Tina90 Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg er en jente på 18 år som så gjerne vil ha barn. Jeg og min forlovede har snakket om dette en stund, og vi bestemte oss for å undersøke litt mere om og få barn i så lav alder. Jeg har akkurat begynt som lærling, og håper at andre unge mødre som også har fått baby i lærlingetiden kan fortelle meg litt om hvordan dette gikk og hvilke fordeler og ulemper dette har for videre utdanning. Min forlovede går videregående skole og er ikke ferdig før om 2 år. Han er 17, snart 18 år. Håper noen vil svare meg og gi meg gode tips og råd:) Takk på forhånd
Gjest Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Mitt råd?; VEEENT!! Jeg ble mor da jeg var 17, måtte utsette utdanning, noe som er kjipt! Vent til etter du er lærling, kan jo ikke være mer enn 2 år til vel? Da får dere det mye bedre økonomisk tenker jeg, det er selvfølgelig herlig å ha en liten en, men vedder på at det er like herlig for dere om et par år også! =) Visst ikke så får dere stipender og slikt, hør med lånekassen eller NAV, alt går jo hvertfall, for den som vil, lykke til:)
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 25. august 2008 #3 Skrevet 25. august 2008 hei Litt sånn økonomisk sett tror jeg det hadde vært bedre viss du hadde ventet til lærlingtiden er over, og den tia går fort! Da kan dere kjøpe litt mer det dere har lyst¨på og trenger ikke bare å tenke penger, penger penger. Men for al del når dere har det økonomiske på plass såer det veldig kjekt å få barn i ung alder du har mer energi og overskud og har ennå den sprudlende siden. Men to år går fort så ville rådet deg til å begynne prøvinga når du har fått jobb for da får du greit med foreldrepenger;) Lykke til!
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 25. august 2008 #4 Skrevet 25. august 2008 tror jeg holder meg unna denne siden her for en stund. blir helt sjokka. uforståelig at særlig en ung gutt på 17 ¨år vil bli pappa i den alderen. dere slutter aldri å sjokkere. føler meg som en oldis her jeg sitter på mine usle 21 år. uff, for all del, vent ett par år!
Tina90 Skrevet 25. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. august 2008 Vi har diskutert dette lenge, og det er det vi ønsker. Det er vårt valg, men jeg tar godt imot "kritikk" eller hva du vil kalle det. Alle er ikke likens, og noen vil ha barn i ung alder, noen vil vente til de er litt eldre. Beklager hvis du ble sjokka, men sånn er det bare, og sånn blir det. Til dere andre, takk for råd
miriam_linnea<3tuva Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Jeg starta som lærling så fant jeg ut at jeg var gravid, rakk og jobbe1år før jeg måtte ta perm, man får seff litt tilleg på læretia si men jeg syns det er vært det! økonomisk så kan det være hardt til tider,men alt ordner seg hvi man har god støtte fra folk rundt seg! å seff må man være klar for det selv! jeg var selv 17/18 da jeg fant ut å nå har jeg vært tilbake i jobb i ca 6 måndt å er nå gravid for 2gang å vil igjen få hopp i læretia mi men det er værdt det hvis man senere klarer å fullføre utdanningen! LYKKE TIL!
Vilde* Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Jeg ville absolutt ventet. Klart allting går hvisman bare vil, men om bare to år har dere mest sannsynlig en ekstremtmye bedre økonomisk situasjon. Jeg er selv veldig ung mamma, og jeg ville ikke rådet noen til å få barn før det økonomiske er på plass. Vi har slitt masse med økonomi, og nå som jeg er blitt alene blir det enda tøffere. Men for all del, det er deres valg, og det er bare dere som til syvende og sist kan ta det valget.
Tina90 Skrevet 31. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 31. august 2008 Takk for alle tips og råd:) Vi har nå bestemt oss, vi venter et par år til. Vi har veldig lyst på barn nå, men etter tips og råd og litt snakk med foreldre og slikt, har vi funnet ut at det er best og vente, både med tankte på den økonomiske delen og den delen som har med om vi skal gifte oss og knytte skikkelig bånd først. Tar fortsatt imot tips og råd om diverse innenfor å få barn i tidlig alder. Takk:)
Gjest Sauen og dingsen **1pp** Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Jeg syns dere gjør lurt i å vente litt til. Jeg ble uplanlagt gravid rett før jeg ble 20, og vi valgte å beholde barnet. Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg tatt samme valget igjen, men jeg ville aldri planlagt å gå fra barnløs til mamma så tidlig. Nå når vi først har fått en vil vi gjerne ha en til, men du gjør det mye enklere for deg selv ved å først bygge opp et stabilt liv (ferdig utdannelse+ jobb, eie egen bolig osv) før du får et barn. Du får også endel begrensninger mtp utdannelse i utlandet, reising og "alene-tid" når du får barn, men her er det selvsagt individuelt hva som er viktig for en. Det er absolutt ingen dans på roser å ha barn, og jeg ville absolutt ventet til du er 23-24.
små Skrevet 21. september 2008 #10 Skrevet 21. september 2008 Hei hei. Jeg fikk min første da jeg var 18 år. midt i vgs. Jeg gikk på skolen da jeg var gravid og helt frem til jeg fødte. Begynte på skolen igjen etter en mnd, og tok halve året da, Så jeg fullførte halve året på en måte. planen var egentlig å begynne på skolen igjen rett etter ferien, men jeg valgte å vente et ekstra år. Begynte på skolen igjen (ta opp resten av det halve året, de faga jeg ikke hadde tatt) da mini var 1 1/2 år, og da var jeg gravid igjen. dette var et mye mer slitsomt svangerskap psykisk siden det ble slutt mellom barnefar og meg, men jeg fullførte likevel. Tok nok et friår etter at jeg fullførte. før jeg begynte på siste året på vgs da nummer 2 var litt over 1 år. Nå har jeg begynt på 1 året på høyskolen, og det går veldig bra;) Jeg ville bare si at alt går! Jeg har klart meg veldig bra, selv om økonomien ikke har vært på topp. Men klarer man å leve sparsommelig er helle ikek det noe problem. Masse lykke til med valget deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå