Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 http://news.yahoo.com/s/nm/20080822/od_uk_nm/oukoe_uk_argentina_dog Den nyfødte babyen, født av ei 14 år gammel jente, var forlatt. En hund varmet babyen i hundehuset sitt sammen med sine egne hundevalper.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Leste det jeg og.. Ja, vi undervurderer dyr altfor ofte. Dessverre.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Hender jo ofte at hunder tar seg av kattunger. Eller at kattemamma tar seg av museungene, etter å ha spist mamman. Dyr er dyr på godt og vondt.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Desverre er det slik at vi mennesker føler oss overlegne- ofte pga vår evne til å tenke, noe som sies å være det som skiller oss fra dyrene. Må si det er et paradoks at tankegangen fremheves som noe positivt da det i mange tilfeller virker som det er totaltsvikt i hele tankesystemet. Videre er det jo slik at vi måler andres intelligens- og dermed verdi utfra hvor lik de er oss mennesker. Det øyeblikk et individ f.eks ikke kan spise med kniv og gaffel har det umiddelbart en lavere rang enn oss og eier ikke følelser. Igjen fremtrer paradokset- om dyret ikke tåler produktet som er blitt testet på det kan det heller ikke brukes på mennesker da en noenlunde effekt kan forekomme. Enda godt pencillin er et eldgammelt legemiddel- ingen kanin tåler nemlig det så om slik testing hadde forekommet hadde heller ikke produktet vært på markedet!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Ja, det forundrer meg ikke at hunden tok seg av ungen. De fleste nyfødte har jo også nøytral/god lukt. Dyr merker like godt som oss at et lite vesen er hjelpesløst. Vet du at elefanter forstår døden? Det betyr at de har en forståelse av at de eksisterer(slik som vi mennesker forstår det). De sørger og ser at et medlem av samme rase er dødt. Jeg hadde en kanin en gang, som slikket meg fordi jeg hjalp henne ut av en knipe. Jeg hjalp et piggsvin ut av sånt bærgarn, og da det forsto at jeg ville hjelpe, så la det faktisk ned piggene. Dyr har sin egen oppfattelse av verden og føleleser, men det betyr ikke at de ikke er "medmennesker". De bare gjør det litt annerledes enn vi mennesker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå