Gå til innhold

Har du peiling på celleforandringer/hpv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan gi meg svar på et spm eller to? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har litt peiling,men ikkje inngåande:)

Kva lurer du på?

Skrevet

Da prøver vi! :)

Har fått påvist celleforandringer av middels grad, med mistanke om grov grad. Vil det si det samme som at jeg har hpv?

Og hvis jeg har hpv - kan jeg da smitte min samboer? Siden det er et virus...

Skrevet

Trur nok ikkje du kan smitte han. Dette er jo vi kvinner som har, og påverkar våre slimhinner i underlivet. Men han kan muligens smitte andre, dersom du har viruset, og han får det frå deg, og han skulle ha sex med andre kvinner. Dei har jo funne ut at nokre av desse virusa blir ein smitta av, og at dei ikkje er noko vi berre har. Og har du nokon gong høyrt om menn med denne typen virus? Det har ikkje eg.

Du kan jo spørre legen din om dette. Då får du nok betre svar;)

Har du fått innkalling til koning(operasjon)? Det er vanleg å først følge opp kvinna tett hos lege med celleprøver. Forsvinn det ikkje, så blir ein operert. Då fjernar ein delar av livmortappen, og får med dei cellene som viser endring.

Som sagt; eg er ingen ekspert, og har berre litt kunnskap. Syns berre det var synd at du ikkje hadde fått svar. Veit her er nokon som kan meir her, men huskar ikkje kven...

Skrevet

ca 80 % av alle seksuelt aktive personer har HPV, men ca 90 % har ingen plager eller symtomer. Noen få opplever celleforandringer og viss dette utvikler seg kan man få kjønnsvorter og i aller verste fall livmorhalskreft. Kjønnsvorter kan jo menn få men det er stort sett kvinner HPV KAN være farlig for...

Skrevet

er foressten ingen ekspert på dette i det hele tatt så jeg ville nok tatt en kritisk googlesearch og snakket med legen din om dette

Skrevet

makken og synne: takk for info! :) kjempe fint å få høre litt av flere her inne!

gemini77 er visst rå-god på dette, men får ikke tak i henne!

Tenkte på sambo i forhold til at jeg har lest at hpv kan være årsak til kreft i munn og svelg.. Hmm, synes dette er skikkelig dritt! :( Fikk bare et brev i posten der jeg fikk info om forandringene, og at jeg var satt opp på venteliste for konisering. Ringte opp på gyn.pol. og fikk til svar at jeg ikke var prioritert, og fikk tidligst innkalling i mnd.skifte sept/okt! Ble skikkelig irritert, ringte fritt sykehusvalg. De oppfordret meg til å ringe nabosykehuset, og vips! fikk jeg time 15.sept!

Forandringene ble funnet tilfeldig ved gu på 6 ukers kontroll (fikk mitt andre barn i janaur i år), og legen min henviste meg opp til gyn.pol. hvor det ble tatt biopsi som da viste moderat, muligens grov grad celleforandringer.

Fikk ikke noe info medsendt fra sykehuset, fatter ikke at det skal være mulig - å gi beskjed via post uten noe nærmere info? Legen som foretok biopsien er ute i ferie, og det er sannelig også fastlegen min. Har time til fastlegen 9.sept, så får vel fritte ut han litt da (han ble nesten ferdig gynekolog før han bestemte seg for å gå over til anestesi)!

Kjenner jeg blir mektig irritert over helsevesenet, og tenk - neste sommer skal jeg plutselig være en del av det?! (da er jeg ferdig utdanna) ARG!

Skrevet

Husk at det er ikkje kreft det er snakk om:) Det er celleforandring. Det tar tid for at det evt skal utvikle seg til å bli farlig:) Veit det er skremmande. Eg hadde praksis på gyn. avd. og traff nokre av dei som kom inn til konisering. Nokre av dei var veldig redde. Men det kjem ofte med mangel på info. Hadde legane vore flinkare til å informere, så hadde ein hatt mindre redde pasientar, det er eg sikker på. Dette gjeld det meste av diagnosar.

Skrevet

Hpv-viruset er det som gir celleforandringer hos oss kvinner. Siden 80-90% av alle seksuelt aktive har det i en eller annen form (finnes mange typer) så har nok mannen din det allerede:-)

Skrevet

Altså - det er like mange menn som har det, men de har jo ikke livmor, så de får ikke disse forandringene.

Skrevet

Du trenger ikke å engste deg med tanke på operasjonen. Celleforandringer utvikler seg veldig langsomt, det går fint å vente på operasjon til september.....men det kan jo ikke du vite, når ingen forteller det til deg. Helsevesenet kan være veldig dårlig på info. Jeg fikk selv påvist grov celleforandring når jeg gikk gravid med min siste. Jeg gikk hele svangerskapet uten operasjon, ble operert fem uker etter fødselen. Det gikk helt fint :) Håper du får litt mer info med fastlegen din den 9. Og husk; dette er ikke en kreftdiagnose!! Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk, dere er flotte damer som alltid hjelper!! :)

Har jo lest endel om dette på nett, men det er alltid betryggende å få mer konkrete svar!!

Skal prøve å skyve alt bort fram til legetimen, tenke på noe annet! :)

Håper dere får en flott dag! :)

Klem fra en mer beroliget

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå er jeg her Mamma'n til A&L. Har flyttet og derfor ikke hatt nett i 4 uker! :-(

Har ikke fått lest igjennom veldig nøye det andre har skrevet men la merke til mye feil info.. Skal prøve å sette meg ned og forklare litt når snuppa her ikke gråter.

Kan du skrive opp alle spørsmålene du har så skal jheg svare på det en etter en....??

Skrevet

HPV er det viruset som kan føre til kreft ja, MEN det finnes mange typer av dette viruset og det som gir vorter er ikke det som kan føre til kreft. Altså, dersom man har vorter er det ikke sikkert man er i fare for å få livmorhalskreft!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...