Gå til innhold

Jeg er så usikker................HJELP!!! Langt............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror lillegutt har kolikk, det regnet ihvertfall legen med, til tross for at han IKKE griner disse 3 timene i strekk eller mer... Men alle andre tegn tyder på kolikk... MEN det kan også være melkeallergi:O

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. De 3 første ukene hans bodde vi på sykehuset, grunnen var fødselen.... (orker ikke fortelle akkurat nå) Men da sondet han morsmelk på 70 ml på det meste. Prøvde pupp og det funka ikke. Så det ble flaske... Dette gikk mye bedre og han spiste og la på seg... MEN når vi kom hjem da etter 3 uker ble jeg jo tom for "pumpet melk" og vi starta med NAN. På sykehuset hadde han smerter i magen og mye luft, og dette ble verre når vi kom hjem. Først sa legene det var pga antibiotikan, så vi prøvde å se ann litt... Han hadde da også fått utrolig mye morfin, og dette sammen, gjorde avføringen og magen hans ustabil. Nå har vi vært hjemme siden 7 august og ting er bare verre... Snakka med leger, helsesøster osv, og alle har sagt prøv maltextrakt, prøv minifom, osv... Vi har prøvd alt, og det hjelper ikke.. Noen dager er avføringen "ok", andre IKKE.. Løst og ekkelt, og andre ganger går det dager mellom, og han slipper ut mye luft og vrir seg osv.. Det er grusomt å se på... Han sover dårlig, ligger med øynene nesten igjen... Det er som sagt kvelden dette holder mest på, men er ikke ille.. Det er tider på dagen han blir sånn og!! Men det er når han spiser.. jeg kan legge han i baggen til vogna, han kan nesten sovne og ligge i en halv time, så plutselig vrir han seg av smerte, dette holder på i 20 min, så roer han seg igjen... Derfor jeg ikke skjønner noe... Noen ganger blir han hysterisk etter mat, holder på å vri seg og grine i 20-30 min etter mat........... Noen ganger vil han ha 40 ml hver 2 time, andre 100 ml hver 3 time...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, for jeg aner ikke hva jeg skal se etter eller noe... Han legger jo på seg. ;) Når jeg først fikk 100 forskjellige tips på ullevål, for så det samme når vi er hjemme, og ingen ting funker, vet jeg jo ikke........... Jeg prøvde 1 dråpe maltexstrakt først, funka ikke bra.. Så sa helsesøster prøv en halv tskje, dette da til 130 ml flasker. Dette gikk aldeles ikke bra...

Jeg trodde først at alt dette var fordi jeg laget ferdig 6-7 flasker med nan melk og satt i kjøleskapet, som skulle være for døgnet. MANGE sa til meg at dette hadde de gjort og det gikk helt fint, men på pakka står det jo at det skal lages for hver gang. Og når jeg hadde oppi MaltEx. i tillegg på de 6 flaskene, så tenkte jeg at kanskje det gjorde melka dårlig.. Så jeg kutta dette ut, nå lager jeg for hvert måltiid, men det funker jo ikke dette heller, hva gjør jeg galt? Han prumper veldig mye, og magen romler hele tiden, jeg aner jo ikke om jeg skal gi han mat når han skriker når han gir tegn for det heller...:( Herregud, hvorfor skal det være så vanskelig?

Kan noe fortelle meg hva dette er? Jeg vet jeg kan dra til lege, men er så dritt lei så mange forskjellige leger som ALDRI sier noe likt... Jeg blir så forvirra og sliten. Han lille gutten min blir jo ikke bra.... Jeg er så redd.

Sorry, jeg er dårlig på å skrive ned ting egentlig, håper noen har lest dette og kan gi råd, tips, eller hva som helst...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Gratulerer med den lille!

Jeg kan heller ikke gi bedre svar enn at jeg gjetter litt.. Kanskje babyen din ikke har fätt rapet opp all lufta etter maten. Jeg har ei jente pä 6 mnd, som plutselig har behov for ä rape opp til 5-6 ganger etter hvert mältid, hvis ikke, fär hun vondt i magen, det romler osv... Hvis jeg legger henne, og det ligger en rap pä lur, väkner hun av et skrik. Jeg pleier da og ta henne opp for ä rape, da er alt i orden igjen.

