Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg har kun os som inntekt. Å trodde bare den, å barnebidraget gikk som inntekt. Men når jeg søkte om bostøtte nå så skrev dem jo ned alt som inntekt. Men de skrev os som hovedinntekt da. Så vet jo ikke om dem regener med alt jeg.. Jeg har i allefall: Os ca. 10 000 kr. Barnebidrag 2500 kr. Dobbel barnetygd 1940 kr. Småbarnstillegget 600 kr. (det er ikke kommet i gang enda, men det gjør vel den mnd. her tror jeg) Har da 15040 kr. i mnd. Men de tar jo ikke hensyn til utgifter der. Men går alt jeg skrev over som inntekt? Hvis bidraget endres nå, må jeg melde fra da? Eller om jeg får støtte til barnetilsyn, må jeg melde fra da? Har en 85 kvm. leilighet, å en husleie på 4700 kr.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Hva viser ligningen for 2007 at du hadde da i inntekt? Dersom denne er lavere enn dagens inntekt, så bruk den. Da kommer ikke annen enn skattepliktig inntekt med. Jeg vet ikke inntektsgrensen for 2 i husstanden, men for 3 er inntektsgrensen 187 000,- pr år. Noe lavere er den nok for 2 personer. Siden du bare har OS nå, så hadde du vel ikke så høy inntekt i fjor? Da hadde du vel fått arbeidsledighetstrygd eller fødselspenger nå? Av dagens inntekt er det bare OS, bidrag, studielån, stipend, og aksjeutbytte(kapitalinntekt) som gjelder. Dersom du bruker ligningen, så trenger du ikke melde fra om endring i inntekt. Du kan faktisk ha høy inntekt(det en "vil", og full jobb) i dag med å bruke ligningen, og likevel få bostøtte:) Ring kommunen, så får du svar på dette:)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Hadde 190 000 i fjor, så jeg tjente mer da. Da fikk jeg foreldrepenger. Men jeg mistet jobben i svangerskapet.. Derfor ingenting å gå tilbake til.. Hvis jeg regner ut hva jeg har i inntekt dette året så blir det vel 160 000 kr. når jeg regner os og bidrag. Vet ikke om jeg har krav på arbeidsledighetstrygd nå.. Siden jeg har gått så lenge hjemme utover permisjonen..?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Takk for svar forresten! Trykka litt fort.. =)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Hvis du kan sette deg opp som reell arbeidssøker kan du ha krav på dagpenger. Det forutsetter vel at du har mulighet for barnepass på kort varsel, for du må kunne ta en hvilken som helst jobb (men de er ikke fullt så strenge mot de som har barn alene, er du singel uten barn krever de at du flytter på deg). De ser enten på siste likning eller de tre siste år for å regne ut dagpengegrunnlaget, kommer an på hva som lønner deg. Jeg hadde et lavt grunnlag grunnet arbeid i utlandet, men fikk likevel 6000 i mnd. Selvfølgelig mistet jeg en del annet, men det gikk fortsatt i pluss (OS blir satt ned, man skatter av dagpengene, småbarnstillegget forsvinner, kontantstøtte forsvinner om du har krav på den og må ha barn i barnehage, i tillegg blir det jo en utgift på barnehage selv om du får dekket 64%, men der skal vel bf betale halvparten om han betaler bidrag). Jeg ville nok satt meg ned og regnet på det, er ikke alltid det vil lønne seg å stå som arbeidssøkende (man kan jo likevel søke jobber).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå