kombinert med litt frossenhet og evt trykk mot brystene.

Skrevet

Litt på siden, men det høres ut som dere har erfaring:

Spørsmål fra meg som har brystbetennelse som ser ut til å gå over nå etter antibiotika og tømming.

Jeg har en hard streng der brystet var tettest, kjennes nesten ut som et perlekjede - er der en tett melkegang?

Ellers har jeg ikke feber, men kaldsvetter når jeg ammer fra den vonde puppen. Pga. smerte regner jeg med, det svir/brenner/verker.

Hva skyldes det da? Melkegangen? Ikke helt tømt bryst? Fortsatt infeksjon? Sopp? Brystvorten er rød og mer hoven enn på det andre brystet.

Må jeg virkelig ringe legen min - igjen.... ;-)

Skrevet

Jeg kan avkrefte dette! Jeg er utrolig mye varmere nå som jeg ammer, men får tette melkeganger bare jeg er ute i litt vind. Uten at jeg fryser!

Men jeg er tynn, og har spekulert litt om det har noe å si? at jeg ikke har særlig polstring utenpå melkekjertlene?

Stakkars deg, Millimini. Høres ikke godt ut å kaldsvette av smerte! Huff. Kanskje du har infeksjon da. Syns du bare skal mase på legen. Evt ammehjelpen eller helsestasjon- de vet jo mer om dette en en vanlig lege.. God bedring!

Skrevet

Millimini: Hard streng har jeg også hatt når jeg har hatt tette melkeganger.

Mens man går på antibiotika kur har i allefall jeg vært ganske rar form, så kan jo være derfor du kaldsvetter. Det er vanlig at det svir og verker, men skal jo også gå over ganske fort hvis du har fått riktig kur. Hvilken antibiotika fikk du? Jeg har fått Diclocid (tror det var det det het...) hver gang, og det har funket fint. Men første gang jeg gikk på den fikk jeg sopp etterpå. Da er det mer som en stikkende smerte (kjennes ut som nåler i brystet når babyen kopler seg på og intenst vondt etter den har diet.... helt forferdelig, tror du hadde merket det hvis det var sopp! Så er kanskje "bare" betennelsen som ikke er helt over.

MEN ring legen igjen hvis det ikke går over, ev. ammehjelpen eller poliklinikk på sykehus.

God bedring!!

Skrevet

Takk for svar, jenter!

Formen er faktisk litt bedre. Brystet mindre vondt og brystvorta mindre hoven, også ved amming eller pumping.

Jeg går på Diclocil pga streptokokker i puppen (ikke rart jeg følte meg dårlig). Ikke uvanlig at det tar litt tid å bli bra etter streptokokkinfeksjon, men skal visstnok gå på den medisinen i minst 10 dager. Jeg syntes liksom det burde ha gitt seg etter en liten uke.

Legen min sendte meg til ultralydundersøkelse på Ullevål. Jeg hadde ingen abcesser, men var litt hoven i det partiet der betennelsen/fortetningen hadde vært. De harde strengene (det var flere mente legen) var hovne melkekjertler.

Rådet var tømming hver 3. time og fortsatt Diclocil i noen dager til. Fikk til og med en henvisning jeg kunne ta med til akuttmottaket dersom jeg ble dårligere (så jeg evt. skal slippe og sitte i kø med fulle slosskjemper i helga...) Snakk om service :-D

Så, ingen komplikasjoner heldigvis! Tydelig at det bare tar litt tid å bli kvitt infeksjonen.

Skrevet

Jeg har også brystbetennelse og har gått på Ery-Max siden tirsdag (ikke rart jeg frøs på kveldenen), skal gå på den i 10 dager. Og jeg kan nok kjenne at brystet er mindre spent og hovent, og det kjennes ut som om hun får tak i mer av det tette området når hun dier nå - det gjør grusomt vondt i alle fall, drar og stikker. Men det er fortsatt utrolig ømt, så jeg begynner å lure på når det skal kjennes nesten bra...

Nå fikk jeg råd av legen om ikke å tømme på noen dager i og med det var så ømt og hovent, det var visst bedre å la brystet hvile, men tenkte å begynne på søndag. Da har jeg mulighet til å ta med meg pumpa i dusjen et par ganger i løpet av dagen

Håper å få vekk disse tette melkegangene bare infeksjonen er borte!! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...