Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 24. august 2008 #1 Skrevet 24. august 2008 Jeg tjener ca 200.000 og far 300.000kr i året. barnet er født i 2001. Far har ingen utgifter til barnepass, mens jeg har sfo på ca 600kr i mnd. Jeg har et nytt barn med min nye mann, mens far har ingen andre barn. Jeg er gift og han har samboer. Barnet er hos oss 50/50. Kan noen glupe hoder finne ut for meg hvor mye bidraget blir?
MammaMia123 Skrevet 24. august 2008 #2 Skrevet 24. august 2008 Du har vel ikke rett på bidrag så lenge dere har 50/50. Da skal jo alt av utgifter på barnet deles dere i mellom, og dere begge skal motta barnetrygd.
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. august 2008 #3 Skrevet 24. august 2008 Du har ikke krav på bidrag da, med mindre dere faktisk betaler bidrag til hverandre... altså, du betaler det du "kan" til han, og han det samme til deg. Vet om de som gjør dette, bare for å gjøre det riktig...kremt! Begge skal få barnetrygd ja
Sjokoladekaka Skrevet 24. august 2008 #4 Skrevet 24. august 2008 Joda, du har rett på bidrag. Det er for å jamne ut forskjellane i dei to heimane. Underholdskostnad Fødselsdato 01.01.2001, Barnetilsyn 600 NOK/måned, Barnetilsynsutgifter for 1 barn // Endre Inntekt Bidragsmottaker: Årsinntekt NOK 200000, Skatteklasse 1, Mottar ikke småbarnstillegg, Mottar utvidet barnetrygd Bidragspliktig: Årsinntekt NOK 300000, Skatteklasse 1, Deler bolig med andre voksne, Har 0 egne barn i husstanden // Endre Samvær Bidragspliktig har 14 - 15 netter/måned samvær med bidragsbarnet // Endre Resultat Bidragspliktig skal betale NOK 1 980 til bidragsmottaker. Dette var det eg fekk ut av veiledaren. Veit ikkje om det er regna på 50/50, då den siste samværsklassen var 14/15 netter.
MammaMia123 Skrevet 24. august 2008 #5 Skrevet 24. august 2008 Det der synes jeg høres veldig rart ut altså! Har aldri hørt at man har krav på bidrag ved 50/50 for å jamne ut forskjellene i de forskjellige hjemmene. Er jo ikke meningen at den med best råd skal forsørge den andre fordi han har bedre råd, er jo ikke dens problem!
Sjokoladekaka Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Det er ikkje til mor, det er til ungen. Og då skal begge foreldre bidra med det dei kan kvar dag, ikkje berre når dei har ungen.
MammaMia123 Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Jo da, det vet jo jeg og! Men det høres ikke rett ut at den ene parten skal betale mere på barnet når de har det like mye bare for at den andre parten tjener dårligere.
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 24. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 24. august 2008 Joda, i følge NAV så skal den som tjener mest betale bidrag til den som tjener minst. Jeg forstår bare ikke helt hvordan de regner det ut på en ordentlig måte. For øyeblikket får jeg kun 500kr. ( De setter jeg rett inn på en konto som barnet får når h#n blir 18år) Da vi regnet det ut sist, så tjente jeg mye mindre og han nesten det samme som nå. Viss jeg har regnet riktig, så kommer jeg fram til at han skal betale meg/oss ca 1600kr..... Bidraget skal jo gå til barnet, så det er helt rettferdig at den som tjener mest skal betale. Det er jo for at barnet skal kunne ha det likt begge plasser. Er jo ikke riktig at barnet kan gå på ridning hos den ene men ikke hos den andre fordi de ikke har råd (f.eks)
MammaMia123 Skrevet 24. august 2008 #9 Skrevet 24. august 2008 Fult mulig dere har rett, men jeg synes fortsatt det høres veldig rart ut! ) Hehe
M - A - M Skrevet 24. august 2008 #10 Skrevet 24. august 2008 i følge dine opplysninger benyttet bidragsveilederen skal han betale deg 1690 kr ja. det du må finne ut er : 1. når ble bidraget sist omregnet? (underholdskostnaden endres etterhvert som barnet blir eldre) 2. hva er grunnen til at bidraget er så lavt? for 500 kr hørtes lite ut. basert på de opplysningene. ihvertfall om man skal tro på veilederen på nav.no ta kontakt med nav på mandag eller finn fram papirene fra siste beregning. har du ikke dem, har du krav på å få kopi:) og så må du evt søke om ny beregning.
Røykeslutt 7.april 08 Skrevet 24. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 24. august 2008 Bidraget ble sist satt i 2002, så det er jo ganske lenge siden vi har gjort noe med det.... Da var jo barnet bare 1,5år, så da trenges det jo ikke så mye penger. Jeg får ta meg en telefon til NAV i morgen ja, for å finne ut om dette virkelig stemmer nå.
M - A - M Skrevet 24. august 2008 #12 Skrevet 24. august 2008 oi.. da har du nok gått glipp av en god del som desverre er forsent å få tilbake nå. gjorde samme tabben da far til min eldste var i kosovo. han skulle egentlig betale 3 ganger så mye som han gjorde den gangen. men jeg hadde jo ikke peiling og stolte på at nav gjorde riktig. ikke det at penger er alt, men er jo en grei måte å spare til dem på også, til de blir større og har behov for en del dyre ting. jeg pleier å regn over en gang i halvåret, for det går jo tross alt til barnet. nå er min 14 år da, og driver og sparer til moped bl a. så derfor er jeg litt nøye med at han skal få det som er riktig. selv om jeg har råd til det selv, så er vi jo to om ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå