Gå til innhold

Hva skjer på kontroll til legen i uke 38?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går kun til legen, da det ikke er ledige plasser til jordmor. Har hatt en kvinnelig fastlege jeg har vært fornøyd med, men så ble jeg plutselig "overført" til en vikar. Han var tydelig ganske fersk og gjorde mange feil og klarte ikke finne hjertelyden til min lille bebis. Han måtte hente en annen lege!Ble ganske så redd da kan en si, har i tillegg mistet en gang før.

Min fastlege hadde det så travelt og gikk ikke i 100% stilling fikk jeg beskjed om da jeg spurte. Det jeg lurer på nå er om hva som skjer på kontrollen i uke 38? Er det vanlig med gynokologisk undersøkelse da? Noen må jo sjekke modning og litt sånn vel..... For da vil jeg gjerne ha min kvinnelige fastlege tilbake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare svare for min egen del, men her har kontrollen i uke 38 vært helt lik de andre kontrollene i begge svangerskap. Tror ikke det er vanlig å sjekke for modning om man ikke spesifikt ber om det eller det er mistanke om at noe er i gang. Jeg ble i alle fall ikke sjekket innvendig i forrige svangerskap før fødselen var godt i gang, og har ikke fått noen indikansjon på at det skal skje denne gangen heller.

Skrevet

Jeg var på uke 38 kontroll på mandag som var, og det er en kontroll akkurat som alle andre med urinprøve, SF, vekt, blodtrykk og fosterlyd. I følge min lege er det ikke vanlig å sjekke modning etc med mindre det er noe spes eller du veldig gjerne vil gjøre det... Det spiller liksom ingen rolle - du vil uansett bli sjekket på overtidskontroll på sykehuset dersom det skulle gå så lenge...

Men jeg er nysgjerrig, og skal sjekke det i morgen hos privat jordmor i forb med modningsakupunktur... :-) Er jo greit å vite om de hersens nålene har noen som helst effekt...? ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...