Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyst å høre min fødselshistorie?

Jeg ventet spent på den førstefødte og var kommet 40 +2 uker i sv. skapet. Jeg var pesimistisk og trodde jeg skulle gå over og bli satt i gang uke 43 og få en lang fødsel. En søndags morgen kl 12 kom det noe varmt i trusa samtidig som det ble litt vondt nederst i magen. Det var litt rosa i bindet og jeg lurte på om vannet hadde godt. Jeg avvente litt for å se om det var falsk alarm. Jeg hadde vondt nederst i magen og i ryggen. Jeg prøvde å se om det kom regelmessig men jeg hadde problemer med å telle. Jeg syntes det kom så ofte. Jeg ringte føden etter en halv time og sykepleieren sa jeg kunne komme om en time (13.30). Jeg forsøkte å slappe av men istedet begynnte vi å forberede bagen for avreise. Det var svært ubehagelig å sitte i bil!!

Da jeg kom inn ble det selfølgelig CTG registrering. Det var fryktelig vondt å ligge. Sykepleieren ville først ikke skjekke åpningen pga infeksjonsfare etter vannavgang, men da hun så hvor vondt jeg hadde det skjekket hun likevel. Det var 3 cm og hun ville ikke sende meg hjem pga all smerten jeg hadde. Det bar rett i dusjen. Jeg fikk ikke til å sitte og ble fryktelig sliten av å stå! Vi fikk straks en fødestue. jeg forsøkte å ligge og slappe av men det var for vondt. Sykepleieren gav meg akupunktur i panna for å slappe av, men det virket overhodet ikke! Jeg måtte stå ved en prekestol å puste og konsentrere meg for å overleve. Litt senere ble det for vondt å stå. Jeg ble skjekket: 5 cm etter knapt en time! Jeg fikk da lystgass. Åhhh herlige ruuusen:D

Plutselig var jeg i en annen verden, det var virkelig en nytelse å slappe av slik (selv om jeg ropte og skrek pga smertene). 16.00 fikk jeg pressrier! Åpningen var ennå ikke helt klar så det ble en lang utdrivningsfase. Det var en lettelse å få lov til å presse, men ganske utmattende. Pausene mellom riene var herlige og totalt smertefrie:)

Jeg måtte desverre klippes pga en kort åpningsfase og en lang utdrivningsfase, men det visse jeg ikke om.

Fullt konsentrert på den lettende pressingen kom han til slutt ut 16.46, knappe 5 timer etter første tegn til fødsel!

Prinsen min var veldig stanhaftig og sterk så etter en natt med mye kosing og suging kom melka allerede etter 2 dg på sykehuset.

Det blir spennende (?) å se hvor lang tid nestemann bruker! Kanskje jeg står ovenfor en hjemmefødsel eller en alenefødsel! (Jordmor nevnte at det er viktig at babyen holdes varm inntil deg, akkurat som om jeg kom til å stå ovenfor fødselen helt alene!)

Så til alle førstegangsfødende det ute: Du behøver ikke stå foran en 12 timers fødsel selv om det er første gang! Alle er forskjellige, heldigvis.

Fatt mot alle sammen, og lykke til:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med gutten:) Kos dere masse alle tre:)

Skrevet

Gratuelerer så mye

ja det kan gå kjapt første gangen også:)

Vil ikke si at en fødsel på 12 timer er så lang heller når jeg hører enkelte historier.

jeg hadde en fødsel fra førse ri på 6 timer. og pr definisjon en fødsel på 4 timer fra 3 cm

Jeg hadde også sent fødselsforløp elle hva det heter. Brukte 1,5 av de 4 timene på å presse

Nå er det 2 mndr til neste fødsel og jeg er spent på hvordan fødselen blir.

Så du ble forberedt på en rask neste gang? Har du lang vei til sykehuset?

Skrevet

Utdrivningsfase var det du skrev, det var det jeg mente også:)

Skrevet

Er ikke forberedt på noen ting til neste gang, men det er jo ganske spennende.

Er sykepleier så jeg føler meg i grunn ganske trygg på kunnskapen som trengs. Men vi får se. Skal kanskje flytte så da blir det kanskje ikke så kort vei til sykehuset som vi har nå.. noen minutter...

Skrevet

Gratulerer med gutten! Heldig du, første gang tok 45 timer hos meg.. Håper på en litt kortere fødsel denne gangen;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...