Gjest Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 småinspirert av et annet innlegg... begge gutta er døpt i kirken. Bortsett fra begravelse og bryllup samt skolebesøk er dette de to eneste gangene vi har vært i kirken. Blir vel ikke mye besøk heller de nærmeste årene.. jeg valgte kirkedåp fordi jeg synes det er er veldig fin ramme rundt det hele. Liker høytideligheten rundt sermonien - men burde vel aldri lovet at gutta skal vokse opp i kristen tro. Hverken Gud eller Jesus kommer til å bli en daglig del av vårt liv, Bibelen kommer til å stå godt i hylla og salmene kommer ikke til å bli særlig kjent her i heimen. Så dåpen her var nok mer egoistisk motivert; Jeg (og dermed ogsp kjipe-Lars..hehe) liker rammen rundt det hele. det religiøse aspektet kommer på en måte litt i annen rekke.. nekter å tro det bare er meg??
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Vi er nok med i den klubben vi og. Men vi er i kirka på julaften og vi da - for å synge julesanger ;o) Bestefar kommer ikke i julestemning før det er gjort. Så er vi litt mindre hyklere enn dere hihihi
Gjest Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 hadde det ikke vært for tegnefilmene på juleaften hadde vi sikkert vært der..hehe (Eller; er du enda mer hykler enn meg som KUN går på juleaften??HEHe)
Minnie Mom Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Jeg ønsket ikke å døpe barna siden jeg ikke er kristen. Men min samboer ville døpe, mest pga tradisjonene tror jeg. Finnes liksom ikke noen mellomting, så jeg gav meg og begge barna er derfor døpt. Litt rart å døpe når man ikke tror selv, men vi oppdrar jo barna i en "kristen tradisjon" på en måte, med de vanlige verdiene og normene det innebærer. Er feks enig i de fleste av de 10 bud, selv om jeg ikke tror på Gud. Tanta til barna er prest da, så hun får ta seg av bibellæren.., he he..
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 ja jeg er hykler! kun dåp, bryllup og begravelse.. er ikke redd for å si det heller..
ツWonderfull Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 samme her....mine barn går i kristen barnehage da, så de lærer litt om gud og jesus der, men jeg har aldri nevnt noe for dem jeg, har ikke planer om det heller.....
Gjest Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 hehe, dette med nestekjærlighet og det kristne budskapet fra den vinkelen er argumentet jeg ofte bruker for å rettferdiggjøre eg selv...
Den heldige eier av ett barn Skrevet 24. august 2008 #10 Skrevet 24. august 2008 Joiner klubben din. Her har dere meg, hyklersk og hedensk:) Elsker jula spesielt, masse familie hjemme, venner, og bare kos hele tiden. Ikke noe kirkebesøk, ikke noe bibelsnakk, men likevel greier vi å storkose oss hele tiden:)
snartmammapåny Skrevet 24. august 2008 #11 Skrevet 24. august 2008 Er nok med i denne klubben. Synest kristendommen har noen fine ting ved seg, en del gode historier som får barna til å tenke på å være snille mennesker. Være gode mot andre og sånn. Men innholder også en del humbugg og forvridninger i mine øyne. Sann generelt så er jeg en kvinne av vitenskapens trosretning, så kommer nok til å plukke ut noen gode historier til mini innimellom, men han blir nok ikke oppdradd i den kristnetro... Muligens jeg er den største hykleren her..
Mamma´n til A og F Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 Hykler og hykler...... Vi er heller aldri i kirken bortsett fra dåp og julaften. Det er de gangene jeg føler det er en "varm" stemning i kirken. Kunne godt tenkt meg noe åndelig påfyll til tider, men den norske kirke har dessverre ikke imponert meg. Men jeg tror på en gud, ellers ville jeg aldri klart å stå forann hos presten med barna mine.
