Leirha Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Først lurer jeg på om veldig få vet om at humanetisk forbund vier folk? Føler at enten så gifter folk seg i kirken fordi de vil ha stor seremoni, eller for at det er dette bryllup er osv (?), eller så blir det gjort borgerlig som tar 5min og veldig enkelt (men om det er det en vil er jo det helt greit). Men hva med humanetisk? Der man kan snekre sammen vielsen selv? Gifte seg i skog og mark? På stranden, hjemme, på favoritt kjøpesenteret ju neim it? Man kan ha hvilken musikk man vil, orgel, som i kirken, orkester, dj osv.... Man kan jo ha tema vielse/bryllup... osv.. Ingen som har gjort dette eller skal gjøre dette her inne? Samme med navnefest eller hva man vil kalle det, like så fint som dåp, om ikke enda finere. Dette er jo helt fantastisk, barnet settes i fokus, og ikke religionen. Jeg har vært i mange dåper, og det er veldig religiøst, vielse i kirken også. Vil absolut andbefales. Skjønner ikke helt at folk som egentlig ikke er for dåp, ikke kan åpne opp øynene (eller ørene) og se/høre hva de selv sier. At barnet får et valg syns jeg blir en dårlig unnskyldning å gjemme seg bak. Et barn som ikke er døypt har da like stort valg, som de som er døypt. Det er ikke store greiene å døpes før de konfirmeres, har selv vært i en slik konfirmasjon, hvor ingen av foreldrene var medlem av statskirken, sønnen ikke døypt, men valgte selv å døpes for så å konfirmeres. Det var vakkert, aldeles vakkert. Troen hans var ekte. Men at folk velger dåp og også religiøs vielse og gjerne videre også begravelse tror jeg er mye pga at mange ikke vet om noen fullgode alternativ. For de som er i tvil om hva dere vil, ta en titt på humanetisk forbund sine sider. Det er kjempe flott. Ingen tvil om om den gangen (om det hender) jeg skal gifte meg blir det gjennom dem, og ikke i kirken, selvom det er en flott seremoni, så syns jeg alternativet nevnt over er vel så bra, bedre, for man har muligheten til å gjøre det så mye mer personlig. Ville bare skrive dette, for jeg føler at det fortsatt er folk som ikke vet dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå