Gå til innhold

oppskrift ved seperasjon/skilsmisse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke noen som har vært gjennom det eller vet hvordan lage et innlegg på hvordan en går frem ved et brudd? Hvor begynner man,hvam kontakter man,hvilke avdeling ved NAV osv.

Vet bare at jeg må få meglingsattest. Men så,hvem kontakter jeg for os,bostøtte,osv? er det mulig å få en egen saksbehandler på nav som hjelper en? hva med sosialkontoret? trenger hjelp i starten for å få depositum.er det mulig? hvordan dele boet? hvor kan en få hjelp? mannen har oversikt og advokat jeg aner ingen ting

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

For det første; trekk pusten og senk skuldrene - det praktiske faller alltid på plass!

Jeg startet med å kontakte familievernskontoret, der ordner de mekling, hjelper til å sette opp samværsavtaler og har generellt gode råd både til deg og dere.

Ring ditt lokale nav kontor og få dem til å sende deg alle søknadsskjemaer på hva du har krav på i som aleneforsørger - dette har de oversikt over. Så setter de opp en time til deg med en saksbehandler og du tar med deg de utfyllte skjemaene, samt dokumentasjon på inntekt (lønnsslipper, selvangivelse) og saksbehandleren sørger for at alt havner dit det skal!

Sørg for å få nummer og navn til den du snakker med på famkont og nav - så kan du ringe etterhvert om det dukker opp flere spørsmål!

Det er typisk at menn har full oversikt over økonomi og alt det praktiske, mens vi damer har tatt oss av hus og hjem og barn.. Jeg var tilogmed så naiv at jeg lot ham regne ut bidrag og gikk med på privat avtale - nå nesten 4 år etter, viser det seg at han har betalt aaalt for lite;-s Så det mest ryddige kan godt være å la Nav regne ut dette for deg. Ikke vær redd for å spørre og grave, ingen spørsmål er dumme og husk det er maaange som har funnet seg selv i din situasjon og med litt hjelp og råd klart seg kjempebra!

Lykke til!

Skrevet

jeg må lei meg leilighet.har ikke fått meglingsattest enda så har ingen penger. må jo ha til leie depositum og mat os..kan jeg gå på sosialen?får jeg da noe der? er det ikke veldig flaut og nedverdigende å gå dit? kan det få konsekvenser senere i livet at jeg har vært på sosialen?

Skrevet

Har du det så travelt at du ikke kan vente på meklingsattest og evt stønader da? Har du noen du kan bo hos så lenge isåfall? Hvis dere har barn sammen kan han jo ikke akkurat sette mamman deres på gata heller.. Synes ikke du skal tenke på om det er et nederlag å søke sosialhjelp - det er et gode som man kan benytte seg av i nødstilfeller eventuellt i en overgangsperiode. Men som sagt får du hjelp hos nav, der har de oversikt over gangen i ting og hvor lenge det evt kan ta - kan du ikke ringe dem imorgen og høre?

Skrevet

Det er jeg som vil ut av forholdet.Mannen er selvsagt såret og vil flytte med en gang jeg sier ordet slutt. Noe jeg ikke har greid enda,men så på leilighet i går så er bare spørsmål om tid.

Redd for å gjøre ting for fort så jeg eder med står uten noe. Han sier selv at han vil bli vanskelig.

Han sier at han hadde med seg egenkapital inn i ekteskapet av det forige huset vi bodde i som han eide. Jeg er usikker på om han ikke brukte opp pengene på forbruk el om han faktisk satt det på lånet i huset vi eier sammen nå. Er det noen mulighet for meg å finne ut mer om dette? Ev. hvor? Kan det ha noen betydning av at vi hadde barn sammen(som jeg tok meg av alene halve året mens han var på jobb) og at jeg bidro med det jeg hadde av penger?

Vi eide også en bil sammen,før vi var gift. Den solgte vi og kjøpte en helt ny nå i år. Pengene vi fikk for den gamle brukte vi på den nye. Han sier at han dermed skal ha pengene som blir til overs for bilen. Kan han det? Siden vi var gift når vi kjøpte den nye og jeg stod som medeier på den gamle? Var imidlertid han som betalte alt. Jeg har ikke hatt intekt de siste årene.Han har forsørget meg og barnet.

Hva gjør vi om vi ikke blir enige om deling? Kan han bare ta med seg alt og flytte? Han vil selge huset med en gang,og start på nytt,bryr seg ikke om å ordne noe for å få mest mulig. (han tjener godt så blir ikke så stort problem for han som for meg) Kan han legg ut huset for salg uten mitt samtykke?

