Gå til innhold

Sportsvogn til 3 mnd gammel baby??????????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer tar knekken på meg. Han maser og maser om at vi skal gå over til sportsvogndelen på vogna HELE tiden, og blir lynforbanna når jeg sier at han er jo altfor liten! Sier han ikke får ta del i noe og blablabla ... blant annet fordi jeg ikke ønsker å begynne med grøt allerede nå, vil jo helst amme en stund til. Jeg blir gal!!!!

For min del virker det som om han tror at gutten vokser fortere om han får begynne å kjøre sportsvogn og spise grøt og en hel (!) banan! (første gangen han fikk smake på noe!)

vær så snill å si det er noen som forstår meg... det tørner snart for meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Men samboeren din høres rett og slett veldig uvitende ut i forhold til babyer. Selv om det ikke rettferdiggjør oppførselen hans, altså!!!! Du kan ikke vise ham noe skriftlig da, der det står når det anbefales at barn begynner med sportsvogn, fast føde etc.

Skrevet

Fortell ham at et barn på 3 måneder faktisk ikke har ryggmuskulatur nok til å bruke en sportsvogn. Det er typisk mange førstegangsforeldre at ting skal gå så fort. Men barnet har godt av å ligge i bagvogn så lenge som mulig. Har hørt folk gå over til sportvogn så tidlig fordi de faktisk tror at ungen vil sitte oppreist! En baby har faktisk ikke formening om sånt. Vi brukte bagvogna til han var for lang for den. Brukte støtte på dagen når han ville sitte og se litt. Men da var han over et halvt år gammel.

En tommelfingerregel er å vente til barnet kan sitte i oppreist stilling uten støtte i ryggen.

Si til samboeren din at han kan få ryggproblemer senere i livet. En så liten baby sover jo så mye på dagen at det må gå an å legge spaserturene til disse sovetidene. Vi hadde en sånn paraplytrille for bruk på kjøpesentere. Det var de eneste gangene han satt i sportsvogn og da med støtte selvfølgelig og veldig korte perioder. Vi brukte også sånne butikktraller med babysete. Det brukte han til han var 8 måneder. Satt så fint i den babystolen og tittet seg rundt.

De blir fort nok store

Skrevet

Desperat ønske om at poden skal bli stor fort bare ;)

Å bruke sportsvogn til små barn er faktisk helt greit sålenge den kan legges flatt ned, så jeg ser ikke problemet der.

Skrevet

Her skiftet jeg fra bag delen til sportsedelen på vogna når tassen var 4mnd. Men dette var fordi baggen til vognen min var så liten (skal aldri ha den vognen igjen...) og når det ble kaldt og på tide med voksi pose ol. så ble det rett og slett ikke plass. MEN sportsdelen lå flatt, sitte i vognen gjorde han ikke før han var rundt 6-7mnd og klarte å få dratt seg opp selv. Da lot jeg han sitte korte stunder når vi var på senteret, kafe eller lignende.

Men om barnet fortsatt får plass i baggen og det er plass til det som trengs for å holde barnet varmt så er det overhodet ikke noe poeng i å skulle bytte til sportsvogn.

Når det gjelder fast føde. Det anbefales jo å fullamme til 6mnd, om man har nok melk og barnet legger bra på seg, så er det overhodet ikke noe poeng i å fore på bare for moroskyld. Mme barn begynner ofte med grøt i 4mnd alder. Men det er jo forskjell på unger. Jeg ammet, hadde masse melk, men sønnen min ble ikke mett. Han spiste,spiste og spiste, men la ikke no særlig på seg. Begynte med grøt når han var litt over fire mnd og fikk en helt annen gutt, mett, blid og fornøyd. Hadde imidlertidig ikke gjort det om jeg hadde kunnet fullammet han lengre. :)

Skrevet

Nei, 3 mnd gamle babyer har det best når de får ligge i vogna!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...