Gå til innhold

3-hjulinger - For og i mot! - Ja jeg vet... :D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er stilt 1000 ganger, men jeg spør allikevel.

Tipper ikke tre-hjulinger mye lettere og blir man noen gang vant til det? Jeg klarer ikke å å bestemme meg for enten Bugaboo (som jeg synes er stygg, men lett og det må vi ha) eller OTH som jeg digger, bortsett fra at den er tre hjul. Jeg begynner å lure på om bagen er litt liten også...

MEN, jeg synes forsåvidt ikke at Bugabooen med sine fire hjul er hundre prosent stødig, men OTH kan du jo virkelig ikke løfte over en fortauskant med en hånd før den tipper.

Hvor vant blir man til dette lurer jeg på??? Jeg tenker på min eldgamle far som aldri kommer til å skjønne at han må ha to hender for at den ikke skal tippe. Han er dum nok til at det vil skje, og derfor lurer jeg på, hvor ofte skjer dette egentlig? Jeg synes tre hjul virker så inmari upraktisk.

Men hva er for og mot argumentene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går aldri tilbake til 4-hjuling igjen. På flat vei går det fint å trille den med en hånd mens jeg snakker i telefonen for eksempel, og den er ikke ustø nok til at jeg boikotter den. Bare å passe litt ekstra på. Jeg har GT safari. Den er mye lettere, lettere å styre, den svinger som en drøm. Jeg skal aldri ha en vogn igjen uten 3 hjul, der det fremste er svingbart.

Skrevet

Min erfaring etter å hatt 11 vogner: Trehjulinger er bedre enn 4 hjul. De er gjerne lettere, er lettere å manøvrere og er herlige å kjøre på det meste av underlag, også snøføre (mye bedre vogn på snøføre enn en med 4 hjul. Også i dyp snø). Men dette forusetter at trehjulingen du velger ikke er så tung. Har aldri vært i nærheten av å velte med en trehjuling. Men det er klart, 4 hjul er stødigere enn 3 hjul, det kan vel understøttes av fysiske lover.

Men jeg er ikke en firehjulshater, har nylig anskaffet meg en ny firehjuling, nemlig en Bugaboo. Men denne er jo lett, manøvrerbar, lekker og flott ;)

Har også OTH som er den aller beste vogna på trillekomfort, helt fantastisk! En drøm, å kjøre! Disse to vognene er mine favoritter, og det den ene ikke har, har den andre :)

Skrevet

Og angående fortauskant....Jeg hadde en simo kombi som holdt på å velte over en fortauskant idet jeg skulle opp på den. Derfor holder jeg uansett begge hendene i styret når jeg gjør dette. OTH er en veldig stødig og flott vogn. Anbefales på det varmeste!

Skrevet

Her må du nok bare prøve deg frem. Min erfaring med trehjulinger er ikke god. Bor i trøndelag og har en del snø på vinteren. Med en teehjuling må du brøyte deg 3 spor i snøen, men en firhjuling bare to. Det er mye enklere. Her er Easywalker og Quinny prøvd av trehjulinger og Simo og Trille av firhjulinger. Quinny bytta vi ut etter den hadde bekka tre ganger på bussen (ja, je gahdde kanskje litt tung stelleveske, men hadde ikke med noe mer enn hva bebisen hadde behov for i stelleveska, og plassen under vogna var full av handleposer, så der er det heller ikke ideelt å ha stellevesken). Easywalker bekka to ganger under soving i barnehagen, gresset den to på var ikke helt slett, og det tålte den tydeligvis ikke. Simo og Trille er mer trauste vogner (trille er en danske bagvogn) med 4 hjul. Ikke så fancy, men for oss mye bedre å trille i snø og i skog og på grusveier enn de med tre hjul. De har også større plass til ungen, og har aldri bekka for oss i alle fall.

3 hjulingene var selvfølgelig mye lettere å trille på vanlig asfalt og inne på kjøpesenter, men hos oss fungerte det ikke altså. Kunne godt tenkt meg å prøve tfk sin joggster twist da, den ser mye stødigere og større ut ann alt dt andre jeg har sett...men tror vi bruker de vognene vi allerede har på nestemann:)

Skrevet

Vi hadde Easy walker( 3 hjul) forrige gang og skal bruke denne nå også. Den er lett, lett å trille med låsbart forhjul på alt av føre og kommer i mange farger. Her vi bor er det også masse snø vinterstid, og de er dårlig til å måke, men hadde aldri problemer sist.

Har ikke prøvd de merkene du nevner, men vår var aldri i nærheten av å tippe over, selv om ble styrt med en hånd( lurte litt på hvordan i all verden du går over en fortauskant for det problemet hadde aldri vi, selv ikke på besøk i Stavanger, alle fortauskanters mors by. (Glad ikke sitter i rullestol der!!) Er ikke Boogaboo den med små forhjul??? Det må jo være upraktisk i Norge om vinter'n? VIlle aldri giddi å kjøpe flere vogner for forskjellig føre.

Morfar var 82 sist og ganske ustø, men når vi gikk tur sammen( flrere ganger i uka) brukte han vogna til støtte istedet for stokken. Aldri noe problem.

Skrevet

Jeg har hatt 8 vogner totalt, og 3-hjulingen jeg hadde til sistemann bruker jeg igjen til den nyfødte nå. Kommer nok ikke til å ha 4-hjuling på en goooooooood stund... De er megatunge og vanskelige å manøvrere i forhold.

Noen er jo helt negative pga at de 3-hjulingene kanskje kan vippe fortere, men min erfaring er jo at uansett om en har 4-hjuling eller 3-hjuling så passer en på vogna hele tiden... 4-hjuling er ikke 100% stødige de heller.

Men som hun over her så er det forskjell på hva en erfarer og hva en liker.

Jeg har Quinny og er super fornøyd! Stelleveske har jeg ikke, har ikke hatt det til noen bortsett fra førstemann og den ble fort kastet...

Skrevet

Jeg merker at jeg heller mye mer mot OTH enn Bugaboo, så det hjelper å høre fra dere at en trehjuling ikke er å frykte. Jeg lurer på hvor stor bagen til OTH´en er?? Med novemberbarn er det fint at det er litt god plass i den.

Skrevet

Med novemberban trenger du ikke så stor bag som om du hadde fått augustbarn f.eks. Babyen din tar mye mindre plass i bagen en enn som er noen mnd større. Og når babyen vokser seg stor, kan man ta ut tykk vinterpose og erstatte med noe mindre;)

Det er i alle fall min erfaring!

Skrevet

Supert! Takk for hjelpen!

Skrevet

Digresjon ang bag: Jeg kjøpte vogn med ekstra lang bag fordi jeg ikke ville at hun skulle vokse ut av den (født i juli). Men jeg endte opp med å ta den vekk lenge før hun vokste ut av den, fordi hun ca ved 6 mnd alder ville sitte litt skrått og se ut. Hadde kombivogn, så ingen muligheter til å vippe opp ryggen i baggen. Dette var null problem, så jeg tror ikke plass i bagen er såååå viktig.

Min hadde lammeskinn, voksipose og trekk over. Klarte seg godt med det midtvinters. Men jeg bor i sør-norge da, og hadde ikke lagt henne sånn i kuling liksom :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...