Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Barnefar har barna annenhver helg. Er ca ett kvarter en vei og kjøre, er stort sett han som bringe og hente pga jeg har ingen bil. Har fungert greit i 3 år nå. Men nå har han begynt å bli vanskeli, sier at jeg må ta min del av bringing. Skjønner at det er begge sitt ansvar,men jeg får det ikke til når jeg ikke har bil,får ikke lånt noen bil eller. Må jeg virkeli bruke en formue på drosje?? Har ik jeg råd t nei. Betale han av og til bensin og. Hva gjóre??
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Reglene sier at den som har samvær, skal stå for henting og bringing dersom annet ikke er nedfelt i avtalen. Kostnaden derimot skal deles etter inntekt. Og det gjør du vel, iom at du betaler bensin av og til?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Har også hørt at det er ikke bestemt at en skal hente og en skal levere. Man blir enig i det som passer best, man kan jo prøve å være litt snille mot hverandre. Men at man skal betale litt hver, uansett hvem som gjør hva..
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 da burde du ta deg et lite lån å få kjøpt deg en bil. elle flytte nærmere skole/barnehage. for det er ditt ansvar å hente å bringe så lenge du har barna, å det samme gjelder han når han har barna
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Nei, det er feil. Det er ingen lov som sier at den som har barna skal hente/levere.. Man skal bli enige om det, å man skal evt. betale bensinpenger om den ene alltid kjører. Å siden det er snakk om så kort avstand som HI skriver om, så skjønner jeg ikke at han plutselig skal begynne å bli vrang.. Det er barna man skal ønske å gjøre dette for. Han skal da ikke gjøre ting surt for deg.. Å det er forresten ikke bare bare for alle å bare ta seg et lån!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/Reisekostnader-ved-samvar2.html?id=87798
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Er jeg som hente osv i bhg ja, men mente når han har pappa helg. Iom jeg betaler han bensin peng,så syns jeg han ikke trenger og bli vanskelig. Men skjønner han blir lei av at det er bare han som må kjøre. Får ikke lån til bil,for har heller ikke råd til og ha den. Bor nært bhg og skole,så trenger egentli ikke bil. Er jo kun når de har pappahelg da. Har ikke fedrene krav på stønad på trygdekontore pga det da?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 Jeg hadde også problemer med det der. Etter flere år med konflikter og stadige avlysninger fra ham, endte vi på mekling hvor jeg sa han fikk hente på SFO for jeg ville ha minst mulig med ham å gjøre. Han fikk klar beskjed fra mekler at det er den som har samvær som er ansvarlig for henting og bringing, og han kunne ikke motsette seg det. Litt under 1 år siden dette. Andre regler gjelder hvis det er snakk om lange avstander. Råder deg til å få til en mekling på familievernkontoret, jeg Da får dere hjelp til å sette sammen en avtale dere begge binder dere til.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #9 Skrevet 25. august 2008 Hva vil lange avstander si da? Vi har 1.5-2 t kjøring hver vei. Har kjørt annenhver gang. Men kjenner at nå er jeg lei pga han endrer på avtalene hele tiden. Er nå 7 uker siden sist jeg hørte noe fra ham, dvs 3 helger han skulle ha hatt barna, men ikke en lyd. Og jeg presser ikke ungene på faren som ikke vil ha dem. Da har de det mye bedre her sammen med meg og stefar. Så jeg ringer ikke og maser heller. Ofte så ringer han feks på fredag morgen og sier at han ikke kan hente de pga slutter sent på jobb osv, om jeg kan lev de. Eller bare en eller annen dårlig unnskyldning. Før sto jeg skikkelig på for at barna skulle ha samvær med ham. Men nå er jeg dritlei. Å endre mine planer pga han for at ungene skal treffe faren sin. Kan jeg bare slutte å kjøre? Nekte rette og slett? Vi har ingen skriftlig avtale på dette overhodet. Det eneste som kommer til å skje da kjenner jeg ham rett, er at samværet vil bli enda mindre. For han kommer ikke til å gidde å kjøre/ hente hver gang. KAn dette få noen konsekvenser for meg?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #10 Skrevet 25. august 2008 Og du burde lese litt nøyere hva HI faktisk skriver... Det er snakk om kjøring i forbindelse med samvær. Mener du at hun skal ta opp lån, og pådra seg tusenvis i faste årlige kostnader bare pga en halvtimes kjøring annenhver helg? Så lenge hun klarer seg fint uten bil i hverdagen? Hun bor jo i gangavstand til barnehage og skole....
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #11 Skrevet 25. august 2008 Anonym 07:55 Synes du skal pushe på så faren har ungene - for barnas del! Viktig for barna å ha kontakt med faren sin. Det er faktisk ikke sånn at de "glemmer" hvem faren er.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2008 #12 Skrevet 25. august 2008 Anonym 07:55 - Har dere ingen skriftlig avtale er det samværsforeldren - i dette tilfellet far - som skal hente og bringe. Men som det tidligere har vært nevnt, dere skal dele på utgiftene - i forhold til inntekt. Eneste konsekvensen for deg når han ikke gjennomfører avtalt samvær må vel være at du kanskje har rett på mer barnebidrag? Synes regelen om at det er samværsforeldren som skal foreta all kjøring er rimelig urettferdig. Det naturlige hadde vært å dele på det. Spesielt når det er slik som det er hos oss at mor aldri har betalt ett øre av det hun skal når det gjelder deling at transportutgiftene.
monika 3+1 i magen:) Skrevet 25. august 2008 #13 Skrevet 25. august 2008 jeg og barnefar var på meklig nettopp. og da spurte jeg om hvem som skulle hente å bringe jenta når hun skulle til pappa. da sa hun meklingsdamen, at det var det han som skulle gjøre! jeg spurte om vi kunne skrive det ned i avtalen. men da sa hun at det var ikke nødvendig, for det sto i reglene det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå