Gå til innhold

Dette lar jeg meg irritere over:

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den evige dåp vs navnefestdebatten så er det alltid noen mindre lure som kommer med det fantastiske argumentet: "de som har navnefest har det kun for å få gaver"

Det er så utrolig frekt å påstå noe slikt. De (bla vi) som velger navnefest har jo gjort et skikkelig valg, jeg er ikke kristen og døper derfor ikke barnet, men ønsker å feire barnets fødsel og navn slik de har gjort i alle kulturer siden tidenes begynnelse. De som sier en gjør det kun for å få gaver slenger med paddekjeften sin imens de selv ofte kun har dåp for at barnet skal slippe at det er flaut å ikke være døpt hvis barne vil komfirmeres. Man kan jo i såfall spørre om hvem som gjør det for gavene...Stå å lyge for presten og fortelle om den "kristne oppdragelsen" barnet skal få? Har dere ikke mer respekt for andres religion enn som så?

DET var dagens brannfakkel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig. Men det er det norske samfunnet i et nøtteskall, svært få er kristne og bryr seg om religionen, men å døpe ungene og gifte seg i kriken, ja _det_ skal de må vite! Synes det er ganske respektløst ovenfor kristendommen jeg da og står der og lyve, men dem om det. Vi har hatt navnefest for alle våres tre og synes det var veldig koselig :-)

Skrevet

Jeg tror dessverre disse som kun gjoer det for gavene finnes paa begge sider....

Selv om jeg ikke helt skjoenenr at noen doeper for disse taapelige daapsgavene ....

Men hva hvis den ene tror og den andre ikke tror da ? Er det da hyklerisk aa staa foran presten ?

Skrevet

Så lenge folk har tatt et bevisst valg på hva de gjør, så er det det samme for meg :o) På den annen side så syns jeg jo det er på sin plass å ha et forhold til feks dåpen hvis man først velger det (utover det at det bare er tradisjon).

Vi hadde verken navnefest eller dåp for jenta vår, så sånn sett er vi vel i mindretall, hehe. Navnefest har jeg ikke noe forhold til, og dåp (av små barn) har jeg aldri skjønt. Døpe seg syns jeg man kan gjøre når man er voksen nok til å ta en avgjørelse på det selv (betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg på området).

Fra ei som først ble døpt som tenåring ETTER borgerlig konfirmasjon ;o)

Generelt syns jeg folk skal ha respekt for andres valg selv om det ikke er det man velger selv, enten det er dåp, samboerskap eller vognvalg ;o)

Skrevet

Begge trenger ikke stå forrann presten. Den som ikke tror trenger faktisk ikke være tilstede.

Jeg hadde personlig ikke klart å stå å lyve i kirken, jeg mener det blir helt feil.

Skrevet

*APPLAUS* Så enig, så enig.Vi valgte barnevelsignelse fordi vi ikke ble enig.Og hadde stor markering av dagen med over 40 gjester.Det slo meg ikke en eneste gang at jeg gjorde for gavenes skyld.Syns det er på sin plass med markering av et nytt familiemedlem og særlig når familien er stor og spredd utover store områder er dette en flott anledning for venner og slekt til å samles.

Skrevet

Glad jeg ikke er i den situasjonen at jeg er gift med en mann som er veldig troende om det så er kristen eller hindu. Jeg er av den mening av at man bør være på nøytral grunn og oppfostre barna med begge versjoner uten å svartmale den andres og så håpe at de en gang klarer å ta et fornuftig valg når de blir større om det så skulle være å døpe seg, så lenge det er det som er riktig for dem. (selv om jeg i mitt stille sinn selvsagt håper de blir enig med meg, hehe)

Skrevet

Så du mener at de som velger å døpe, ikke gjør ett bevisst valg du da? Jeg er temmelig lei av å få fortalt at de som velger alternativt alltid har gjennomtenke avgjørelser og vi som døper bare følger strømmen. Selv kjenner jeg til opptil flere som valgte borgelig konfirmasjon fordi som de sa"det var kult, de hadde diskotek og venna gjorde det," Så tror nok at uansett valg så vil man alltid ha de som velger å markere pga gavene.

Skrevet

Hva går en barnevelsignelse ut på?

Vi har valgt en "uformell" navnefeiring i egen regi, mye som et påskudd for å samle all den nærmeste familien (og med gifte og skilte og alt det der) så er det mange sett foreldre/besteforeldre fra Trondheim til Bergen, Stavanger, Oslo, Fredrikstad osv...

Skrevet

Hvis det var mitt innlegg du sktet til med første setningen så mener ikke jeg at man bare følger strømmen ved å døpe. Man vil kanskje (her jeg bor) finne fler som følger strømmen blant dem som velger å døpe fordi det er det "alle" gjør (og jeg kjenner flere som har null forhold til kirken men likevel velger å døpe, noe jeg syns er rart), mens når man velger det "unormale" så gjør man i alle fall det bevisst og uavhengig av tradisjon fremfor tro. Men "sauer" vil man jo finne i alle deler av samfunnet :o)

Mit

Skrevet

Jeg døpte forresten pga ett gjennomtenkt valg, og har ved minst en anledning jugd for presten....som ca 50% av de som gifter seg i kirken gjør. Og det er rart det der...Kirkebryllup er oftest tingen...det er jo så koselig...uavhengig av religiøst ståsted sånn ellers. Hmm

Skrevet

Selvsagt er dåp et bevisst valg for mange! Men mange bare døper fordi det er det "alle andre" gjør, for å følge tradisjoner el, de som døper barna sine fordi de faktisk har en religiøs baktanke med det er nok i fåtall.

