Gå til innhold

Overgangsstønad på godt og vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undrar meg på kor mange born som er fødde for å sikre mor inntekt i tre år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du Mallefisken; Jeg fikk et handicapet barn for å sikre meg inntekt i 18 år, jeg. Arbeidet med et handicapet barn er jo for ingenting å regne, sant? Og 10 831 kr i mnd for dette arbeidet, er jo en gullgruve.... NOT.

Det hadde vært MYE lettere og bedre økonomisk å ha et vanlig arbeid, som kunne gi meg fritid hver dag og høyere inntekt.

Du skal være glad ordningen finnes. Plutselig kan det være du som trenger det. Det tror jeg det er få i forhold som tenker på. Kanskje dere burde gjøre det? Bare et tips. Ingen vet hva partneren tenker innerst inne, og hva morgendagen bringer. Alle kan bli enke/enkemann med barn. Og alle kan oppleve at partneren ikke vil mer.

Det er jammen rart at de aller fleste i forhold er forbannet/misunnelig på overgangsstønaden. Og jammen er det like rart at de samme personene skal prise seg lykkelig over at ordningen finnes, den dagen det kan være deres tur;)

Etter et brudd, så har de aller fleste en sorgperiode. Da er det godt å slippe å slite med økonomien i tillegg.

Skrevet

No ville vel eg neppe fått særleg stor glede av overgangsstønad ved eit brudd, då eg heldigvis er økonomisk uavhengig av min mann og har mi eiga inntekt.

Eg meinar ikkje at eg vil overgangsstønaden til livs, men meinar at perioden bør kuttast ytterlegare. Eg ser ikkje at det skal vere naudsynt å vere heimverande i tre år sjølv om ein er åleine med omsorgen for born.

Skrevet

Du vet at man ikke kan sitte på ræv i tre år selv om man har os?Etter barnet er fylt 3 år,må man enten være under utdannelse eller 50 % jobb og jobbsøkende.

Skrevet

Tror du det er lett å leve på 10 831 kr i mnd? JEG ville nok heller hatt en jobb, slik at jeg hadde det doble(eller hvertfall mer enn OS) inn i mnd.

De aller fleste gjør jo andre ting enn å være hjemme i 3 år; jobb(du skal ha en inntekt på over 360 000 i året før OS forsvinner) eller skole(redusert stipend/lån pga OS). Og de som jobber får bare litt OS....

Du skal vite at de aller fleste ikke bare sitter hjemme i 3 år.

Og tenk deg godt om; det er ikke kun det praktiske i hverdagen; der er mange andre ting ved å bli alene(sorg, som nevnt over). Og det tar tid å omstille seg. Kanskje en ikke har utdannelse fra før, kanskje en nettopp er blitt arbeidsledig, kanskje en har barn med handicap(noe som ofte forårsaker brudd), kanskje en selv er sykmeldt/uføretrygdet osv osv....

Mange blir nettopp alene pga vanskelige forhold som dette, noe som lett gnager veldig på forhold.

OS ble foresten kuttet fra 10 år til 3 år i 1997. Så det har endret seg. Hvorfor MÅ absolutt enslige forsørgere presses ut i arbeid med en gang? Hvorfor kan ikke de få omstille seg etter å ha blitt alene om alt det daglige? Hva er galt med det, sånn egentlig, mener du?

Skrevet

Det er også underlig, syntes jeg at de som får os kan bli omtalt som snyltere. Dette landet TRENGER flere mennesker. Et land tjener kjempesummer på det gjennomsnittlige mennesket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...