Han vil ha 50/50 for å betale minst bidrag samtidig som han vil ha barnet mest mulig som er bra. Men jeg må ha 60 for å få os og overleve og kunne ta meg av barnet. Kan jeg spørre nav om å regne ut bidrag for 50/50 og 60/40 så jeg kan sammenligne bidragene? Kan gå med på at han får ha barnet mer enn 40% om han absolutt vil det og det lar seg gjøre med jobben hans. Men han nekter og betale for mye bidrag. som jeg da skjønner. Men kan vi inngå privat avtale som tilsvarer 50/50 selv om vi har 60/40? El er det "juks"? Kan jeg være åpen om det til nav?

Hva om han begynner å ha barnet mindre enn 50-40% kan jeg kreve mer bidrag da? Han kommer også til å gå opp noen hundre tusen i lønn om en stund,får jeg da mer bidrag? Han sier at hvis han syns bidraget er for stort vil han ikke spleise på annet enn konf. til barnet. Kan han det? Hva med sykkel,klasseturer osv?

Hvis jeg må på sosialen,går jeg dit direkte el gjennom nav? Er sosialen på nav el på annet organ?

Hva kan jeg søke om på sosialen? Eier hverken hvitevarer osv.

Kan de nekte meg penger fordi jeg kan få egenkapital ved salg av huset når det går i orden? trenger jo pengene NÅ som jeg står helt fast..

Er det venting på å få meglingsattest? Hvor lenge må jeg vente for å ha krav på en time?

Må vi i retten om vi ikke blir eninge om samvær?

Hva med henting og bringing av barnet ved store avstander?

Vet dette er mange spørsmål og noe jeg burde ringe nav om, men jeg er på skole hele dagene,og får mannen vite det flytter han med en gang og da står jeg der uten og vite noen ting. jeg må vite hva jeg kan forvente før dagen kommer at vi går hver til sitt. REtt og slett for at jeg og barnet ikke skal sitte på gata uten plass og bo el penger til mat osv.

Kjempe glad om noen vil svare! :)

Skrevet

Hei!

Skjønner at alt virker uoverkommelig for deg akkurat nå, og jeg skulle ønske jeg kunne svare deg på alle spørsmålene du har..

Uansett; ifølge den nye ekteskapsloven er det så vidt jeg vet sånn at det du hadde med inn får du også med ut. Når det gjelder bolig vil det si at han kan få tilbake egenkapitalen om det kan dokumenteres at han la den i den nye boligen. Dette vet banken!

Hvis du har vært hjemme med barn og det er dette som har gjort ham istand til å tjene så mye som han har gjort, så skal du selvfølgelig bli kompansert for dette økonomisk. Isåfall er det ikke urimelig å feks kreve at etter at hans egenkapital er trukket ifra og banken har fått sitt, deles resten av pengene for boligen 50-50.

Når det gjelder samvær kan dere ha en 40-60 avtale slik at du får de stønadene du trenger, men det er jo ingenting i veien for at han kan ha barnet oftere om han vil. Siden han jobber mye kan det jo være greit å ha en fast skriftlig samværsavtale som dere ordner hos familievernskontoret. Så kan dere være fleksible de gangene han har mulighet til å ha litt ekstra samvær? Timen der er obligatorisk når dere har barn sammen, og de vil selvfølgelig tenke på barnets beste - dvs om han jobber mye er det jo ikke hensiktsmessig at barnet skal være så mye der? Etter at dere har vært der og ordnet avtale får du meklngsattest. Hvor lang ventetid det er på å komme dit avhenger av hvor du bor, i Trondheim tok det ca 2 uker så vidt jeg husker, den gangen vi var der...

Det blir mye antagelser og synsing her, men jeg tenker at akkurat NÅ er dette det viktigste som skjer i livet ditt og det er kjempeviktig at du gjør det beste du kan ut av det du har. Du må ta deg fri fra skolen en dag og sette av noen timer til å få svar på spørsmålene dine sånn at du kan komme igang og komme deg videre. Ta med deg den dokumentasjonen du har og gå til ditt nærmeste NAV kontor. Trekk en kølapp og få en samtale med noen som kan gi deg konkrete svar! Ring banken der dere har boliglån og hør ang egenkapitalen hans.

Håper noe av dette kan være til hjelp for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...