Kanskje du ogsä skulle pröve flere melkemerker, det finnes blandt annet melk som er beregnet pä barn som er utsatt for allergi.

Mer klarer jeg desverre ikke ä gjette meg frem til. Men du mä ha lykke til, og häper at det bedrer seg snart!

Klem

Skrevet

Hei du!! ;)

Takk for svaret... Nei jeg vet det egentlig ikke er så mye svar å gi på dette, men tenkte om kanskje noen hadde vært borti lignende eller kom med et godt råd osv... Jeg er svak og det gjør at jeg er så ekstra redd, og vi fikk en start som gjør at alt er bare så mye verre......:(

Men til RAPEN,,, hehe, den kommer fint etter 30 ml, alt over, da kommer den ikke som oftest... Men han er jo så sulten og skriker, jeg bare må gi mat da, jeg presser han jo ikke heller... Han styrer dette selv;) Men noen ganger kommer det ikke rap etter 30 ml heller en gang... Og noen ganger raper han ikke før etter 100 ml... Jeg vet at dette er så forskjellig, men han er i utgangspunktet dårlig til å rape, det gjør det jo ikke lettere.....

Som nå, sitter samboer å mater han, han spiste 40 ml, fikk en bitte bitte liten rap opp, og små skriker etter mer mat... Vi gir det da, også kommer det ikke mer rap, og vi er flinke til å gi pauser.......

Det er så vanskelig alt dette.............

Takk for svaret igjen februarkind;)

Klem;)

Skrevet

Hm.. tipper det er kolikk jeg.. eller at han sliter med magen sin.. Sånn var vår gutt.. han skreik forskjellige tider på døgnet og melk var alt han ville ha for å roe seg ned.. Vi prøvde også alt.. husker at minifom var det vi brukte til slutt... vi har malt i melka uansett pga det er anbefalt dersom de får mme....

men da han va 2, 5 mnd så gav det verste seg PLUTSELIG:) nå når han er 3 mnd så er han en hærlig gutt som nestn ikke griner og griner han vet vi stort sett hvorfor.. smiler og er fornøyd stort sett bestandig.. :) Så jeg sier bare at de 3 første mnd er de mest slitsomme... :)

Skrevet

bytt ut nan med feks hipp..

pga såre brystvorter, måtte vi ty til mme en helg, og da prøvde vi først nan (på kartong, av enkelhetsskyld) og da fikk snuppa mageknip, bytta til hipp etter et par dager, og det gikk mye bedre!

hører om mange som reagerer på nan!

håper det løser deg snart!

Skrevet

Hei fødeklar:)Termin 17mai..;)

Ja vi ror kolikk vi og, og dette fikk jeg også høre IGJEN fra legevakta på tlf i natt,... Var ikke nødvendig å komme en gang!!! MEN så har du alt annet som gjør at det ikke trenger å være dette da.

hvor lenge brukte du minifom? Og fortsatte du med malt HELE tiden etterpå? Hvor mye?

Men jeg skjønner dette nå med de 3 mnd.... Jeg skal da holde ut, og velger å tro det blir bedre etterpå.... Men som jeg skriver oppe her, starten gjør dette sikkert ekstra ille.... ;(

Skrevet

vi fikk også en skremmende start til lillemann.. og dermed funka det ikke med puppen... ble liggende på barneintensiven og det ble flaske til oss også.. bare slapp av.. du gjør alt rikitg:) å det er jo godt å prøve litt forksjellige ting.. det gjorde vi også:) det går seg til etterhvert.. det er bare at det å bli mor er noe helt nytt for oss og når vi itillegg har fått den starten vi fikk så er vi litt "sjelven" etter det også... men det går bra tilslutt.. enkelte tarmer til små barn er bare ikke ferdig utvikla:)

Skrevet

Vår gutt var også sånn at han skreik ikke 3 timer i strekk.. men han skreik tilsammen 3timer i døgnet fordelt på hele døgnet liksom.. men vi ble fornøyde med collett.. nan bare gulpa han av..!

