Gå til innhold

Hvor mange skal bruke pute til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest av tidligere tråder at flere har blitt anbefalt dette på sykehuset, for å forebygge flatt bakhode bl.a. Men hvor mange er det egentlig som har blitt anbefalt dette, og skal bruke det? Og hvor "lav" bør puta være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var akkurat inne på princess sine sider, de har nemmelig tilbud på barneting. (barnas dager), og der så jeg de hadde babypute, tror jeg det het. Den så veldig grei ut, ikke for tjukk, men samtidig så den god og myk ut! Så tenkte jeg skulle prøve den..

Skrevet

Nei jeg tror mer på det fra gammelt av at man ikke skulle bruke pute til babyen, og skal ikke bruke det til min. Brukte det ikke til de to forrige heller. Jeg har dessuten hatt skikkelig gulpeunger, og kan se for meg hvor koselig det ville blitt å vaske pute hver dag. Putter nok et par gulpekluter under hodet tenker jeg. Har et par babyputer som har fulgt med babydynene jeg kjøpte til de to forrige, men de har ikke blitt brukt. De er vel kanskje 1-2cm tykke. men synes det er unødvendig med pute til en liten baby.

Skrevet

Mine har forøvrig aldri vært flate i bakhodet pga at de ikke har brukt pute ;)

Skrevet

vi har kjøpt pute, men er veldig usikker på om vi kommer til å bruke den. vi har ikke hørt noe ambefaling om det for uten på butikken og han ville vel bare selge mest mulig til uvitende førstegangs foreldre. mentenktejeg skulle spørre på sykehuset hva de anbefaler så jeg ikke gjør noe galt. :)

Skrevet

Jeg er også fullstendig uvitende på dette området og kommer nok til å spørre sykehuset om hva de anbefaler. Men tanken slo meg, hvis man legger puten under lakenet så burde det vel ikke være noen fare? For det er vel faren for krybbedød man er redd for med pute er det ikke? Eller har jeg misforstått kanskje...

Skrevet

Jeg har brukt pute på barna fram til de første par mnd, så fjerne jeg den. Har aldri hatt noe flatt hode på de, men vet ikke om det er grunnen. Ble anbefalt på sykehuset å bruke pute. Men fjerner den når de begynner å snu på seg. Hadde en liten episode med førstemann hvor han hadde snudd seg og lå med ansiktet neddi puten fordi han ikke var sterk nok til å løfte hode. Og det skal aldri gjenta seg hos oss.

Skrevet

Jeg venter nr.4, og har ikke brukt pute til noen av mine 3 før de har fyllt ett år. Ingen av de har vært skeiv i hodet. Jeg har ikke tenkt å bruke pute til denne lille heller. Har alltid hørt/blitt anbefalt, at babyer ikke skal ha pute før de er ett år gamle.

Skrevet

Jeg brukte pute på eldste og har planer om det til neste også. Men det blir ikke om babyen gulper til puten hele tiden.

Skrevet

Tempurmadrass er supert! søstra mi brukte det og ingen av hennes har hatt flatt hode samtidig som man får støtta opp langs hele ryggraden så de sover mye mere stabilt også!

Bare spør kiropraktoren deres;-))

Skrevet

kor får en kjøpt tempurmadrass til babyen??

Skrevet

Jeg har brukt pute til min gutt fra fødsel. Rett og slett for at han lå bedre med pute. Blir å gjøre det nå å. At de snur seg og blir liggende med ansiktet ned i puta og ikke komme seg opp, er ingen problem her. Bruker babysafe!

Skrevet

Sikkert dum nå, men babysafe??? Hva er det?

Skrevet

Kommer ikke til å bruke pute. SNusken på 19 1/2 mnd bruker fortsatt ikke pute.

Skrevet

Det er en pose som barnet ligger i slik at barnet er god og varm. trenger ikke dyne da, med mindre det er kaldt. Denne posen kan også settes fast i senga slik at ikke barnet kan snu seg over på mage, eller reise seg i senga når de er store nok til det.

Det er viktig at posen er satt ordentlig fast hvis man skal ha den fast, ellers kan det være farlig. Vet om folk som har skrekkhistorier fra bruk av babysafe men det er fordi de ikke har satt ordentlig fast.

Min samboer var imot babysafe pga skrekkhistorier fra sin mor, men jeg sa at dette SKAL vi bruke. Han var veldig fornøyd med at jeg hadde bestemt det når gutten var 7-8 mnd og ikke kunne legge seg med mindre han lå fast i posen. Klarte rett og slett ikke finne roen uten...

Skrevet

Jeg bruker pute på mine babyer ihvertfall, mest fordi de ser ut til å ligge mer komfortabelt da. De ligger jo på ryggen, ikke på magen, så kvelningsfare etc utgår jo. Har kjøpt pute på hansen og dysvik, den er flat men bygger alikevel bittelitt opp.

Skrevet

ring en kiropraktor som forhandler tempur og spør..kan sikkert finne billigere på nettet også. Det er ganske dyrt da, men en investerer i fremtidig god rygghelse for småen!

Skrevet

Ikke glem at hodet til babyer er mye større enn resten av kroppen og når dere bygger opp under hodet kan det bli fare for ufrie lufteveier. Jeg hadde aldri tatt sjansen. Tenk om de gulper og det blir liggende igjen og stenge for luftveiene.

Skrevet

Eldsten min gikk til fysioterapeut pga Kiss, og vi ble anbefalt å bruke pute - en håndduk brettet to ganger og lagt under lakenet. Har ellers hørt at de ikke skal bruke pute før de er 2 år.

Skrevet

Ikke lett dette her, når man får så mange forskjellige meninger fra forskjellige eksperter... :-/ Er så itvil om jeg skal, eller ikke skal, bruke pute... Vil jo det beste! Men sannelig ikke lett å vite hva det beste er alltid.. :-)

Skrevet

Jeg skal ikke bruke pute og har heller ikke brukt pute på datteren min. Har aldri fått det anbefalt heller. Fysioterapeuten til datteren min sier at de babyputene ikke burde begynne å brukes før 2 års alder og at barna før det skal ligge uten pute.

Siden hun har spesialisert seg på barn nog babyer, så hører jeg på henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...