Gjest Skrevet 24. august 2008 #13 Skrevet 24. august 2008 Kr. dommen (spes. NT) har mye godt ved seg! men en del ting jeg ikke liker også. Forøvrig; bibelen dreper Gud 2.038.344 mennesker. Satan dreper 10
2hærligegutter Skrevet 24. august 2008 #14 Skrevet 24. august 2008 Sånn er det her og. Men jeg ønsker at de etterhvert skal konfimeres kristlig hvis ikke ser jeg ikke poenget. Og jeg syntes det er helt greit at de lærer om kristendommen.
anne* Skrevet 24. august 2008 #15 Skrevet 24. august 2008 Jeg er ikke hykler:-) men må bare kommentere litt på det du sier om høytidelighet. Har vært på navnefest i Oslo og Bergen, og det er veldig høytidelig og flott! Blei rørt til tårer jeg:) Det jeg synes er fint er at hele tilstelningen på ca en time handler om bare barna og det å være forelder, og ikke bare en del slik det er i gudstjenester. Gleder meg til vesla skal ha navnefesten sin i Oslo rådhus om ikke lenge:-)
Gjest Skrevet 24. august 2008 #16 Skrevet 24. august 2008 men; du har likevel valgt å knytte barna dine til den Norske kirke:-) Så (i mine øyne) et snev av hykleri (og litt kverrulering på søndagen)
Gjest Skrevet 24. august 2008 #17 Skrevet 24. august 2008 Vi står vel med en fot inne og en fot utenfor klubbhuset hehe Ser på oss selv som "hverdagskristne", men ikke noe mer enn det. Vil gjerne at snuppa skal få velge om hun vil fortsette å være medlem av staskirken når hun blir stor nok til å forstå hva det vil si. Om hun vil fortsette så velger hun jo da å konfirmere seg.
Silvia Skrevet 24. august 2008 #18 Skrevet 24. august 2008 Nei, det kunne faktisk aldri falt meg inn. Er ikke med i statskirka og tror ikke på gud. Hvorfor i all verden døpe barna da? Skjønner ikke vitsen. Man kan vel lage en fin fest for barna uten alt det religiøse tullet. Jeg synes ikke at det er koselig i kirka.
Gjest Skrevet 24. august 2008 #19 Skrevet 24. august 2008 helt sikkert flott og høytidelig det og...men de jeg kjenner i jembyen som har hatt slikt noe har ikke vært så imponerende..
Gjest Skrevet 24. august 2008 #20 Skrevet 24. august 2008 her I Larvik har ikke navnefestene vært all verden.. jeg synes det kan være koselig i kirken fordi det lager en fin ramme (viktig at presten er god, selvsagt..)
Mamma´n til A og F Skrevet 24. august 2008 #21 Skrevet 24. august 2008 Har vel ikke så mange alternativer hvis man vil ha en kristen dåp? Jeg liker kirkerommet, sermonien og tror, som sagt. Så velger å benytte meg av "godene", på tross av min motstand mot mye av det den norske kirke står for:)
anne* Skrevet 24. august 2008 #23 Skrevet 24. august 2008 Ja, det kommer kanskje an på hvor en bor. Det er veldig staselig i Oslo i alle fall og i Bergen er det i den gamle Logen som er helt nydelig. Jeg er veldig i mot statskirka jeg da, så jeg har meldt meg ut, men de fleste jeg kjenner døper barna sine selv om de ikke finnes religiøse. det er vel noe kirka er inneforstått med:-) Tenker på hjemstedet mitt der det nok er glissent i kirka hver søndag, mens på julaften må de ha to gudstjenester for å få plass til alle hehehe Lurer litt på hva presten tenker når han står der hehe
UnePune äntligen hemma! Skrevet 24. august 2008 #24 Skrevet 24. august 2008 Styrte unna den klubben vi - har hatt "kjip" borgerlig vielse(ala 5 minutter på kontor), og snart 3 koselige navnefester =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå