Gå til innhold

Lav arbeidsmoral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble forkjøla i går, og er også litt kvalm, og holder meg hjemme fra jobb i dag. Nå skal det sies at noe av det jeg skulle gjøre i dag innebar matlaging samt kontakt med masse mennesker, både voksne og barn. Så i den forstand er det kanskje ok å holde seg hjemme med alt snørret... Men jeg spyr ikke, og har heller ikke feber; og da føles det litt slapt å være hjemme.

Lille er i barnehagen. Hun var borte torsdag og fredag pga sykdom (som jeg har fått nå...), og ettersom hun er såpass ny i barnehagen er det dumt at det blir for mange dager borte. Men jeg skal hente henne litt tidligere da :)

Ikke vant til å være hjemme alene... Tror faktisk det er første gang siden lille ble født for halvannet år siden...

Og det føles ganske godt ;o) Kjenner på at jeg har lyst på redusert stilling, kanskje 60? Men det har vi ikke råd til, slik situasjonen er i dag. Så da er det vel bare å holde ut i travel 100% stilling.

Har jeg lav arbeidsmoral fordi jeg er hjemme i dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA.

Skulle alle som var forkjølet vårt hjemme fra jobb hadde landet stoppet opp deler av året.

Går fint an å lage mat og ha kontakt med mennesker uten at det blir ekkelt selv en er forkjølet. det eneste untaket er hvis en her nærkontakt med alvorlig syke med nedsatt imonforsvar.

Skrevet

Jeg har jobbet en del på sykehjem, og hos tannlegen.. Men det skal mer enn en liten forkjølelse til for at jeg holder meg hjemme. Det er mange tiltak du kan gjøre for at det skal gå greit på jobb, selv med rennende nese.

Jeg skal i allefall være ganske sylta før jeg blir hjemme fra jobb pga. forkjølelse..

For jeg mener at man kan være hjemme pga. forkjølelse, men da skal man være hardt rammet.

På innlegget ditt så hørtes det mer ut som du var ute etter en fridag..

Skrevet

Siden du faktisk setter spm. tegn ved din egen sykedag/sykdom, å må inn her å høre, så vil jeg vel kanskje kalle det lav arbeidsmoral ja..

Skrevet

Ja og Nei. Jeg hadde hvert hjemme jeg også, men jeg vet jeg har dårlig arbeidsmoral. Jobb er det verste jeg vet.

Men når man skal jobbe mat syntes jeg faktisk man skal holde seg hjemme når man er forkjølet. Jeg har ikke lyst til å spise et sted og risikere og bli syk fordi en person har så bra arbeidsmoral at hun driter i om hun risikerer og smitte andre. Ble litt rotete, men der skjønner sikkert.

Skrevet

Hørt om munnbind før eller?

Forresten så er det ofte noen andre som kan ta akkurat den oppgaven den dagen, mens den som er forkjøla tar det andre.

Skrevet

Jeg er uenig med de andre over her. Du er tydeligvis sliten, siden du er inne på tanken å redusere stillingen.

Av og til skal man ta selv små ubalanser i kroppen på alvor og la kroppen hvile litt. Ellers (spesielt når man er sliten), kan det føre til lavt immunforsvar og enda hyppigere sykdom eller forverring. Og det er ikke god samfunnsøkonomi i lengden.

Vi bruker enormt mye tid på jobb her i landet. Bidrar med mye skatt. Det bør være takhøyde for at man av og til trenger hvile utenom helg og ferier når kroppen ikke i vater.

Forøvrig burde flere sette seg inn i sammenhengen mellom protestantisk kultur, kapitalisme og arbeidsmoral. For å se det hele i et større perspektiv.

Skrevet

Vi bruker ikke eksremt mye tid på jobb her i landet, vi jobber opp til tre timer mindre pr dag enn feks i storbritania. :)

Landet hadde stoppet oopp om alle skulle legge seg ned ved tett nese.

Skjerpings!

Skrevet

Det er faktisk et stort problem i norge at mange skal være så pliktoppfyllende og snille at de går på jobb selv om de er vandrende smittebomber. Hadde folk lært seg til å holde seg hjemme slik at de ikke smittet ander hadde sykefraværet gått ned.

Skrevet

Ser det er ulike meninger.

Jeg har forresten ikke tett nese, men snørrer, nyser og snyter konstant. Og hoster.

I forlengelsen av dette: Synes du det er greit at ansatte i barnehagen er på jobb og sammen med ditt friske barn, når de er ikke kan unngå å nyse, hoste eller snyte seg i nærheten av barnet og/eller barnets mat? Og hvis de i tillegg er kvalme, men ennå ikke har spydd og uansett ikke riktig vet hva kvalmen kommer av?

Jeg er bare nysgjerrig på hvor grensene deres går. Jeg er ikke hysterisk når det gjelder smitte, men foretrekker likevel at folk som er syke og hvor det er rimelig stor risiko for smitte, holder seg på god avstand.

HI

Skrevet

Hm, det kan ikke være det at du faktisk har høy arbeidsmoral da? Ettersom du tydeligvis synes det er vanskelig å være hjemme fra jobb når du faktisk er i dårlig form?

Vet bare med meg selv at jeg synes det er vanskelig å være hjemme når jeg er syk. Føler da at jeg svikter pliktene mine, men vet samtidig at jeg ikke hadde hatt noe på jobben å gjøre. En ting er hvis man kan ta en rolig dag på jobb, kanskje alene på et kontor. Hvor man kan være syk uten fare for å smitte andre, og hvor man kan ta arbeidsoppgavene i et litt roligere tempo enn vanlig. Noe annet er det dersom man er i kontakt med folk hele dagen, tempoet er høyt, og man ikke har sjanse til å ta det litt roligere og legge opp dagen etter formen. Da synes jeg man skal holde seg hjemme. Ta en rolig dag, og komme sterkere tilbake dagen etter, om man da føler seg bedre :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...