Gå til innhold

Dyne eller dunpose i bagvogn til høstbaby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har gått og grublet litt de siste ukene på hva jeg skal ha i vogna til minstemann som ventes 3. oktober.

Vi har en quinny-bag, som er litt mindre enn andre vognbager, så voksiposen blir litt klumpete oppi der, og dessuten bruker storebror den fremdeles når han sover i barnehagen.

Regner med vi kommer til å bruke bagen til vogna de første 6-7 mnd, og dette blir jo de kaldeste høst- og vintermånedene, så vi har behov for noe lunt og varmt.

De alternativene jeg har kommet frem til er dyne eller en liten vognpose. Skinn underst kommer vi til å bruke uansett. Blir dyne litt for lite lunt tror dere? Isåfall må jeg kjøpe enda en dyne da jeg ikke kommer til å bytte dyne mellom seng og vogn.

Alternativet er odenwaler vognpose, den minste typen, som er på salg til 500 kr nå. Var å kikka på den. Den er jo egentlig en bilpose men kan jo også brukes i vogn. Lurer på om den er for tynn og om babyen vokser ut av den før 6-7 mnd alder.

Hva tenker dere å gjøre? Det er så irriterende å ikke klare å bestemme seg;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ja det er altfor mye man skal greie å ta stilling til.. :) Blir helt forvirra selv, enda dette blir nr 4. Håpløst.

Vi begynner med dyne har jeg tenkt, (vel, det kommer vel an på hva slags høst vi får her og, må jeg si.) Men er det ikke for kaldt når hun kommer i oktober, begynner vi med å ha på tynt ulltøy og ha over dyne, og tar i bruk dunposen når det blir surere ute.

Skrevet

Kan så absolutt anbefale Easykid sin sovepose ... den passer perfekt i de "små" bagvognene ... for der kan en fjerne den nederste delen av soveposen ... og når du trenger den til sportsvogn delen, så er det bare til å ta den på igjen. www.lilleprinsen.no selger den til kr.1499,- det er 500 mindre enn i butikken.

Jeg fikk testet den i min bagvogn, og den ble ikke klumpete der i det hele tatt ...

Skrevet

Jeg har kjøpt en meget god dun dyne på princess og saueskinn, så jeg satser på å bare bruke det i vinter. Men skulle det mot all formodning bli en skikkelig kald vinter vurderer jeg å kjøpe dunpose. Men tror jeg slipper det. En god dun dyne i kombi med saueskinn varmer meget godt,så i tillegg til gode kle og ett teppe på toppen tror jeg det går fint :))

Skrevet

starter m dyne og lammeskinn, kanskje m et tynt ullteppe over. Finner fram duposen etter hvert. blir litt feil å bruke det samme i sept/okt som man gjør på det kaldeste i jan/feb.

Skrevet

Jeg har kjøpt Odenwalder bilseteposen - og tenkter å bruke den både i vogn og i bilsetet. Har den store Odenwalder emd bamse inni som dattera vår vil trenge i vinter i barnehagen. Tanken er at den lille vil holde for lillebroren i vinter og neste år kan han overta storesøstera sin. Har termin i starten av november og da skal posen holde frem til våren. Storesøstera ble født i mars og da brukte vi kun dyne - så er vel bare å gå over til det om yngstemann vokser ut av posen? Hadde tenkt å kjøpe den posen som kan forlenges - men siden den var en god del dyrere og han kan overta storesøstera sin neste vinter fant vi ut at de skulle holde med den lille posen.Skulle det bli skikkelig kaldt legger jeg bare ei dyne over - har et par stk som ikke er dun men som vil lune godt.

Skrevet

Jeg ville satset på en pose, funker sikkert fint med dyne også :) men da må jo babyen nødvendigvis ha på mye mere klær enn hva han/hun hadde måttet i en pose.

I dunposen vår kunne snuppa ha vanlige inneklær, lue og votter og være god og varm uansett hvor kaldt det var ute.

Hadde hun bare skullet hatt dyne eller teppe så måtte hun nok hatt på vatert dress eller tykkere ullplagg e.l. også og det blir jo veldig stivt for en liten baby.

Vi har foresten odenwalder holly (den store bamseposen) og det er helt utrolig hvor liten den kan bli altså :)

Har bilstolposen også, men synes den virker litt for tynn til bruk i vogna.

Skrevet

jeg skal bruke lammeullsteppe i vogna og dyne, tror det blir bra nok :o) varmt nok blir det iallefall

Skrevet

Hei! Har termin ca. samtidig som deg, 5 oktober;) Jeg blir også helt forvirra av alle disse vognposene, hehe. Jeg tenkte rett og slett å bare kjøpe lammeskinn til å legge i bunnen, og bruke dyne oppå. Til å begynne med i hvertfall.. Her har vi ikke så kalde vintre, og min mor sa at hun hadde kun en tynn vognpose som fulgte med vogna jeg hadde + dyna over, og det var bikkjekaldt der jeg vokste opp. Så tror det duger med dyne+lammeskinn egentlig. Man må jo bare kle babyen litt mer enn hvis man har vognpose tenker jeg i hvertfall;) Aner liksom ikke om man MÅ ha vognpose hvis det ikke er så kjempekald vinter. Så velger nok å se det ann, så kjøper jeg eventuelt senere.

Skrevet

jeg har skinn som passer bilstol og bagen i vogna.....og så ville mamma kjøpe odenwalder dunpose i gave til oss. storebroren er født i april,så det var veldig annerledes..... må planlegge og tenke ut alt på nytt nå visst:)

jeg tror nok du klarer deg med skinn og god dyne jeg.... om babyen har på ullklær oxo.... vi legger de vel ikke ut i vognen i mange kuldegrader uansett, og jeg orker i alle fall ikke gå tur om det er mer enn 7-8 kalde.... jeg er en frysepinn og puster dårlig i kald luft.

Skrevet

nå er dette vår første baby, men etter å ha fundert lenge på dette (syns mange av vognposene er forferdelig dyre) så har jeg kjøpt lammeskinn som passer i vogn og har en lånt dundyne. i tillegg fant meg og mamma ut at vi kunne enkelt klare å sy en vognpose av en vanlig dundyne, med glidelås og det hele:-) enkel og ordentlig en.

så jeg ser nok an hvordan været er her på vestlandet og bytter nok litt på alt ettersom.

gleder meg masse til å ta alle babytingene i bruk!

Skrevet

er førstegangsfødende. men jeg valgte dyne;)

Skrevet

Har ikke tenkt på dette som noe å fundere på.

Legger ett lammeskinn i bunnen og så tenker jeg å bruke ull pledd og dyne alt ettersom været tilsier.

Bruker ikke masse penger på dyre poser som ikke skal brukes mer en enn liten stund.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...