Gå til innhold

Hvor lenge er babyen spedbarn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 2 mnd som har hostet litt de to siste ukene. Ikke mye, men jeg leste i info fra apoteket at det ikke er vanlig at spedbarn hoster. Da bør en få det sjekket. Men når er babyen forbi spedbarnstadiet? Noen som vet??

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spedbarn vil jeg si er 3 - 4 måneder eller noe... Men jeg veit ikke...

Skrevet

Jeg tenker på barn under 3 mnd som spedbarn, mne har aldrig sett noen defnisjon på dette

Skrevet

Okey, tusen takk for svar :)

Liker ikke at den lille gutten min hoster, men da jeg ringte legen fikk jeg beskjed om at hvis han ikke har feber eller dårlig allmentilstand så var det ikke farlig...

Lurer da på hvorfor det står i den brosjyren at spedbarn ikke skal hoste og det bør sjekkes...men men da ringer jeg legen igjen:)

Skrevet

Apotekforeningen beskriver "Hoste hos spedbarn under 6 mnd". Så da mener de nok at barn er spedbarn frem til 6 mnd. Det skrives også at det muligens kan skyldes en luftveisinfeksjon. Vet ikke helt om barnet trenger behandling dersom det kun dreier seg om "uskyldig" hoste. Har han noen andre symptomer på sykdom?

Skrevet

Nei han virker jo frisk utenom dette. Men han gisper etter luft sånn innimellom...uff det hørtes veldig alvorlig ut. Jeg mener at han virker ikke som om luftrøret er helt ferdig utviklet ennå. Har spurt om det på kontroll så det var svaret jeg fikk.

Skrevet

Det anbefales jo å oppsøke lege dersom barnet er under 3 mnd og hoster. Har en lege lyttet på han?

Skrevet

Ja, vi var på 6ukerskontroll da han var ca 8uker gammel. Og da sa legen at alt hørtes fint ut..

Så sånn sett har jeg jo fått bekreftet at alt er greit. Men liker det ikke fordet

Skrevet

Var det før eller etter han begynte å hoste, og er det lenge siden? Han kan jo ha utviklet en øvre luftveisinfeksjon etter det, som blant annet gir hoste.

Skrevet

Han hadde hostet litt før dette...Så regner jo med at legen ville merke om det var noe der.

Men han er nok sikkert litt forkjølet, for han er tett i nesen også.

Skal ta tempen på han nå så får jeg se hva jeg gjør

Skrevet

Et spedbarn er faktisk et barn under 1 år.

De pleier å definere det litt mere, som over, skal ikke gis til spedbrn under 6mndr osv.

Skrevet

Jepp, man er spedbarn frem til 1 årsdagen:)

Skrevet

Okey..

Tok tempen på han nå. Han har ikke feber, og er fin og våken eller. Så det er nok sikkert ikke noe farlig. Men jeg tar og ringer legen for sikkerhets skyld.

Tusen takk for svarene jeg har fått

Skrevet

Nå har jeg vært til legen med småtten og han har en god gammeldags forkjølelse. Legen mente at det bare er tull at spedbarn ikke skal hoste, for det er jo hosten som får opp slim og løser opp i halsen ellers. Så da vet jeg det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...