Gå til innhold

Har bestandig vært så grusomt sjenert:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som plages med det?Har lært meg å leve med det på ett vis ,men det plager meg fortsatt mye.Er i fast jobb i butikk av alle ting og der kjenner jeg at sjenansen lett tar overhånd i kassen.Har jobbet der i mange år ,men jeg kjenner at jeg blir utrolig sliten enkelte dager.Har ingen nære venner,bare kolleger,nabobekjente og familie.og det skyldes at jeg trekker meg unna sosiale ting.Middager sammen med de på jobben gruer jeg meg til så jeg får vondt i magen iog blir kvalm.Lurer meg ofte unna med all verdens unnskyldninger.

Dette plager meg enda mere etter at jeg har fått barn fordi de går glipp av mye når jeg ikke deltar i sosiale ting.De trives heldigvis i skole /barnehage og har venner:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for at du minte meg på at jeg måtte logge av for å gjemme meg helt;)

Skrevet

du trenger da ikke gjemme deg for å si at du er sjenert. Det er en helt normal personlighet. Jeg synes faktisk at sjenerthet er en fin personlighet. Sjenerte mennesker er ikke selvhøytidlige, og de respekterer andre mennesker mye mer.

Jeg kan forstå at du skulle ønske du var annerledes, men prøv å se det positive ved å være sjenert i stedet.

En hører sjelden at sjenerte mennesker blir mislikt, eller at de blir baksnakket. De blir ofte respektert mer, folk betror seg lettere til dem. De blir mer stolt på. Osv.

Vær stolt over din personlighet du :)

Skrevet

Tusen takk for den:)Det svaret varmet mitt hjerte:O)Tusen takk

Skrevet

Flere som har/har hatt det sånn og kan komme med noen råd?

Skrevet

Kanskje det rett å slett er sosialangst??

Sosial fobi (også kalt sosial angst) er betegnelsen på å oppleve sjenanse og angst i sosiale situasjoner og det å bli evaluert av andre mennesker, for eksempel å være redd for å snakke i forsamlinger. Det varierer blant de som lider av sosial fobi i hvilken grad og i hvilke situasjoner de opplever angst. Angst for å snakke i forsamlinger, spise foran andre, holde tale og å spørre om hjelp i butikken er vanlig. Generelt er sosial angst en redsel for å møte situasjoner der en risikerer å bli vurdert (negativt) av andre.

Sosial fobi er en diagnose innenfor psykiatrien og blir referert til som en langvarig sosial angst som bidrar til stress og redusert funksjon på ett eller flere områder i livet. De fysiske symptomene som ofte kommer med sosial angst er rødming, svetting, hjertebank, stamming, svimmelhet og kvalme. Panikkanfall kan også forekomme hvis situasjonen oppleves som spesielt ubehagelig. En tidlig diagnose kan bidra til å redusere symptomer og hindre utvikling av beslektede sykdommer, f.eks depresjon. Mange som lider av sosial angst blir avhengig av alkohol og beroligende medisiner for å redusere frykt i forbindelse med sosiale situasjoner.

Sosial angst behandles med antidepressiva (seretonin re-opptakshemmere) og/eller kognitiv adferdsterapi. Kognitiv adferdsterapi (Cognitive Behavioral Therapy; CBT) som i stor grad går ut på eksponering for angstvekkende situasjoner er en evidensbasert behandling for sosial fobi.

Skrevet

Kjenner igjen mange av de symtonene der.Spesielt rødming,svetting og veldig stress i perioder og at jeg bruker masse energi på å forsøke å skjule det.Føler meg litt"unormal"når jeg ikke kan være avslappet og blid med andre og jeg tror folk trekker seg unna meg fordi jeg reagerer sånn.De blir usikre og det skjønner jeg godt.Virker alvorlig og sur sikkert når jeg blir stresset.

Skrevet

Hei. Jeg og har det sånn, og det er fryktelig kjedelig. Skal jeg noe ( i bursdag el annet sosialt) gruer jeg meg en uke i forveien, vondt i magen osv. Prøver å ikke la det gå utover barna mine, for jeg er livredd for at de skal bli sånn de å. Så jeg blir med dem på det de har lyst til selvom jeg sliter. Har en jobb hvor jeg kan være en del alene. Ikke verdens beste jobb, men en jobb jeg føler jeg mestrer. Har prøvd butikk, men jeg liker ikke at folk "kontakter" meg, da kjenner jeg at jeg begynner å svette og bare stotrer fram noen ord. Veldig godt å lese at det er flere som har det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...