Gå til innhold

Bekkenløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har bekkenløsning. Har hatt mistanke helt siden 8. uke. Nå er jeg i 11. Har noen "vondter" fra før i hoftene, så jeg kjenner at disse er nye. Sitter i setebeina, halebeinet og har lettere vondt i ryggen og kan stråle ned i beina, og det veksler mellom venstre og høyre side. Blir verre når jeg er i aktivitet (jobb, husarbeid etc), og blir nesten helt borte i løpet av natten.

Nå er det selvfølgelig en sjanse for at jeg tar feil, og at dette faktisk er bare er de rare hoftene mine som spiller meg et puss (udiagnostiserte smerter som stort sett bare kommer ved større påkjenninger, som f.eks lang skitur i enda lengre oppoverbakke. Muskulært betinget da MR og røntgen er foretatt uten funn). Alikevel kan det hende at jeg har rett, og hva bør jeg gjør for å holde meg så frisk som mulig da? Hva er anbefalingene nå om dagen? 11. uke er jo fryktelig tidlig, og om jeg har rett så ser det muligens ganske stusselig ut om noen måneder. Min mann reiser på utenlandstjeneste i 3 måneder og min største skrekk har nettopp vært å få bekkenløsning (er bekkenløsning i familien) fordi jeg må kunne gjøre alt jeg skal selv. Har bl.a. en konkurransehund som krever sitt (drit nå i husarbeidet *hehe*).

Jeg skal på første svangerskapskontroll på fredag. Da er jeg 11+2. Tviler vel på at noen leger i verden vil diagnostisere meg så tidlig, men hva bør jeg spørre om? Hele poenget mitt er å holde meg så frisk som mulig (dersom jeg har rett), og hva bør jeg i så fall gjøre?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei..

Kan høres ut som du har problemer med bekkenet ja! Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om henvising til fysio når du er på kontroll hos legen. det kan være greit å komme i gang med behandling... det kan jo forhåpentligvis hjelpe slik at det ikke blir alt for ille. Får man diagnosen bekkenløsning med gangvansker er fysioterapien gratis.

Er selv 5 uker på vei og sliter allerede med bekkenet... mistet i uke 10 forrige gang og kjente det i bekkenet i slutten av uke 9. Er fryktelig tidlig, men det kan dessverre forekomme.

Om du har en tung fysisk jobb så burde du også kanskje vurdere og trappe ned litt på jobbingen?

Skrevet

"Heldigvis" jobber jeg bare deltid, og jeg kan styre vekk fra tunge løft og slikt, så jeg synes det går greit. Kan blir litt mye dersom jeg går rett fra heltid til husarbeid, men det forekommer jo heller sjelden. Ferietiden er stort sett over nå.

Blir bekkenløsningen også alltid verre utover svangerskapet, eller kan det stoppe opp og holde seg på et visst nivå?

En annen ting jeg lurer på er hvordan dette går ut over psyken. Jeg er ikke spesielt flink til å ta vare på meg selv og ta hensyn når jeg ikke har vondt noe sted, eller bare "småvondt". Er redd for å virke sytete og at jeg klager over ingenting. Hvordan reagerer omgivelsene på at man har bekkenløsning?

Blir mye spørsmål her nå, men kan ikke så mye om dette, annet enn at det for noen er invalidiserende. Hoi så positiv jeg er *lol*

Skrevet

det kan vel holdes i "sjakk" kanskje.. med trening og fysioterapi.. håper jeg iallefall!

Bekkenløsning er jo veldig vanlig blant gravide, mange som blir plaget i en eller annen grad. Kan ikke så mye om det jeg heller.. men er redd for å havne på krykker eller i verstefall rullestol.. så er vitkig å ta signalene på alvor iallefall!... trening som feks svømming skal visst nok være bra for bekkenet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...