Gå til innhold

canesten-kur (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tok en Canesten-kur nettopp fordi jeg mistenkte sopp; jeg hadde kløe og var hoven og sår nedentil. jeg har vært plaget med mye utflod i svangerskapet, og nå var det så ille at jeg måtte bruke bind. etter at jeg begynte med kuren, og nå etterpå har jeg nesten like lite utflod som jeg hadde før jeg ble gravid, i hvert fall i begynnelsen av svangerskapet. kan dette ha noe med kuren å gjøre? noen med lignende erfaring? plagene med kløe og sårhet er også borte, noe som skulle tilsi at det var en soppinfeksjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan nok ha en sammenheng. Tok selv en kur i begynnelsen av svangerskapet, og hadde mye "grøtlignende" utflod.

Etter kuren har jeg nesten ikke hatt noe heldigvis.

Skrevet

Jeg tok en canesten-kur i midten av svangerskapet fordi jeg hadde mistanke til sopp pga litt kløe og mye utflod, jeg ble kvitt nesten all utfloden og kløen, så regnet med det var sopp.

Nå klør det litt igjen helt øverst i kjønnsleppene, men det er lite så jeg er usikker om jeg kan ha fått sopp igjen. Har litt mer utflod også, men ikke så mye som før, de sier jo at du har mer utflod i svangerskapet uansett, så nå er jeg usikker på om jeg skal ta en kur til eller ikke.

Jeg er 35 uker på vei, og har begynt å smøre inn underlive med jordnøttolje for ikke å revne i tillegg, så lurer på om dette kan ha en sammenheng, og hvis jeg skal ta en ny canesten-kur må jeg da kutte ut jordnøttoljen? Noen som vet????

Skrevet

jeg vet ikke...kan jo være du bør bare smøre deg med canesten de dagene du går på kur, for å få full effekt.

Skrevet

sikkert. hvis ikke blir det vel litt mye. Men tror du jeg bør ta en kr igjen eller? Har bare den kremen liggende, men er usikker på om jeg bør kjøpe den "stikkpillen" også.

Skrevet

det er vel litt delte meninger blant helsepersonell om man bør ta den pillen mens en er så langt på vei. du kan jo prøve kremen noen dager og se om det hjelper. du bør ta den noen dager etter symptomene evt er borte også, for da er du sikker på at den er vekk. jeg tok også pillen nå som jeg var 30-31 uker på vei, og det gikk helt fint. bare pass på å ikke bruk innføringshylse, sett inn pillen med fingrene.

Skrevet

Jeg er 38 uker på vei og har nettop brukt Canesten inkl. stikkpille. Spurte på Føden og de sa at det er helt greit å bruke. Har også hørt at soppen går ikke helt bort hvis man bare bruker cremen.

Og jeg smører ikke med olje mens jeg gjør en Canesten kur...har gjort det nå for 4. gang i dette svangerskapet......

Skrevet

Å bruke Canesten under graviditeten skal være helt ufarlig, det eneste er som hun litt over her sier, at man ikke skal bruke hylsen til å sette pillen på plass men fingeren i stedenfor.

Det beste er vel å bruke pillen kombinert med kremen, i og med at soppen ligger litt spredd. Følger du bruksanvisningen som ligger i pakken, skal du bli kvitt soppen om det faktisk dreier seg om sopp. Utfloden du får da kan minne om ost, en fet ost rettere sagt. Men den skal ikke være vondluktene eller ha en annen farge en hvit/gul da dette kan dreie seg om en bakteriell vaginose.

Men et lite tips kan være å dra til apoteket etter soppen er borte, å få kjøpt seg melkesyrebakterier til underlivet som skal virke forbyggende mot sopp. Andre tips kan være å bruke undertøy som puster og ikke gå med alt for tettsittende bukser. Sopp liker seg i fuktige omgivelser. Ikke overdriv med såpen heller, det skal være nok å skylle seg godt med vann nedentil om du er frisk fra før av. Overdriven bruk av såpe vil fjerne de naturlige bakteriene nedentil (ødelegge normalfloraen) og dette vil føre til at soppen lettere kommer til :)

Lykke til med soppfjerningen. Ps, retunerer soppen gang etter gang og behandling ikke fungerer hadde jeg oppsøkt legen min :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...