Gå til innhold

når drikker dere etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vil gjerne vere anonym for vil ikke at folk skal kjefte og smelle fordi de kanskje issforstår innlegget mitt.

men jeg lurer på når drikker dere etter fødselen?

jeg har termin tidlig i september og kommer ikke til å reise på byen før eventuelt i romjula. da er jenta vår ca tre mnd nesten fire og d synest jeg er greit. før den tid kommer jeg nok til å ta meg et glass vin eller en øl hjemme etter at hun er en 5-6 uker. og at jeg gjerne tar meg en hjemme fest bare meg og samboer og et vennepar av oss litt før jul for å se hvor mye jeg tåler. kommer så klart ikke til å drikke alkohol når vesla er hjemme det gjelder også om d bare er et glass.

synest dere dette er tidlig? eller er det passe?

når reiser dere på fest etter fødselen?

har en venninde som reiste ut etter 8 uker, og en annen venninde av meg var med venner ute å tok noen øl allerede etter 5dager. 8 uker er greit for den som vil det, men 5 dager synest jeg var for tidlig.

hva med dere? redd for å reise ut for tidlig i tilfelle noen reagerer veldig på det. det skal siest også at jeg vil ikke drikke meg full, det har jeg ingen behov for og håper jeg ikke gjør det heller. men vil gjerne ut å kose meg med venner og vere litt brisen i romjula uten å reise på kjempe fylla sånn som jeg gjore før. det blir bare teit synst jeg.

kan noen legge ut på skravle siden for meg kanskje? så jeg får så mange synspunkter som mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drakk vin etter 3 uker, da var vi i familieselskap. Etter 4 uker ble jeg med min mann på julebord og tok et par øl, men dro tidlig hjem. Jeg var på byen med klassen etter ca. 6 uker.

Skrevet

Var vel 2 mnd. jenta mi. Og jeg drikker ikke bare 2 øl, her er det vel mer 12 øl, og snøblind!! :P

Godt at anonymknappen finnes.

Skrevet

Vel, jeg har sagt til samboeren min at jeg skal ha et glass champagne når jeg kommer hjem fra sykehuset, hihi! Må jo feire litt, synes jeg! Men ett glass er jo ikke det samme som å drikke seg full, da:) Ellers så blir det nok sikkert ikke så mye på byen med det første, tror ikke jeg kommer til å klare å forlate tuppa ! Men skal koose meg i jula, ja!

Skrevet

Alkohol har jeg ikke rørt enda, jenta er nå 15 mnd og jeg er 14 uker på vei igjen ;-)

Men ute med venninner var jeg første gang da hun var 6 uker, mannen var hjemme med henne og jeg var hjemme før tolv og tok nattammingen som vanlig. Jeg har vært ute og spist middag med venner og vært på vennebesøk uten barn mange ganger, men har ikke drukket alkohol. Jeg ammet ganske lenge, og jenta hadde fullstendig flaskenekt så sånn ble det.. Helt greit for meg egentlig, gjør meg ingenting å være litt avholds en liten periode av livet ;-)

Hvis ungen din tar flaske greit, og du har trygge barnevakter ser jeg ikkenoe galt i at du tar deg en fest. Du må nesten kjenne på det selv etter fødselen, noen er klar for å være borte fra ungen over natta etter bare noen uker, mens andre ikke klarer det på månedsvis, det vet du ikke før du sitter der med den lille skjønningen i fanget. Mitt råd er å ikke legge for bastante planer, men kjenne på det etter fødselen. Ikke bry deg med hva andre sier, men kos deg når du er klar for det!

Skrevet

er dette et seriøst spørsmål???

hvis ja:

hvor gammel er du?

Skrevet

heisann, jeg var ute første gang når babyen min var 2.mnd og da drakk jeg sån passe, kjente meg litt brisen men hadde full kontroll :) pappan var hjemme med gullet.

Og tokk meg 2 glass vin når babyen min var 1 1/2 mnd

Jeg sytes det var utrolig godt å komme seg ut med venner osv, litt avbrekk fra en hverdag der babyen er rundt meg hele tiden !

Og nå er babyen våres 3 1/2 mnd og vi var begge ute en liten tur og spiste middag og tok noen øl sist helg, det var utrolig deilig å få litt alene tid igjenn :) da passa mora og faren min på gullet, og jeg hadde full kontroll på hvordan det gikk :) hehe...var litt rart da, at vi begge var borte fra babyen, men det var bare i 5 timer og gullet sov hele tiden :)

Og du over her, hvor gammel er du da ? som gidder å spør om slikt

Skrevet

Det viktige er jo hva du føler deg komfortabel med, ikke hvordan andre reagerer. Nesten uansett hva du gjør her i livet vil noen reagere, så man kan ikke basere livet sitt på bare å gjøre ting ingen reagerer på.

Selvfølgelig kan det være nyttig å høre andres erfaringer og tanker for å komme fram til din egen mening, men det viktigste er hva du selv kommer fram til.

Så lenge dere tar godt vare på barnet deres, og vet at barnet har det trygt og godt når dere er borte fra det, ser jeg ikke noe problem med å gå ut en tur innimellom. Og hvis du vet at barnet kan få i seg mat på annen måte enn amming er det ikke noe i veien for å ta seg litt alkohol heller. Så lenge du føler deg vel med det :-) Personlig ser jeg ikke engang problemet med om du tar deg et glass vin når babyen er hjemme heller jeg da. (så lenge et glass vin faktisk betyr ett glass vin)

Skrevet

Herregud seriøst ? klarer du ikke å vente,stakkars deg du må jo være tørrlagt,du burde vel kanskje vurdert å vente noen år med å få barn slik at du hadde fått festet fra deg .

Er det så viktig for deg?

Skrevet

Jeg tror jeg kommer til å forholde meg til det som er anbefalt. Venter nok med alkohol de første 5-6 ukene, og så kommer jeg til å ta et glass vin en gang i blant. Jeg tipper første skikkelige festen blir julebord, da er barnet 3 - 3,5 mnd. Men det forutsetter selvfølgelig at babyen tar flaske.

Jeg ser heller ikke noe problem i å ta et glass vin hjemme fredag eller lørdag når barna er i seng. Drikker meg jo selvfølgelig ikke berusa med barn til stede.

Skrevet

Hvorfor er alkohol så viktig egentlig?

Selv har jeg ikke vært på byen siden 2002 og barna mine er født i 2005 og 2007 så det har ingenting med dem å gjøre. Ingen jeg kjenner gidder å dra på byen lengre, men vi har privatfester, men tror det er snart 10 år siden jeg var full...

Tar meg et glass vin i selskap og finere middager, men det blir ikke så ofte..

Første gang jeg drakk etter fødselen denne gang var da minstemann var litt over året.. Var nok litt tidligere første gang.

Og nå har jeg blitt mor og da syns jeg rett og slett ikke det passer seg å drikke seg full.. selv om ungen sover borte er jeg fortsatt mor.

Skrevet

jeg var på julebord,drakk ikke så mye og var tidlig hjemme to uker etter med førstemann. med sistemann var jeg på byen etter 3uker.var helt topp det:)

Skrevet

Hvorfor er det å drikke alkohol synonymt med å bli full? Jeg skjønner det er den norske bygdefylla som er enkelses eneste referanse til alkoholkonsum. Stakkars folk...

Tro det eller ei, men det er faktisk de av oss som synes vin smaker veldig godt, og velger vin utifra dens egenskaper, ikke hva som er billigst slik at man kan få seg en så billig flatfyll som mulig. Vi nyter vår vin til et bedre måltid og deler gjerne en vinflaske kun som kos. Kan ikke huske sist gang jeg var på byen heller, men jeg drikker da vanligvis et glass vin eller tre i helgene alikevel. Jammen hender det ikke at jeg tar meg et glass en kveld i uka også. Korsogkors!

Må si jeg nesten synes synd på dere som ikke tror å ta kun ett glass vin er fysisk mulig. Kan vel ikke kalles annet enn dårlig selvdisiplin...

Skrevet

hvor gammel jeg er spiller vel ingen rolle :) men er det da virkelig sånn at når man blir foreldre så skal man aldri mer kunne drikke et glass vin igjenn? eller baylis til kaffe? eller en øl til spekemat ol.? er man da dårlige foreldre? for da er det jaggu mange dårlige foreldre der ute. mine er dårlige foreldre for de var ute i i helga. alle mine venner og bekjente er da dårlige foreldre om d er det det står om.

jeg bare lurer på når det er sosialt akseptert å nyte et glass vin eller øl.

Skrevet

Jeg drakk et glass vin til maten i et bryllup da junior var 3 uker. På lørdag var han en mnd og da var jeg på jentevors og drakk (ikke helt sikker på hvor mye) hvitvin. dro hjem når de andre dro på byen og hadde da hatt det kjempe gøy og pappa og junior hadde kost seg skikkelig hjemme alene.

Skrevet

Tror kanskje jeg såvidt hadde snubla inn døra fra sykehuset før jeg fikk meg et glass "sprudelwasser" i hånda. Rødvinsdunken ble spretta etter en dag eller to og ble nok ikke mange dagene gammel. Etter et langt svangerskap, nesten uten en dråpe, var det utrolig digg å sette seg i godstolen og nyte et glass rødvin på kveldene. Første skikkelige festen, tja.. måned-halvannen etter fødsel. (Skal sies at jeg ikke ammet og derfor ikke behøvde å tenke på pumping og sånt).

Om andre folk har et problem med at jeg går på fest når småen er hjemme med pappan, eller er hos besteforeldre, eller noe annet sted - finn på noe annet å bry nesa med, sier jeg da.

Ja, jeg er mamma, men jeg er også en person som trenger noe annet å tenke på innimellom. Blir drittlei å høre om folk som ikke har noe annet å snakke om enn barna sine når de treffer andre.

Hilsen-ei-som-egentlig-ikke-bryr-seg-om-hva-folk-mener-og-har-det-derfor-veldig-bra!

Skrevet

Synes det er opp til en hver enkelt;) Men jeg reagerer litt på de som går ut 4-6 uker etter fødselen og slår seg helt driiit på fylla. hadde ikke gjort det selv. Jeg kommer nok til å drøye det til babyen er 4-5 mnd. i hvertfall tror jeg. Men er ikke så veldig partyløve jeg da.. Det kommer jo ann på hvor stor trang man har etter å komme seg ut;) For min del kan jeg nok vente veldig lenge siden jeg ikke har kjent noe "drikkesug" gjennom graviditeten osv.. Men gjør som du vil;)

Skrevet

Jeg var på min første fest 9mnd etter fødsel jeg... Ammet så ofte før det at jeg rett og slett ikke orket tanken på å skulle dra på fest. Ikke er jeg spesielt glad o å ha barnevakt før ungene sover hele natten heller.

Da min var 3mnd ammet jeg hver 3.time omtrent, så å ha barnevakt over mange timer var uaktuelt.

Skrevet

Må si meg veldig enig med anonym 11.58. Det er mange av oss som nyter et glass vin eller to fordi god vin er godt rett og slett, ikke for å bli full. Blir litt oppgitt over de som spør etter HI's alder, og mener man ikke bør få barn hvis man ikke vil la være å drikke. Jeg har ingen planer om å kutte ut all alkohol fordi jeg er mamma, men jeg er selvfølgelig veldig nøye med hvor mye jeg drikker. Og jeg synes fortsatt en skikkelig fest en sjelden gang er gøy, men da har jeg ikke ansvaret for barn neste morgen. Nå har jeg bare dager igjen av graviditeten med andre mann, og jeg gleder meg til å kunne kose meg med et glass vin igjen, ikke fordi alkohol er så veldig viktig, men fordi det er kos. Jeg har full respekt for alle som ikke drikker alkohol, og forventer at folk har respekt for at jeg ikke er avholds (ikke at det er noe problem annet enn her inne). Men Oslo er muligens annerledes enn bygda?

Så til HI, kos deg med et glass vin når du føler for det, men husk at man helst ikke skal drikke noe serlig de aller første ukene hvis man ammer.

Skrevet

Jeg gleder meg til noen uker etter fødsel når jeg kan krype under teppet, forann tv`n i armkroken til samboer og ta meg ett glass vin:) Kommer nok til å bli med det ene glasset , men kan ikke skjønne problemet i at folk skal kunne ta seg ett glass vin/en øl? Kommer nok til å vente en god del lenger enn som så før jeg går på fest, og det kommer nok bare til å være ved spesielle anledninger at jeg fester, både fordi jeg ikke har det store behovet for det, og fordi jeg kan se for meg at jeg får litt problemer med å gå fra snuppa mi. Men synes hver enkelt skal få vurdere hva som er riktig i forhold til seg og sin baby jeg, uten att folk skal kritisere og, som alltid, slenge ut ett dumt argument om alder. Kjenner mange på 18 som så og si aldri går ut, og flere på over 30 som er ute hver helg!

Skrevet

Husker ikke, men det var iallefall mange mnd-er etter fødselen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...