Skrevet

Det var det første som slo meg også, prekæs. Vi tok et meget veloverveid valg da vi døpte tuppa vår. Hva andre gjør, og hvorfr de gjør det er meg egentlig klinkende likegyldig!! Om man så døper pga tradisjon, så er jo det også et valg! Og gaver var overhodet ikke det jeg tenkte mest på når vi planla dåpen, og egentlig tror jeg ikke det er hovedgrunnen for hverken dåp eller navnefest, jeg tror dette med markeringen er hovedsaken, så kommer gavene i etterkant!

Skrevet

Nei, jeg sier ikke at de som døper automatisk ikke er gjennomtenkte. Jeg sier at de som døper fordi ungen ikke skal føle seg utenfor ved evt ønske om kristen komfirmasjon senere og ikke fordi de er kristne selv er respektløse ovenfor kirken OG ovenfor de som faktisk døper fordi de er troende. I tillegg er de respektløse hvis de klarer å lire av seg at navnefest er kun for å få gaver. DET var det jeg sa.

Skrevet

Jeg synes nå det er like ille jeg, og giftet meg derfor borgelig :-)

Skrevet

Neida. Det var vel His innlegg jeg siktet mest til. Har, som henne, bare motsatt, vært utsatt for et utall ateister som påstår at vi valgte for gavene.

Skrevet

Kanskje litt forskjellig fra organisasjon til organisasjon (eller menighet) - det jeg er vant med er at det i en kristen sammenheng blir barnet tatt frem i løpet av gudstjenesten (kan være flere enn ett), bedt for og lest velsignelsen for. Kan minne om dåp, men man har ikke vannet og "syndsforlatelsen" eller hva jeg skal kalle det.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor noen gidder å engasjere seg så veldig jeg..

Jeg er ikke personlig kristen, men har heller ikke tatt noe standpunkt ang. trosretning. Jeg feirer høytider, og liker det den representerer, jeg er medlem i statskirken og har fulgt religionundervisning i alle år.

Jeg er døpt og konfimert i kirken.

Det var en selvfølge for oss å døpe barnet vårt i kirken, slik som alle andre barn tidligere i slekten har gjort. Det er en tradisjon.

Hvis det kalles hyklersk, er det hyklersk å gi påskeegg til barn som ikke er døpt og kristne også da? Det er jo for å feire Jesu oppstandelse mener jeg.

Skrevet

Nei, ved daap trenger ikke begge staa fremme, men hva med bryllup som Alva nevner :)

Blir litt vanskelig at bare en staar der da :)

Skrevet

...og nå fornærmer jeg sikkert enda fler, men siden vi er i gang med å snakke rett fra levra: Jeg mener også at det å gifte seg forran en prest når en ikke er kristen er en smule rart. Starte giftemålet på en løgn, liksom.

Jeg ringte opp på kirkekontoret for å spørre noe ang hva som skjedde med med mine barn i medlemslistene til statskirka når de ikke var døpt, mens en av foreldrene var medlem.

Fikk som svar (og jeg vil si, mitt første barn var da nyfødt): "Vil du ikke døpe? Du er klar over at du ikke kan ha begravelsen til barnet i en kirke, da??!?"

Tenk å si noe slikt til en nybakt mor? For det andre så er jo det kanskje lit av poenget, da, at hvis jeg ikke er kristen så trenger jeg ikke å ha eventuelle begravelser i en kirke heller. Ble helt matt, jeg altså.

Skrevet

Det er faktisk feil, dette er da virkelig høytider som eksisterte leeeenge før kristendommen kom til. Jeg feirer heller ikke jul for å feire Jesus, jeg ferier for familie, varme, samhold og den mørkeste tiden som er på vei til å bli lysere.

Skrevet

I dag så feirer man jo Påske av nettopp den grunn, hva de gjorde før Jesu oppstandelse kan jeg ikke svare på. Men, grunnen til at Påsken eksisterer idag, og er en tradisjonell høytid er jo nettopp pga. kristendommen. Kristendommen er jo vår statsreligion, og det er jo derfor dette er fridager her i landet.

Hadde vi vært muslimer hadde vi jo ikke hatt fri på disse dagene.

Skrevet

Tja, våre politikere har jo snakket om å avskaffe de i utgangspunktet religiøse fridagene, men de kommer heleveien tilbake til at det er bra å ha nasjonale fridager, der alle har fri. Fridager MÅ en jo ha, så hvorfor ikke bare beholde de man har fra før.

I dag så feirer de kriste påska av den grunn, andre religioner feirer den tiden pga andre grunner. Feks jødedommen pga flukten fra Egypt.

Stemmer også for å fjerne statskirka. Staten bør vare nøytral for å inkludere alle.

Skrevet

Giftet meg ikke i kirken eller med prest, vi hadde sorenskriver.

Skrevet

Hva politikerne snakker om er jo ikke relevant her. Vi har Kristendommen som statsreligion i Norge, og våre barn blir undervist på skoler og i bhg utifra denne trosretningen. De lærer om hvorfor vi feirer Påske, hvorfor vi feirer jul etc. med kristendommen som utg.pkt.

Min "ste"bror er ikke døpt, men ble også tatt ut av kristendomsundervisning på skolen.. Men, den som fikk tidenes påskeegg var ham. Vet ikke hva som er hyklersk jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...