Skrevet

vi brukte minifor dråper ei god stund ja.. men så prøvde vi også fennikkel te som vi syntes fungerte ei stund men så ble det verre og vi kutta det ut og tilbake til minifom å da syntes vi det ble bedre.. nei ikke enkelt når det står på som verst... vi kjøpte også dr browns flaskene.. utvikla spesielt for barn med kolikk....

Skrevet

Jeg hadde også kollikunge. Jeg bytta ut vanlig NAN, med NAN H.A.1. Denne er snillere mot magen og anbefalles til nyfødte.

Skrevet

line_n & sara:

jeg har tenkt til å prøve NAN HA1. så får vi se hvordan det går...:)

Men disse smertene, merkelig hvis det er bare vanlig NAN som gjør det....:/

Jeg og hører mange reagerer på nan faktisk, så vi skal prøve noe annet fra idag..... ;)

Takk for svar....

Skrevet

fødeklar:)Termin 17mai.. :

de dr Browns flaskene er desverre ikke gode nok her, så de måtte jeg levere inn igjen... De lakk og gjorde at han aldri rapa, det er jo sikkert bra å ikke få luft, men hjelper jo ikke når han får vondt....

Hmm ja barnesentret og nyfødt intensiv, det er en avdeling som setter spor ja...:/ 3 uker var vi der, og det var aldeles ikke morro...

Skrevet

Hei!

Prøv å bytt merke på MME hvis du ikke har gjort det. Hipp fungerte mye bedre enn NAN her i huset.

I tilegg ville jeg råde deg til å gå til kiropraktor og se om minsten kan ha noen låsninger i ryggsøylen. Det kan nemlig plager med magen. Etter 3 behandinger på gutten vår ble han mye bedre. Han skrek sammenhengende fra 20 - 2-3 på natta i en periode.

Hvis det er snakk om evnt melkeallergi kan du jo prøve ut erstatning som er basert på soyamelk og se om det kan hjelpe på

Skrevet

aragon:

jeg skal prøve å bytte merke...;)

Hmm kiropraktor ja, jeg tror kanskje jeg skal prøve det også!!! ;) Hører mange sier det hjelper.....

Ja igår skrek han mye mellom 18 og 02........... Ikke akkurat sammenhengende, men myyye.....

Jeg får se hvordan dette går... Jeg håper det hjelper å bytte ut NAN!

Skrevet

Føler sånn med dere, det er vanskelig når det lille har det vondt og ikke noe ser ut til å fungere...

Jeg har heller ingen fasit, men kanskje noen tips. Jeg ville ihvertfall som en annen her er inne på få sjekket om det er noen låsninger i nakken. Tulla vår hadde mye magevondt i starten, heldigvis ikke så ille som du beskriver, men det viste seg at hun hadde låsninger (KISS). Om du ser på www.kiss-kidd.no så kan du se symptomer på kiss, og i tillegg manuelle terapauter som undersøker og behandler mot kiss (det koster ingen ting).

I tillegg har det hjulpet veldig for meg å anskaffe en mei tai (bæretøy). Tulla roer seg veldig i den, og har hun luft i magen kommer den ofte opp når jeg bærer henne slik. Det har gjort underverker for oss. Vil du ha mer informasjon om bæring og bæretøy, ta en titt på tettinntil.no

Vi anskaffet også Dr. Browns flasker, og de lakk også i begynnelsen, men det var før vi oppdaget at vi brukte dem feil. Sambo skjønte ikke hva det røret inni flaskene var til og brukte ikke det i flasken, noe som gjorde at den lakk. Når han så skjønte at det var faktisk det som var det som gjorde flaskene gode mot luft tok han det med i flasken, og da ble de tette. Kanskje dere har gjort samme feil?

Masse lykke til med den lille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...